Nekromanti Mitt Mutant

Mogger

Hipsteranka
Jag pillar med ett alternativt regelsystem till MUA. Jag gillar inte alls BRP i den formen, men tycker att världen är så intressant och utmanade (och rolig och mörk och...) att jag inte kan hålla mig ifrån spelet. Den grundläggande principen bygger på att varje karaktär har en bunt kryssrutor samt mer statiska egenskaper (Förmågor, Egenskaper...Ja, här är formuläret )eller rättare sagt, egenskaper som dels är statiska (Robotjägare ex) men som dessutom kan användas som en berättarresurs. Min fråga är om jag har missat något. Jag är inte så intresserad av problemlösning så ibland har jag skygglappar när det kommer till det. Jag har helt enkelt svårt att se spelmässiga konflikter eftersom det är ett perspektiv som jag saknar.

Ett konkret regelexempel är att egenskapen Robotjägare (men en intressantare Egenskap kan vara Hämndlysten, Familj o.s.v.) alltid ger ett konkret plus vid konflikter som kan relateras till Robotjakt på något sätt. Utöver det finns alltså kryssrutor som innebär total narrativ kontroll men som då måste vinklas mot egenskapen.

När någon av spelarna, eller SL (för han har också äventyrsrutoar att kryssa i), har kryssat i alla sina rutor ändras reglerna och spelet träder in i Klimax/Endgame/Whatever och alla konflikter får värre konsekvenser etc. Den exakta mekaniken är inte klar än. Efter Klimax suddas alla rutor. I de flesta fall innebär det att spelmötet är över (gissar jag) men det behöver inte alls vara så.

Vi ska speltesta detta inom kort och jag vill veta om det finns något som jag har missat.

Dimfrost

Special Circumstances
Jag tycker det låter bra. Men har man inte väldigt många rutor? Har du räknat på hur ofta du förväntar dig att man kryssar dem och hur lång tid det tar innan man går in i slutspelsfasen? I och för sig är det ju något som visar sig under speltestet om inte annat.

/Dimfrost

Foggmock

Myrmidon
Jag tänkte mig iallafall något liknande Neogames smärt/trauma-kolumner, där man permanent stryker vissa rutor beroende på vad det är för egenskap, och även på "skadekolumnerna" på förstasidan på formuläret, där man kan permanent stryka X rutor om det är en klenare rollperson.

På så vis kan en bred färdigskap/egenhet ha fler kryssrutor och en smal ha färre.

Kanske får man välja sina egenfärdigar/hetenskaper typ som i Supergänget, där en har 4 rutor, en 2 rutor och två bloffotjunger som har en ruta var, eller något. Typ.

Mogger

Hipsteranka
Ja, något sådant. Jag har fler rutor än vad som behövs för att slippa ha för få. :gremsmile:

Simon

Swashbuckler
Hur ser blandningen mellan gamla reglerna och dina regler ut? Fungerar färdigheterna i sig ungefär som förut men modifieras av egenskaperna? Och hur beter sig förmågor? Jag gissar att det man tänker på som grundegenskaper ska ingå i egenskaper...

Hur bestäms hur många rutor en egenskap eller förmåga har? Är det helt enkelt hur spelaren vill prioritera när rollpersonen byggs?

(Nyfiken eftersom jag har en UA-kampanj som legat i frysen över sommaren men som kanske tas upp i höst...)

Rickard

Urverk speldesign
Det var ett snyggt rollformulär och jag är inte spelledare i Mutant så jag kan inte säga om ditt rollformulär (med ditt system förvisso) borde sakna något. Jag ser att det är en hel del rader som är borta, som reaktion, och som jag antar du bakat in i annat för mer enhetlighet (som att personlighetsdrag finns i Egenskaper?). Bra!

Nu till rejäl nitpick. :gremlaugh: Fick verkligen leta fel med mitt mest kritiska öga, vilket (för mig) är ett jäkligt bra betyg. :gremsmile:

Bordern
Snyggt kant på formuläret, även om jag undrar hur en bläckstråleskrivare tar allt det svarta. Sedan är jag lite negativ till att man inte kan skriva i marginalen. Jag brukar ha för vana att skriva upp saker där som har med äventyret att göra eller små stödord till mig som spelare som jag borde tänka på (På mitt dvärgformulär i DoD har jag skrivit exempelvis "Män belägrar man och kvinnor lägrar man.", för att ge mig en vägledning i spelandet). Fast det kanske en personlig grej?

Placering
Vapendata finns i botten av rollformuläret och sedan kryper stridsrelaterade saker uppåt (såsom jag tolkar det) längsmed högra sidan av förstasidan. Ett tips är att du tar alla "rutor" och grupperar dem i kategorier innan du slänger ut dem på rollformuläret. Kategorierna bör ha något att göra med när man använder dem. Som jag ser det så finns kategorierna Rollpersonen (liten kategori), Handlingsinverkan, Strid och slutligen Utrustning. Eftersom Utrustning och Strid lite går hand i hand så borde de höra samman på samma sida, så jag föreslår att du flyttar över allt stridsrelaterat till baksidan och allt som kan påverka övriga handlingen i historien flyttas till framsidan.

