Nekromanti Mitt i brinnande inbördeskrig

Eagle

Swordsman
Hej! Jag behöver några bra regler för att lösa mindre fältslag. Jag är spelledare för en kampanj mitt under brinnande inbördeskrig och jag vill inte behöver improvisera utgången av varje slag längre, jag önskar jag haft någon bra regel för att avgöra utgången. Disciplin, moral, skicklighet, erfarenhet, fysisk hälsa, taktik, ledarskap, geografisk position, mm - det finns flera faktorer som bör spela in. Snälla, Hjälp mig någon! [color:\\"green\\"] [/color]

Ackerfors

Alas, your rapids!
Det spontana jag kom på var att man kunde göra såhär:
Du sätter poäng på alla armér (eller vad det nu är) för de olika sakerna du räknade upp disciplin, moral, skicklighet, erfarenhet, fysisk hälsa, taktik, ledarskap, geografisk position. Ett poäng för varje sak den ena armén vinner över den andra i. Sen slår du 1t10+[antalet poäng armén fick]. Mest poäng vinner.

Nu när jag tänker efter kanske det är lite krångligt. Ajja det var bara en tanke... :gremlaugh:

Sodivra

Champion
Detta kanske kan hjälpa? http://forum.rollspel.nu/showthreaded.ph...mp;sb=5&o=2

Jag har inte en massa olika regler för dom faktorer du räknat upp, men dom representeras alla av "Taktikvärde" (och moralvärde), och det tycker jag duger.. Jag kommer lägga in en funktion för vapen som "klickar" eller krånglar på annat sätt, vilket ju passar Am. Inbördeskrigs-miljö.

Eagle

Swordsman
Ingen dum idé alls. Att tillämpa dina tankar är både enkelt och smidigt. Samtidigt känns det som om jag skulle vilja ha en mer definierad utgång av striden än bara att få veta vem som vinner. Hur stora har förlusterna blivit? Har någon viktig officerare omkommit i striden som påverkar männens moral, disciplin mm? Hur är det med kommunikationsförbindelser, förråd, mat och ammunition? När det gäller spelarnas roll i den stora helheten så får måste nog varje stridsrunda rollspelas. Men när det gäller att beräkna hur slaget kommer att utvecklas så kan spelledaren göra den beräkningen/uppskattningen som förberedelse innan spelgruppen samlas. Men detta förutsätter förstås att rollpersonerna inte gör något i stridens hetta som radikalt förändrar förutsättningarna för slagets utgång. Ja detta är verkligen en nöt att knäcka :gremsmile:

Sodivra

Champion
Åh? Så bra!

Det vore bra om du kunde definera lite vad som är rätt spår..
Jag saknar mer respons på mitt system.

Fyll bara i det här formuläret..

Eagle

Swordsman
Respons

Hej!

Nu har jag läst igenom dokumentet om fältslag ordentligt. Jag blev förbryllad första gången jag läste det och läste det därför igen, men blev inte så mycket klokare av det tyvärr. Jag är kanske inte något ljushuvud - men jag har svårt att se hur jag ska tillämpa systemet på Westernrollspelet i fältslag mellan indianer och armén eller sydstatare mot nordstatare (med de olika truppslag som där förekommer).

Du använder termer som KP och då går det upp för mig att du kanske använder detta regelsystem för figurspels fältslag med fantasyfigurer a la drakar och demoner?

När det gäller moralslag och taktikslag så tycker jag det avsnittet är utmärkt rent principiellt. Däremot har jag svårt att förstå hur du resonerar under rubrikerna: "ta skada" och "fördela skada". När du blandar in att man ska beräkna skada på individnivå. Att huvudtaget blanda in enskilda individers kp känns komplicerat - tänk dig själv om du har två kompanier med nordstatare a 100 man samt ett kanonbatteri på ena sidan, som möter ett artielleri batteri på 40 kanoner, 100 kavallerister och 200 infanterister på sydstatsidan. Hur ska du kunna börja räkna KP förlust i ett sådant läge?

Har du tillämpat detta fältslagssystem i westernrollspelet mellan nordstatare och sydstatare, hur tycker du det har fungerat?

I westernrollspelet så finns det färdigheter som ledarskap, militär exercis och strategi. Hur ska dessa färdighetsnivåer hos befälen implementeras?

Det finns inget viktigare i krig än trossen... vagnar med förråd av ammonition, mat mm. Hur påverkar en armés förråd av vapen, mat och kläder deras stridsförmåga, uthållighet och moral?

I stora drag finns det tre truppslag: kavalleri, infanteri och artilleri. Under hela inbördeskriget användes också prickskyttar. I flera av sammandrabbningar spelade just prickskyttarna en avgörande roll - som t.ex. vid slaget Seven Days utanför Richmond sommaren -62, när ett kompani prickskyttar framgångsrikt försvarade Melvin Hills mot anstormande sydstatsinfanteri. Jag tror att ett system för att avgöra utgången av ett fältslag måste ta hänsyn till de olika truppslag som finns. Erfarenheten hos dessa samt också se till den långsikta följderna av vad en taktik i ett moment av fältslaget får för effekt på ett annat.

För att ytterligare kompliera det hela så är det inte alltid den sida som förlorat flest soldater som förlorar fältslaget. Demoralisering, brist på förråd, avbrutna kommunikationer, uselt ledarskap och mycket annat kan vara avgörande faktorer för om en sida blåser till reträtt.

Ja, nu hoppas jag att jag gett dig feedback på ditt inlägg. Men du måste stilla min nyfikenhet, har du testat det där regelsystemet i ett fältslag i westernrollspelet?

Absentium

Veteran
Som spelledare har du ju makt att bestämma utgången själv, sedan är det ju bara att spelleda efter det.
Om rollpersonerna lyckas med något spektakulärt eller misslyckas fatalt kan det ju ändra stridens ugång men då är det ju bara att improvisera.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Rollpersonerna får allt var jäkligt skickliga för att ensamma ändra krigets utgång eller påverka slagen i någon större utsträckning. De flesta spelar trotsallt inte Brigadgeneraler eller divisionschefer. Dessutom hade högst militärledningen inte mycket till övers för nya ideér och andra konstigheter. :gremsmile: