Nekromanti Mitt Machosisma Jag!!

walium

Ganska töntig, faktiskt
"...räta till en lock eller fixa håret..."

Men om man är skallig och har rakat hår då? Är jag begränsad till att gestalta väldigt fula och oattraktiva våp då eller? :gremfrown:

Troberg

Sinister eater
Men om man är skallig och har rakat hår då? Är jag begränsad till att gestalta väldigt fula och oattraktiva våp då eller?
Nejdå, titta bara på Sinead O'Connor. Det är den där tapirsnoken som begränsar dig till att gestalta fula och oattraktiva våp.

MrG

Swashbuckler
Men om man är skallig och har rakat hår då? Är jag begränsad till att gestalta väldigt fula och oattraktiva våp då eller?
Fantasi! Själv har jag inte haft lockar sedan milenieskiftet, Har fjordare snarare än vikar och helt rakat större delarna av året. Jag får också ignorera skägget när jag spela kvinnor och effekten av att "tutta upp" sig är obefintlig, men brukar bli förstådd i alla fall. Och så spelar jag aldrig rollspel i kjol (om det inte är lajv), så det där med räta till kjolen blir också påhitt :gremlaugh:

-Gunnar (som tänkte raka sig i morsen, men inte hann, så LinCon blir med två veckors hårstubb)

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Som rollspelstransa (jag är kille och tycker det är mer intressant att gestalta kvinnor) så brukar jag karaktärisera dom utifrån fixa drag som jag fastställer om deras karaktär. Låt oss ta två exempel.

Spel: Eon
Jesana är en flicka som flytt som politisk flykting från Thalamur till Consaber. Hon är lite hämmad på grund av sin etniska tillhörighet som thalask i det sabriska samhället. Hon är intellektuell som magiker och hon kommer från en överklass. Typiska drag är alltså...

Lätt utstött, skeptisk mot främlingar.
Intellektuell, snäser oftast av folk som inte hänger med i hennes ganska komplicerade resonemang.
Överklass. Hon är rik och välbärgad och bidrar till den rikedom inom sin familj. Hon ser det här som viktigt och kommer att ta steg för att säkra familjens välfärd. Det finns ju trots allt inga övriga släktingar att förlita sig på utöver den direkta familjen.
osv...

Spel: Exalted
Sashirah är en kvinna från det politiska dominanta Riket. Hon är exalterad(Läs, superhjälte). Hon kommer från ett folk som blir runt 300 år gamla och har superkrafter, dom härskar hemma hos sig över de dödliga. Hon har ingenting emot dödliga. Tvärtom, hon tycker om dödliga. Men hon är fascist. Hon och hennes släkt är drakblod, och dom är viktigare än de dödliga eftersom dom faktiskt presterar bättre i i stort sett alla lägen. Typiska drag för Sashi är...

Politisk fascist, som exalterad anser hon att hon är betydligt mycket bättre lämpad att härska och argumenterar starkt för att behålla den positionen.
Väldigt passionerad, som exalterad av Eldens elementardrake har hon väldigt kort stubin. Hon blir lätt vredgad, blir mycket lätt upprörd av orättvisor hon ser och är lättfotad.
Pragmatiker. Hon har blivit ljugen till och förledd så väldigt många gånger i sitt liv att hon har slutat ta folk på ordet. Hon tror endast på det hon ser och tar allt hon hör andra säga med två nypor salt.

----------

Så vad gör då dessa karaktärer kvinnliga? Ja, egentligen bara deras miljös förväntningar på dom.

Jesanas miljö förväntar sig att hon som kvinna ska uppföra sig propert och lyda sin förmyndare. Som magiker i Consaber har hon dock extraordinärt hög chans att bli hyggligt autonom även om hon formellt alltid kommer att ha en förmyndare som antingen är hennes far/styvfar eller hennes äkta man. Hon förväntas föda barn och vara en god mor.

Sashirah å andra sidan kommer från ett i stort sett totalt jämställt samhälle, om något är det lätt matriarkalt efter att ha haft en mycket dominant kejsarinna dom senaste 700 åren. Hon förväntas att föda drakblodade barn. Den förväntan på henne är mycket stor och hon kommer att bli socialt ustött om hon misslyckas med detta, men utöver det så ställer hennes omvärld inga specifika krav på henne som kvinna.