Mutant:UA-formuläret är bajsigt på att hålla liknande saker på samma plats. Man bör motverka "flippande" av rollformuläret så mycket som möjligt, enligt mig.

Plats
För Bekanta känns det som att rutan är för liten. Spelare (åtminstone mina) har en tendens att slänga dit de andra rollpersonerna i dessa rutor. Jag kör förvisso med rätt många spelledarpersoner, men har fått synpunkter på att mina 9 rader är för lite.

Utseende tycker jag också har en för liten ruta, då mutanter kan se rätt säregna ut. Om du vill att man vara kortfattad här, så skriv ner "Första intryck". Första intryck tycker jag är rätt viktigt: åtminstone viktigare än att veta att någon har blå ögon. Faktum är att jag saknar en ruta där man kan rita sin karaktär. För de som inte kan rita kan ju använda rutan för att skriva sitt utseende.

Spelarassistans
Finns det några formler som behövs räknas ut, så gillar jag när det står på rollformuläret, även om det är såpass enkel formel som att räkna ut kroppspoäng. Det kan vara allt från hur många poäng man har att spendera vid karaktärsskapande till vilken sorts baschans man har från början (hatar att M:UA-formuläret inte har det).

Har du inte fria färdigheter så kan du exempelvis skriva ut alla färdigheter på rollformuläret. En ruta vid vapendatan som anger hur stor mod-FV som man har vore bra. Då slipper man flacka med blicken mer än nödvändigt.

Behöver du förresten "vikt" i Utrustning?

Personlig preferens
Lite negativ till kroppsdelssystem. :gremwink: Måste du behålla det? Det finns få system där jag gillar det, typ Deadlands och 2T10-systemet, där träfftabellen kommer naturligt i slaget.

Allmänna kommentarer
Hur kompatibelt är ditt system med M:UA-scenarion?

Du känner inte för att komma förbi Norrköping, så att jag kan få ta del av speltest? :gremlaugh:

/Han som tycker att M:UA-systemet har stora luckor

Mogger

Hipsteranka
[ QUOTE ]
Nu till rejäl nitpick. Fick verkligen leta fel med mitt mest kritiska öga, vilket (för mig) är ett jäkligt bra betyg.

[/ QUOTE ]

Tackar. :gremsmile: Nu ska vi se om du har ngt vettigt att säga... :gremwink: [ QUOTE ]
Bordern
Snyggt kant på formuläret, även om jag undrar hur en bläckstråleskrivare tar allt det svarta. Sedan är jag lite negativ till att man inte kan skriva i marginalen.[...] Fast det kanske en personlig grej?

[/ QUOTE ]

Jag håller egentligen med, men behöll det från gamla formuläret. [ QUOTE ]
Som jag ser det så finns kategorierna Rollpersonen (liten kategori), Handlingsinverkan, Strid och slutligen Utrustning. Eftersom Utrustning och Strid lite går hand i hand så borde de höra samman på samma sida, så jag föreslår att du flyttar över allt stridsrelaterat till baksidan och allt som kan påverka övriga handlingen i historien flyttas till framsidan.

[/ QUOTE ]

Helt rätt, återigen. Utrustning hamnade där bak fast det inte borde vara där. Jag är medveten om missen, men jag är dassig på layout och att flytta är ett jävla meck! :gremsmile:

Plats
För Bekanta känns det som att rutan är för liten. Spelare (åtminstone mina) har en tendens att slänga dit de andra rollpersonerna i dessa rutor. Jag kör förvisso med rätt många spelledarpersoner, men har fått synpunkter på att mina 9 rader är för lite.

[ QUOTE ]
Utseende tycker jag också har en för liten ruta, då mutanter kan se rätt säregna ut. Om du vill att man vara kortfattad här, så skriv ner "Första intryck". Första intryck tycker jag är rätt viktigt: åtminstone viktigare än att veta att någon har blå ögon. Faktum är att jag saknar en ruta där man kan rita sin karaktär. För de som inte kan rita kan ju använda rutan för att skriva sitt utseende.

[/ QUOTE ]

Det här börjar bli tröttsamt, men du har helt rätt igen! :gremsmile: Första intryck är fö en bra idé! Den är dessutom så lätt att få in så jag ändrar omgående. Och rutan för bild för tyvärr bort. Men jag vill få in den igen.

Jag kommer att göra rutorna mindre i v.2 så att jag får plats med det du påpekar. Så några sista kommentarer.

Nej, kroppsdelar behövs verkligen inte, men mina spelare gillar det. Det är en present. :gremsmile: Det finns många bättre sätt att lösa det på (gillar speciellt BWs system där den som blir attackerad väljer blotta och den attackerande får försöka "flytta" sin attack). Men med T100-slag finns det möjighet att väva in det i slaget. Fast det är redan en hel del invävt där...Börjar bli trångt. :gremsmile: Vikt behövs inte heller. Återigen är det en gammal konvention som jag ska arbeta bort hoppas jag.

Slutligen är systemet till 70% kompatibelt med MUAs regler och 150% kompatibelt med settingen. Ngn Norrköpingsreda har jag dessvärre inte inbokad. :gremsmile: