Hela hösten 1996 hade varit en långsam nedförsbacke. I september fick jag reda på att jag hade testikelcancer, och fick ena kulan bortopererad akut på KSS. Sen gick jag och oroade mig för det hela hösten och fick stifta bekantskap med datortomografen på KSS för första gången - ni vet, den som har gjort att jag hatar landstingsbyråkrati av hela mitt hjärta och bytte åsikt från "Sverige har bäst sjukvård i världen" till "Sveriges sjukvård suger och hade varit konkursmässig om den hade drivits privat". Det finns ingenting som får en att omvärdera sina åsikter bättre än en touch med verkligheten.
I november fick jag åka till Sahlgrenska för en uppföljningskur med kemterapi. Jag fick en central venkateter instucken, och i en vecka fick jag ungefär fyra och en halv liter kemgiftskur genom dropp per dag samtidigt som jag inte fick äta något mer svårsmält än ärtpuré. Se, kemgifterna dräper precis allt som växer fort i kroppen. Det omfattar dessvärre inte bara cancerceller, utan även benmärg och tarmflora.
Så när kuren väl var över så hade jag blodbrist, inget immunförsvar att tala om och ingen som helst förmåga att äta och behålla näring. Marco och CJS kom på besök då och kan intyga hur kasst jag mådde.
Efter genomförd kur så var det bara att bli sjukskriven en månad, över jul och nyår. Det kom dessutom en avslutande kemgiftskur på KSS fast polikliniskt och bara en dag, strax före jul. Det i sin tur fick en intressant reaktion: en morgon rasade håret av. Även hårsäckar växer fort, och således gav sig cellgifterna på även dem.
Hade inte nedförsbacken varit så långsam så hade jag nog tagit livet av mig. Ändå hade jag tur: det var en hel räcka rollspelande kompisar som fick cancer i den vevan, och jag kom nog garanterat lindrigast undan. En av dem trillade av pinn, och en annan var nära.
Dessutom kunde jag gå på premiären på Goldeneye i elrullstol, flintskallig och iförd vit kostym och monokel som Ernst Stavro Blofeld (det fanns halvdussinet andra utklädda som Bond på samma premiär), och jag kunde göra en gipsavgjutning av mitt huvud - en klart bisarr upplevelse som ledde till det här:
Som nummer två på listan med bottenpunkter så kommer den dag då mamma dog, och som nummer tre kommer en släng magsår.