Tjena. Skrev ett äventyr för lite drygt två år sedan. Det är väldigt open-ended och det är i princip spelarkaraktärerna som styr utgången av en massa fristående händelser som sker i en utkants-provins i Nordöstra Jargien.
Äventyrar-gruppen kan egentligen vara vilket gäng som helst men kravet är att de av någon anledning, X eller Y, har gått med på att resa till regionen för att försöka hitta en grupp pilgrimer som gett sig ut för att hitta en helig plats ute i vildmarken. När de försvann sändes några soldater ut för att leta efter dem, men ej heller de har återvänt. Den lokala befälhavaren vill inte offra mer soldater och därmed anställer någon rollpersonerna för att leta upp pilgrimerna.
Jag säger någon för det kan vara befälhavaren, visst, men det kan också vara någon religiös figur (antingen en av de namngedda NPCerna eller en egen, Abedissan eller tempelriddaren tror jag båda är bra exempel) eller någon av de lokala ledarna i staden Danhiir. Om pengar, religiös övertygelse eller äventyrslusta driver karaktärerna får ni själva fundera ut.
Efter en inledande scen med vem som än anställt RP så saknar äventyret traditionell struktur utan rör sig istället från plats till plats. De olika platserna har flera olika SLP med motivationer och mål och många av dem inkluderar att få RP att göra bu eller bä. Utöver en försvunnen pilgrims-grupp finns det politiska maktintriger, härjande rövare och upprorsmakare. Välkomna till Danhiir!
Karta över Danhiir med närliggande områden av intresse.
Mind-map med korta beskrivningar över de fyra mest intressanta platserna, Danhiir, Emperor's Last Stronghold, The Blessed Grove och givetvis The Blue Raven Tribe.
Beskrivning av olika händelser/uppdrag/quests som kan ske i olika områden.
Mind-map med alla mer intressanta SLP:er, intressanta relationer och vilka händelser/uppdrag/quests som de försöker påverka, samt på vilket håll de försöker påverka dem.
Slutligen, en PDF med bilder på alla intressanta SLP samt kort beskrivning av dem. Bilderna kan med fördel visas, med text, för spelarna efter de lärt känna karaktärerna.
Slit det med hälsan. Jag och min grupp lirade färdigt det hela på lite drygt en helg och efteråt kom nog Danhiir aldrig att förbli detsamma. Kom ihåg att använda SLP:er så som ni känner för det. Somliga kanske aldrig ens dyker upp för vad de har att erbjuda inte är intressant nog medan andra kanske tar en väldigt stor del av historien.
Äventyrar-gruppen kan egentligen vara vilket gäng som helst men kravet är att de av någon anledning, X eller Y, har gått med på att resa till regionen för att försöka hitta en grupp pilgrimer som gett sig ut för att hitta en helig plats ute i vildmarken. När de försvann sändes några soldater ut för att leta efter dem, men ej heller de har återvänt. Den lokala befälhavaren vill inte offra mer soldater och därmed anställer någon rollpersonerna för att leta upp pilgrimerna.
Jag säger någon för det kan vara befälhavaren, visst, men det kan också vara någon religiös figur (antingen en av de namngedda NPCerna eller en egen, Abedissan eller tempelriddaren tror jag båda är bra exempel) eller någon av de lokala ledarna i staden Danhiir. Om pengar, religiös övertygelse eller äventyrslusta driver karaktärerna får ni själva fundera ut.
Efter en inledande scen med vem som än anställt RP så saknar äventyret traditionell struktur utan rör sig istället från plats till plats. De olika platserna har flera olika SLP med motivationer och mål och många av dem inkluderar att få RP att göra bu eller bä. Utöver en försvunnen pilgrims-grupp finns det politiska maktintriger, härjande rövare och upprorsmakare. Välkomna till Danhiir!
Karta över Danhiir med närliggande områden av intresse.
Mind-map med korta beskrivningar över de fyra mest intressanta platserna, Danhiir, Emperor's Last Stronghold, The Blessed Grove och givetvis The Blue Raven Tribe.
Beskrivning av olika händelser/uppdrag/quests som kan ske i olika områden.
Mind-map med alla mer intressanta SLP:er, intressanta relationer och vilka händelser/uppdrag/quests som de försöker påverka, samt på vilket håll de försöker påverka dem.
Slutligen, en PDF med bilder på alla intressanta SLP samt kort beskrivning av dem. Bilderna kan med fördel visas, med text, för spelarna efter de lärt känna karaktärerna.
Slit det med hälsan. Jag och min grupp lirade färdigt det hela på lite drygt en helg och efteråt kom nog Danhiir aldrig att förbli detsamma. Kom ihåg att använda SLP:er så som ni känner för det. Somliga kanske aldrig ens dyker upp för vad de har att erbjuda inte är intressant nog medan andra kanske tar en väldigt stor del av historien.