Nekromanti Mitt rollspel. Dorm. [Lång!]

Zaphod_UBBT

Swordsman
Jaha, då var jag färdig med diverse skolarbete, och kan istället ge mig på att presentera det som har gnagt i huvudet på mig i någon vecka. Jag var tvungen att bli av med några av tankarna för att kunna koncentrera mig på andra saker, som skola t ex. Så här presenterar jag:

Grundläggande koncept till[color:\\"red\\"] Dorm [/color], version 0.0001
Första versionen genom tiderna.

Dorm är drömmarnas land. Sanningen och varandet i Dorm är skapat utifrån människans fantasier, intryck, känslor, förhoppningar, insikter, rädslor, historia, berättelser, viljor och historia. Allt du kan komma på är en del sanningen och varandet i Dorm, i och med att det är just vad du, och alla andra kommer på. Historien är en del av Dorm. Det som har varit. De gamla grekerna finns kvar, Tutanchamon lever, dinosaurierna finns och James Watt har just uppfunnit glödlampan samtidigt som hon, tanten nere på hörnet trillar som hon gjorde i förra veckan. Och så vidare. Allt vi har upplevt, eller haft i våra huvuden finns där i Dorm. Därför finns det även håriga monster i pyramiderna i Dorm (måste varit någon som har tänkt sig det). Det finns fruktansvärda mardrömmar som är sanning i Dorm, för det har någon drömt. Dorm är alltså ett enormt, variabelt, evigt (?) växande, farligt, härligt, underbart, kärleksfyllt, monsterpackat ställe där allt finns. Men det är bara det mest etablerade som är riktigt framträdande i Dorm. Folk här ute i den vanliga världen (Vigil) intresserar sig mycket för kärlek. Alltså är kärleken framträdande i Dorm. Folk i Vigil vet väldigt väl att solen går upp och ner. Alltså gör den det. Oftast. För någon gång har någon tänkt att solen aldrig kommer upp på morgonen, alltså gör den inte det ibland i Dorm. Många tror på att Shiva finns. Alltså finns hon. Och så vidare.
När du somnar kommer du till Dorm och upplever samt skapar en bit av Dorm. Du drömmer. Det kommer en bit av Dorm till dig, och din hjärna tar hand om den och leker litegrann. Ibland kommer det en snutt som är fylld av kärlek, och då tar din hjärna den och lägger till tjejen/killen du är kär i.
Ibland kommer det en snutt som är fylld av rädsla, och dessutom har ett färdigt monster. Då lägger din hjärna till dig i drömmen. Och så äter monstret upp dig, och du dör i drömmen. Men när du vaknar har inte drömmen påverkat dig nånting, och oftast kommer du inte ens ihåg drömmen. Men så är det inte för alla.

[color:\\"red\\"] Drömvandrarna [/color]
Drömvandrarna är de stackars filurer som har det eviga gisslet att de har två liv att ta hand om. De har ett liv i Dorm, där de varje natt drömmer något, men på ett annat sätt. Drömmen kommer, och de leker med den, istället för att drömmen leker med dem. Men drömvandrarna kan också hamna i mardrömmar. Det kommer samma drömmar till en drömvandrare som till en vanlig person. Skillnaden är att drömvandraren har kontroll över sitt agerande i drömmen, eller tror iallafall att hon har det. Och om nu fallet är att det är en mardröm, och den slutar med att Drömvandraren dör, ja då kommer hon till den eviga plågans land. Det är iallafall vad de flesta drömvandrare tror. Ingen vet säkert. En vanlig person drömmer varje natt, hela tiden, men kommer bara ihåg ibland. En drömvandrare har medvetandet med sig, och kommer ihåg hela nattens dröm. Alltid.

Jag ska berätta om Dorms egna medvetande och det 'andra ursprunget' i Dorm. Ingen vet varifrån de kommer, och ingen vet varför de finns. Drömskepnaderna. Drömskepnader är egna medvetanden, som lever helt för sig själva i Dorm. De kan vara lite vad och hur som helst. De kan uppträda som personer, monster, starka viljor eller känslor. De kan vara ett hus i Dorm, de kan vara en musiksnutt i Dorm eller en dryck. En sak har de allihopa gemensamt. De är starka och karikatyriska. Då menar jag inte nödvändigtvis stark som i 'kan lyfta tunga grejor', utan stark i ordets med metafysiska betydelse. Och karikatyriska. De är speciella, tydliga. En Drömskepnad kan vara en giftig, grön vätska, en stark och odödlig kärlek, en inspirerande melodi, en luden best med stora huggtänder eller en förförisk, lömsk och blodtörstig kvinna. Drömskepnaderna är till stor del höljda i mystikens dimmor, men en sak är säker. De tycker om att styra. Det är inte alla Drömskepnader som är elaka eller onda, långt ifrån, men de tycker om att influera och vara något. En stark, odödlig kärlek vill påverka, nysta in folk i kärleken och förblinda dem i den underbara sötman. En luden best med stora huggtänder kanske vill äta många imaginära spädbarn och tända eld på många hus. Synas. Vad jag försöker komma till med Drömskepnaderna är att de är sina egna. De har ett medvetande. De finns bara i Dorm, och i Drömvandrarnas huvuden. Vanliga människor är (lyckligtvis) skonade från dessa starka faktorer i Dorm.

