Mitt första äventyr (MUA)!

Gnovald

Warrior
Joined
3 Jan 2016
Messages
293
Location
Jönköping
Hej,

sedan förra året har jag skrivit på mitt allra första äventyr. Alltså ett som jag har skrivit själv och försökt få till så det ser ut som ett äventyr som andra kan spela och inte bara obegripliga anteckningar!

Det är till Mutant Undergångens Arvtagare.

Inför Novellett-tävlingen 2023 så bidrog jag med en nedkortad variant av detta äventyr och vann även tävlingen :) Fast det var ju så klart inte så många som röstade typ 7-8 stycken :)

Hursomhelst så skulle jag uppskatta lite feedback om det är någon som vill ta sig tiden...

Jag har även lagt upp det på DriveTrueRPG om det är någon som vill skänka en slant :)

/Andreas
 

Attachments

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,395
Location
Helsingborg
Ett schysst äventyr. Rakt på sak med lite stämning på grund av stormen. Jag hade önskat mig att gängledaren var lite mer färggrann, lite som karaktärer brukar kunna vara i Tarantino-filmer. Jag funderade också lite varför jag satt och läste om en heliograf-anläggning eller om bakgrunden till Jyckeby och Brantkulla. Hur är det tänkt att komma in i spel? För mig hade egentligen hade bara några kartor behövts, några händelser och sedan ett par färgstarka karaktärer. Jag tänkte lite The Thing eller The Hateful Eight när jag läste äventyret.
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,678
Super tydliga och enkla kartor! En kul premiss! Och mycket för spelarna att göra! Riktigt bra!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,186
Location
Ereb Altor
Trevligt. Har bara skummat men premiss och miljö är bra. Det jag saknar är lite mutant-markörer. Kocken har inte råkat komma över "skämt kött" utan "rötrens" eller "sur högröv" eller nått sånt. Även stormen kan man göra något kul med. Skandien drabbas ju av rena missforsterväder då och då så där kan man vara lite mer postapokalyptisk. Ja, det är lite ingredienser jag själv tycker är viktiga när det gäller MUA och de "regler" vi brukade försöka följa när vi skrev material till spelet, back in the day.
 

Gnovald

Warrior
Joined
3 Jan 2016
Messages
293
Location
Jönköping
Trevligt. Har bara skummat men premiss och miljö är bra. Det jag saknar är lite mutant-markörer. Kocken har inte råkat komma över "skämt kött" utan "rötrens" eller "sur högröv" eller nått sånt. Även stormen kan man göra något kul med. Skandien drabbas ju av rena missforsterväder då och då så där kan man vara lite mer postapokalyptisk. Ja, det är lite ingredienser jag själv tycker är viktiga när det gäller MUA och de "regler" vi brukade försöka följa när vi skrev material till spelet, back in the day.
Så lång tänkte inte jag, men det tar jag med i nästa revision av äventyret :)

Tack för tipset
 

Gnovald

Warrior
Joined
3 Jan 2016
Messages
293
Location
Jönköping
Ett schysst äventyr. Rakt på sak med lite stämning på grund av stormen. Jag hade önskat mig att gängledaren var lite mer färggrann, lite som karaktärer brukar kunna vara i Tarantino-filmer. Jag funderade också lite varför jag satt och läste om en heliograf-anläggning eller om bakgrunden till Jyckeby och Brantkulla. Hur är det tänkt att komma in i spel? För mig hade egentligen hade bara några kartor behövts, några händelser och sedan ett par färgstarka karaktärer. Jag tänkte lite The Thing eller The Hateful Eight när jag läste äventyret.
Jag använde bakgrunderna om heliografnätverket/stationen och byarna som backdrop till en kampanj jag började med. Det hade säkert lite mer nytta för mina spelares karaktärer.

Och något jag ska tänka på till nästa äventyr :)

Tack för inputen
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,186
Location
Ereb Altor
Jag använde bakgrunderna om heliografnätverket/stationen och byarna som backdrop till en kampanj jag började med. Det hade säkert lite mer nytta för mina spelares karaktärer.

Och något jag ska tänka på till nästa äventyr :)

Tack för inputen
Ett äventyr till MUA bör beskriva setting, för att sätta allt i en kontext. Det är verkligen inget konstigt.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,395
Location
Helsingborg
Ett äventyr till MUA bör beskriva setting, för att sätta allt i en kontext. Det är verkligen inget konstigt.
De hade lika gärna kunnat dyka upp till ett hus någonstans med samma premiss. Byarna hade noll med själva äventyret att göra. Hade gärna sett lite delhändelser därifrån, om än bara beskrivningar som att folk tar in sina dumdjur som förberedelser inför den annalkande stormen. Annars sitter jag och läser en massa saker som aldrig kommer komma in i spel. Det är en stor kritik jag har mot Mutant-kampanjen också.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,186
Location
Ereb Altor
De hade lika gärna kunnat dyka upp till ett hus någonstans med samma premiss. Byarna hade noll med själva äventyret att göra. Hade gärna sett lite delhändelser därifrån, om än bara beskrivningar som att folk tar in sina dumdjur som förberedelser inför den annalkande stormen. Annars sitter jag och läser en massa saker som aldrig kommer komma in i spel. Det är en stor kritik jag har mot Mutant-kampanjen också.
Alltså, jag vet att du vill ifrågasätta allt och det är helt ok. Men det är inte för alla ett självändamål.

Mina spelare lämnar alltid äventyret och hamnar i byn bredvid, eller får för sig att göra något helt annat. Om jag därför har mer kött på benen utöver själva storyn är det jättebra för mig. Jag kan dra info ut det och extrapolera. Det är användbart.

Använde settinginfon i Undergångens arvtagare oerhört mycket och hade inte ens försökt spela äventyret så som du gjorde. Super att det funkar för dig men jag hade inte ens blivit intresserad av kampanjen om den släppts i den formen. Säkert effektivt och smidigt, men jag är inte ute efter det. MUA är ett oerhört settingstungt spel. Inte i att settingen i sig är tung men den väger tungt. Den är spelets viktigaste del.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,463
Location
Marjura
Alltså, jag vet att du vill ifrågasätta allt och det är helt ok. Men det är inte för alla ett självändamål.

Mina spelare lämnar alltid äventyret och hamnar i byn bredvid, eller får för sig att göra något helt annat. Om jag därför har mer kött på benen utöver själva storyn är det jättebra för mig. Jag kan dra info ut det och extrapolera. Det är användbart.

Använde settinginfon i Undergångens arvtagare oerhört mycket och hade inte ens försökt spela äventyret så som du gjorde. Super att det funkar för dig men jag hade inte ens blivit intresserad av kampanjen om den släppts i den formen. Säkert effektivt och smidigt, men jag är inte ute efter det. MUA är ett oerhört settingstungt spel. Inte i att settingen i sig är tung men den väger tungt. Den är spelets viktigaste del.
Snyggt och cool miljö - släng med stats till MÅ0/Hindenburg också så fördubblar du målgruppen?
 
Top