Jag har suttit och grunnat och skrivit litegrann på ett eget rollspel sedan sommaren 2000. Från början när jag skrev på det hade jag tänkt att det skulle bli en egen mytologi som jag kunde skriva historier till (H.P Lovecrafts Cthulhu Mythos var förebilden då). Men det blev bättre än vad jag förväntat mig, så jag bestämde mig för att (försöka) göra ett rollspel av det och jag började ta in inspiration även från KULT, In Nomine och lite från World of Darkness (hemska mig =) ). Ändå tog det ett tag innan jag förstod grund-konceptet med spelet. Nu tänke jag liksom "testa" och se vad ni tycker om dem (konceptena alltså).
1. Verkligheten är Sanning. Ungefär som KULT fast tvärtom alltså. Vad innebär detta? Jo, att om något övernaturligt händer (verkligheten rämnar, magi används, övernaturliga varelser kommer in i vår värld) så är orsaken en Lögn eller en Lögnare. Exakt vad som defineras som Lögn förutom exemplen ovan har jag inte bestämt ännu. Jag kommer nog att bestämma vad som är Sanning först =).
2a. En vision jag har är att alla action- och stridsscener ska vara så orealistiska som möjligt. Inte den österländska "Jag-kan-flyga-och-är-ninja"-stilen utan mer den västerländska "Kulor-träffar-mig-inte-och-våld-sårar-mig-inte"-stilen.
2b. Alla övernaturliga- och icke-övernaturliga varelser som existerar skall ALLTID vara kraftigare och mäktigare än vanliga människor (dvs även spelarnas karaktärer, för det mesta). Men de ska alla ha en Akilles-häl som kan utnyttjas och oavsett om det är strid eller det sociala de är bra på så ska spelarna (genom tur om inte annat) kunna "beat them at their own game".
Det ser kanske ut som koncept 2b inte går ihop med koncept 1. Så här är det: Tidigare har den Stora Lögnen (eller Lögnerna) styrt vår värld, således har det övernaturliga kunnat härja fritt. Fast nu med den accelererande teknologiska utvecklingen så håller Lögnerna att tappa greppet om makten... Världen är alltså vår värld i nutid.
Dessutom så kanske en del varelser som i "vanliga" fall defineras som övernaturliga (t ex änglar, demoner, gudar...), kanske inte gör det i mitt spel =).
Ok, det var det... Åsikter vill jag höra. Om det är något ni förstår så fråga.
//Slask
SlaskBomben tillbereds i mikrovågsugnen...
1. Verkligheten är Sanning. Ungefär som KULT fast tvärtom alltså. Vad innebär detta? Jo, att om något övernaturligt händer (verkligheten rämnar, magi används, övernaturliga varelser kommer in i vår värld) så är orsaken en Lögn eller en Lögnare. Exakt vad som defineras som Lögn förutom exemplen ovan har jag inte bestämt ännu. Jag kommer nog att bestämma vad som är Sanning först =).
2a. En vision jag har är att alla action- och stridsscener ska vara så orealistiska som möjligt. Inte den österländska "Jag-kan-flyga-och-är-ninja"-stilen utan mer den västerländska "Kulor-träffar-mig-inte-och-våld-sårar-mig-inte"-stilen.
2b. Alla övernaturliga- och icke-övernaturliga varelser som existerar skall ALLTID vara kraftigare och mäktigare än vanliga människor (dvs även spelarnas karaktärer, för det mesta). Men de ska alla ha en Akilles-häl som kan utnyttjas och oavsett om det är strid eller det sociala de är bra på så ska spelarna (genom tur om inte annat) kunna "beat them at their own game".
Det ser kanske ut som koncept 2b inte går ihop med koncept 1. Så här är det: Tidigare har den Stora Lögnen (eller Lögnerna) styrt vår värld, således har det övernaturliga kunnat härja fritt. Fast nu med den accelererande teknologiska utvecklingen så håller Lögnerna att tappa greppet om makten... Världen är alltså vår värld i nutid.
Dessutom så kanske en del varelser som i "vanliga" fall defineras som övernaturliga (t ex änglar, demoner, gudar...), kanske inte gör det i mitt spel =).
Ok, det var det... Åsikter vill jag höra. Om det är något ni förstår så fråga.
//Slask
SlaskBomben tillbereds i mikrovågsugnen...