Mogger
Hipsteranka
Jag pillar med ett alternativt regelsystem till MUA. Jag gillar inte alls BRP i den formen, men tycker att världen är så intressant och utmanade (och rolig och mörk och...) att jag inte kan hålla mig ifrån spelet. Den grundläggande principen bygger på att varje karaktär har en bunt kryssrutor samt mer statiska egenskaper (Förmågor, Egenskaper...Ja, här är formuläret )eller rättare sagt, egenskaper som dels är statiska (Robotjägare ex) men som dessutom kan användas som en berättarresurs. Min fråga är om jag har missat något. Jag är inte så intresserad av problemlösning så ibland har jag skygglappar när det kommer till det. Jag har helt enkelt svårt att se spelmässiga konflikter eftersom det är ett perspektiv som jag saknar.
Ett konkret regelexempel är att egenskapen Robotjägare (men en intressantare Egenskap kan vara Hämndlysten, Familj o.s.v.) alltid ger ett konkret plus vid konflikter som kan relateras till Robotjakt på något sätt. Utöver det finns alltså kryssrutor som innebär total narrativ kontroll men som då måste vinklas mot egenskapen.
När någon av spelarna, eller SL (för han har också äventyrsrutoar att kryssa i), har kryssat i alla sina rutor ändras reglerna och spelet träder in i Klimax/Endgame/Whatever och alla konflikter får värre konsekvenser etc. Den exakta mekaniken är inte klar än. Efter Klimax suddas alla rutor. I de flesta fall innebär det att spelmötet är över (gissar jag) men det behöver inte alls vara så.
Vi ska speltesta detta inom kort och jag vill veta om det finns något som jag har missat.
Ett konkret regelexempel är att egenskapen Robotjägare (men en intressantare Egenskap kan vara Hämndlysten, Familj o.s.v.) alltid ger ett konkret plus vid konflikter som kan relateras till Robotjakt på något sätt. Utöver det finns alltså kryssrutor som innebär total narrativ kontroll men som då måste vinklas mot egenskapen.
När någon av spelarna, eller SL (för han har också äventyrsrutoar att kryssa i), har kryssat i alla sina rutor ändras reglerna och spelet träder in i Klimax/Endgame/Whatever och alla konflikter får värre konsekvenser etc. Den exakta mekaniken är inte klar än. Efter Klimax suddas alla rutor. I de flesta fall innebär det att spelmötet är över (gissar jag) men det behöver inte alls vara så.
Vi ska speltesta detta inom kort och jag vill veta om det finns något som jag har missat.