Nekromanti Mitt i apokalypsen.

The Ghost

Veteran
Joined
6 Jun 2010
Messages
102
"A devastating pandemic sweeps through New York City, and one by one, basic services fail. In only days, without food or water, society collapses into chaos. The Division, a classified unit of self-supported tactical agents, is activated. Leading seemingly ordinary lives among us, The Division agents are trained to operate independently of command, as all else fails.

Fighting to prevent the fall of society, the agents will find themselves caught up in an epic conspiracy, forced to combat not only the effects of a manmade virus, but also the rising threat of those behind it. When everything collapses, your mission begins."


Ett nytt spel med Tom Clancys signum är på gång - The Division.

(Gameplay - http://www.youtube.com/watch?v=EWJD8DMasCU )

Jag tänkte basera en kampanj med Twilight: 2013's regler på det.
Spelet baseras på Directive 51 ( http://en.wikipedia.org/wiki/National_Security_and_Homeland_Security_Presidential_Directive )
och Operation Dark Winter ( http://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Dark_Winter )

Så. Spelarna kommer få utskick succesivt nu i ett par veckor, för att trappa upp att kollapsen är nära. Utskick i form av fyra olika bilder The Division släppt på sin Facebook. Typ överlevnadsinstruktioner och en bild som berättar att Directive 51 är satt i bruk och nu aktiv.
För att slutligen, när vi ses för att skapa karaktärer få följande visat för sig - http://www.youtube.com/watch?v=KT_05h3EQ98 för att komma i ytterligare stämning.

Har ni orkat ta er igenom det här nu, så vet ni vad det handlar om.
Det jag vill ta upp för diskussion är helt enkelt. Vad skulle ni vilja rollspela för uppdrag och scenarion i en sån här setting?
Vad bör man tänka på för att ge den rätta känslan?
Action kommer ha en del såklart, men jag vill få spelarna att känna desperation. Känna att "fan också, allt är påväg åt helvete".
Tips, tricks och idéer på stämningshöjande moment och detaljer?

Utgå från vad just DU skulle vilja uppleva för känslor i en sån här setting och vilka moment eller detaljer som skulle få just DIG att uppleva de där känslorna.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,150
Location
Tindalos
Jag tror några äventyr skulle kunna handla om att samla in förnödenheter. Det ger även spelarna bra känsla av att det kan vara svårt att finna det nödvändigaste. Mat, vatten, läkemedel, vapen, ammunition, övriga prylar.

För att få känna desperationskänslan kan det ju handla om att snabbt finna något speciellt läkemedel till någon närstående person. Tänk bara diabetes, allergi eller liknande. Kan ju även vara vaccin eller antibiotika. Här får du desperation och tidsaspekt. Lägg därtill att fler grupperingar gärna lägger beslag på dessa varor.

Om det är stadsmiljö du börjar i så kan väl den ha en tendens att förändras. Fordon överges relativt snabbt då bränsle försvinner fort. Överallt står det fordon i vägen. Affärer har plundrats. Byggnader kan ha brunnit och kanske rasat pga detta (Twin Towers). Kanske RPna måste ta sig fram via större kloaksystem för att undgå fientliga territorier.

Hur mycket har civilförsvaret säkrat i staden? Vilka gäng har kontroll på olika stadsdelar?
 
Top