Hej alla glada! Tackar för era svar, det som sagt har gett mig gott om inspiration till äventyr och hur jag ska behandla världen. Nu till lite mer information:
Klanen heter Þungur, vilket är ett släktnamn som hövdingasläkten haft i många generationer. Titeln som hövding går alltså i arv. Exakt hur vet vi inte än, det är inte så viktigt. Den var främst en fiskeklan som dessutom varit väldigt involverad i handel till havs. Klanens mentalitet är i allmänhet väldigt tolerant, och de föredrar kommunikation före våld (men våld kan lösa VISSA problem). Klanen har tidigare bott i sitt lilla område utmed Det Stora Havet, där guden Mist både hjälper och stjälper de som reser över böljan den blå. Runt dem, stora skogar som hållt platsen avskuren och skyddad från ondska av gamla guden Tandgnissle.
På grund av en stor invasionsmakt från de enade stäppfolken blir klanen tvingade på flykt. Alla rykten tyder på att deras hemland inte längre är säkert, och planen som arbetas ut är att ta sig till det mystiska och outforskade Nya Landet, varifrån endast få lyckats återvända. Båtarna fylls med allt vad kan behövas och hela klanen beger sig iväg, uppdragna med rötter och allt och omplacerade till en ny kust med okänt landskap runt sig och nya faror som lurar i varje skugga och våg. Nu har det gått några månader och klanen börjar känna sig redo att ta sig an världen igen, men var ska de börja?
http://i.imgur.com/tmHh7O5.png
Här har ni klanformuläret. Jag tänker hålla på en digital representation (använder UMLet, rekommenderar andra att göra detsamma!!).
http://imgur.com/a/o7zAK
Det här är kartan vi skapade! Vi har den på papper också, men jag ville ha en vettig digital representation. Det finns även ett rutnät som låter mig mäta avstånd någorlunda stabilt.
Vi skapade fem stycken gudar som klanen dyrkar i mer eller mindre mån. Några av gudarna är sådana man helst mest ska vörda och visa stor respekt för, medan andra är sådana man tackar och ser som nära hjärtat. GUDARNA:
Mist: Mist är en gammal, mäktig gud med två ansikten – ett manligt och ett kvinnligt. Det manliga ansiktet representerar döden och det oundvikliga sista ödet. Det kvinnliga ansiktet representerar havet, öppet och lugnt och fritt. Tillsammans skapar Mist de stormar som omvälver friheten och skördar liv.
Yja: En festens gudinna som bäst hyllas med rejäl fylla, stök och stoj och högljudd sång.
Tandgnissle: En gammal, orubblig naturgud. Han är skogen, han är bergen, och han är vinden som sjunger mellan stammar och klippor.
Asmund: Den oändligt skäggige Asmund representerar floder, sjöar och den handel man kan utföra via dessa. Han ser på vatten som vägen till rikedom, och rikedom som vägen till lycka.
Slumpe: Slumpe är en hatvärd trickster. Han står för slump och olycka, och man gör bäst i att be till honom när man vill att han ska hålla sig borta. Inte för att han alltid lyssnar.
Och, givetvis, finns det ju en massa nya, häftiga saker i det Nya Landet! Ni ser ju på kartan, men här har ni en bättre beskrivning:
VIKTIGA GREJER:
Helig Plats: Efter att klanen anlänt till det Nya Landet behövdes det ett nytt sätt att kontakta gudarna. Garmr, efter mycket letande, fann ett oerhört stort träd en kort vandring från klanens nya bosättning. Trädet var många manshöjder högre än alla andra, och han såg det som en perfekt plats att ropa till gudarna. Garmr blotar ofta både under och i trädet, vars bark redan börjar färgas röd.
Gången till Underjorden: En av de första landmärkena i det nya landet som utforskades var De dödas berg. Det hette givetvis inte så innan de landstigit, men under utforskningen av området hittades en mörk grotta. Från den, kyla och obehagliga viskningar. Den ledde uppenbarligen djupt in i berget, och ingen är riktigt säker på om man ska våga bege sig in.
Monstret: Den Rödögde. Rödöga. Den Enögde. Det mångarmade odjuret som lever i havet utanför klanens by har en lång historia bakom sig. Den jagar människoskepp och drar ner dem i djupet. Det sägs att Rödöga är antingen ett husdjur eller på något vis barn till guden Mist, och dessa två ses som väldigt nära sammankopplade.
Det Stora Kriget: Stäppfolkets invasion av norr hade det ryktats om i månader innan det faktiskt kom. Klanen var inte beredd, då de antog att de stora mörka skogarna runt deras by skulle skydda dem. När lågorna började slå ut bland träden vid horisonten fanns det ingen tid att förlora. Det var mycket tack vare Ailís och hennes erfarna seglare som klanen lyckades fly undan den fruktansvärda slakt som slättfolket förde med sig.
Horisontön: Precis där himmel möter hav hägrar en ö. Den ser stor ut, men ingen i klanen har tagit sig ut dit. Rödöga verkar leva i vattnet mellan dem och ön, och det är ingen som vill ta en sådan risk. Gamla berättelser om gudarnas hemland beskriver en ö långt ut på det stora havet, och många i klanen har börjat tro att Horisontön är just detta gudarnas högsäte.
De dödas berg: Till norr om klanens nya by, över viken de bor vid, reser sig ett högt, smalt berg. Taggiga toppar och skyhöga klippor reser sig brant från marken. Området är svårklättrat, och det hjälper inte att den mystiska grottan som tros leda till underjorden vilar vid dess fot.
Den andra byn: På långt avstånd har man sett rök ibland, och scoutexpeditionen på De dödas berg såg någon form av bosättning utmed floden mot väst. Vilka är det som bor där? Skogen är för svårframkomlig, och arbetet med att bosätta sig har varit för hårt, för att någon ska ha vågat ta sig ut dit.
Auduns ö: En ö dit Audun reser för att vara själv ibland. Han använder den även som uppsikt över Rödöga.
Spelarnas karaktärer tänker jag inte gå in i superhög detalj på (det gör spelarna bättre själva), men vi har:
Artis: En utstött medlem av vargfolket (heter det va?) som funnit ett nytt hem hos klanen.
Audun: Wonen som ser sig själv som klanens väktare och beskyddare, med ett legendariskt spjut i sin ägo.
Fjordur: Den mest skarpsinnade fjordmannen man kan tänka sig, med en ohälsosam fixation på dödsriket.
Ja, det är det vi kom fram till.
I allmänhet: HELVETE VILKEN TID DET TAR VAFAN? Jag trodde Järn var ett lättviktsrollspel, Krille? Antingen var vi skitdåliga för att det var vår första gång med Järn, eller så har du underskattat tiden som krävs något enormt. Och att spelleda efter det?! Det tog oss fan uppemot 8 timmar sträckt över 2 dagar att få ihop allt det här.
Men bra blev det. Jag är jättehypad.