Atzel

Veteran
Håller helt med Jenny. Tänk inte så mycket på att gestalta kvinna, tänk mer på vilka huvudsakliga drag hon har, som person. Sen ta bara och tuta och kör.

Det har funkat hittils för mig.

Nescio

Veteran
Studera din morsa, din syster, din flickvän, dina tjejkompisar... var och en av dem är en icke-stereotyp kvinna.

Syrran är blond och har inte alltför mycket i skallen ...

Troberg

Sinister eater
"Studera din morsa, din syster, din flickvän, dina tjejkompisar... var och en av dem är en icke-stereotyp kvinna."

Syrran är blond och har inte alltför mycket i skallen ...
Det hade inte funnits stereotyper om det inte fanns folk som levde upp till dem.

Foggmock

Myrmidon
Det funkar i alla fall för Raven c. s. McCracken, skapare till World of Synnibar. :gremgrin:

Ja, men vem fan vill vara som honom!? :gremcool:

Johan K

Gammal & dryg
Hur brukar det blir när ni gestaltar det motsatta könet? Finner ni det lätt eller svårt att smälta in i rollen, eller använder ni er också av stereotypiska drag?
Ärligt talat så gör jag nog ingen större skillnad på viklet kön jag spelar. Tror att jag kör på ett ungefär samma stil, oavsett kön faktsitk.
Trro att rolelr kan vara mer elelr mindre svåra att spela, oavsett vilket kön det är på rollen.

Illern

koppariller
Just nu spelleder jag en terra draconiskampanj med en manlig barndomskamrat och min kvinnliga sambo och jag ser inte någon direkt kvinnlig eller manlig skillnad på de två karaktärerna. Däremot kan jag se tydliga drag av dem själva och att de reagerar extra på saker ur verkliga livet vars essans jag medvetet eller omedvetet tagit med i kampanjen. båda rollerna är rätt så intellektuella då den ene är skeppsarkitekt och den andre pjäsförfattare men som goda välborna medborgare är de också krigare och därmed i vissa fall väldigt jordnära och våldsamma.

Den enda egentliga tydliga skillnaden jag sett är hur de reagerar när rollerna reser i väst som har ett patriarkala samhällen till skillnad från deras egna nästan, för könen, rättvisa samhällen i öst. När västborna hela tiden vänder sig till den manliga rollen (rollerna är kusiner) och talar till honom och nonchalerar kvinnan/hans fruntimmer i sällskapet så blir den manliga rollen förbannad å någon annans vägnar medan den kvinnliga rollen blir förbannad å sina egna vägnar (mer).

Om jag ser tillbaka på tidigare kampanjer med 40 - 60% kvinnliga rollspelare har jag svårt att se några direkt kvinnliga eller manliga drag hos rollerna/spelarna som inte kommer av eventuella positioner i samhället (som i regel är något så när rättvist). De skillnader som jag direkt kan på minna mig är saker som att de som tränat någon form av boxercise/kampsport kan hötta trovärdigare och hotfullare med nävarna och liknade men som resten av kroppsspråket så känns det mer individuellt än könstypiskt.

Faktum är att jag skulle ha väldigt svårt att se deras roller som ett annat kön än den fysiska person som sitter framför mig eftersom det inte finns så typiska könsdrag i rollerna eller deras sätt utan det är främst en fysisk uppenbarelse.

Det finns säkert vissa gemensamma drag hos kvinnor och män på ett brett statistiskt plan som kommer av vårt samhälles uppfostran men då borde man kanske se till samhället som rollerna lever i och fundera över om kvinnor och män skiljer sig drastiskt åt där eller förväntas bete sig på vissa sätt där. Å andra sidan så även om det finns liknande drag på grund av uppfostran hos män respektive kvinnor hos till exempel oss svenskar här i verkliga Sverige så har det uppenbarligen funnits utrymme för att inte vara typiskt kvinna eller typiskt man och det kanske det finns i spelvärlden också.