Såja, nu kan jag fortsätta att berätta om Drömvandrarna. De är nämligen inte alltid så goda vänner med Drömskepnaderna. Mången Drömvandrare har fått sin själ slukad av Dorms eget medvetande för att främja Drömskepnaderna. En Drömskepnad kan (och vill) nämligen påverka, påverka för att få tag på många starka Drömvandrarsinnen. Drömvandrarnas sinnen är lättpåverkade för Drömskepnader, bara de får sina armar omkring dem. Armar, som kan vara i form av en luden best, en grön dricka eller en stark kärlek. Fattar ni galoppen? Om inte så får ni säga till.

När en Drömvandrare slutligen vaknar är han ganska ofta ansträngd. Även om natten har varit bara trevlig, en dröm om att äta vindruvor ur nävarna på vackra möer, helt befriat från Drömskepnader så har det varit intensivt. Ett Drömvandrarsinne blir ansträngt av att drömma, eftersom att sinnet aldrig får vila. Det är Drömvandrarnas eviga gissel. Sinnet får inte vila. För när man vaknar ska man genomleva ytterligare en dag i Vigil (den vanliga världen) med de svårigheter en Drömvandrare kan ha där. Och de svårigheterna, de kommer... Just det. Nu.

I den vanliga världen har Drömvandraren en uppgift. Att stärka sitt sinne. Detta kan göras på ett sätt. Ett enda sätt, som i och för sig är ganska brett. Det handlar om känslor, idéer, tankar, viljor och allt annat som Dorm är byggt av. Eftersom att Drömvandraren är en människa som är byggd och fylld utav drömmens värld måste Drömvandraren också livnära sig på det.
Om vi ska vara korrekta och ta det från början kan jag berätta att en Drömvandrare egentligen inte måste göra någonting alls. Men om hon inte stärker sitt sinne under den tid hon tillbringar i Vigil så lär hon inte ha så stor chans att överleva i Dorm, heller. Och jag berättade ju vad Drömvandrarna fruktar, att dö i Dorm. Då dör kroppen i Vigil också, och de flesta tror att sinnet kommer till de sju helvetenas centrum eller nåt.
Iallafall, uppgiften i Vigil är att syssla med sådant som Dorm är uppbyggt av. Enklast är att få känslor och åsikter riktade mot sig med hjälp av att göra saker som folk märker. Och vilka känslor är enklast att framkalla? Jo, ilska. Om man i Vigil går och vrider nacken av lite bebisar, skjuter en pensionär i ryggen eller tänder eld på ett hus får man ilska riktad mot sig. Och vips så har sinnet stärkts, eller iallafall har man fyllt igen det som sinnet förlorade under natten. Men man kan använda kärlek också. Faktum är att kärleken är starkare, effektivare att fylla igen och stärka sinnet med. Men det är ju svårare att lyckas få mycket kärlek i vår värld i ett sådant liv som Drömvandrare tvingas leva i.
För här kommer den komplikationen som gör att Drömvandrare inte kan leva vettiga liv i Vigil:
en drömvandrare är ju en varelse som är både människa och dröm. Alltså fungerar Drömvandraren som en slags port till Dorm. Runt omkring en Drömvandrare läcker hela tiden Dorm ut i olika former. Till exempel genom att förvrida omgivningen, låta drömmar bli verklighet i Vigil. Exempel på när Dorm läcker ut i Vigil är när det kommer ut monster i Vigil, när en halv källare bara försvinner eller när någon dör av att Drömvandraren tittar på denne. Därför lever oftast Drömvandrare halvkassa liv i slummen tillsammans med andra Drömvandrare. Tiggare och alkisar i slumkvarter är nästan alltid Drömvandrare. När de somnar upplever de en massa, och när de är vakna dricker de sig fulla, som verklighetsflykt. Det är så kallade svaga Drömvandrare. Sedan finns det starka Drömvandrare också, som gör något av sin vakna tid, som samlar känslor för att kunna leva trevligare i Dorm.
Jaja. Jag sa ju att Drömvandrare sällan baserar sina liv på att samla kärlek, och det kanske ni förstår varför nu. Om de levde ett vanligt liv med en flickvän i en tvåa så skulle någonting förr eller senare gå åt skogen. Och om en kärlek försvinner ur sinnet så skapar det ytterligare ett hål i sinnet. Dessutom skulle hela Dorm raseras om de vanliga människorna fick reda på allt det som står här. Det är en oskriven lag hos Drömvandrarna. Håll dig borta från människorna, så att de inte förstör Dorm för oss.
Så resultatet av detta är att den genomsnittlige starke Drömvandraren lever ett liv i Vigil som är ganska jobbigt. Döda spädbarn och sådana småskaligheter. Sedan finns det undantag, i och för sig. Saddam Hussein t ex är en ganska känd Drömvandrare. Han är fåfäng för oss vanliga människor. Men sanningen är att han är en enormt stark drömmare som baserar mycket av sitt Vigil-liv på ilska och hat. Den politiska debatten om Saddam är åsikter, vilket också stärker sinnet.
En känd, god Drömvandrare? Ja, Superhjältar är kända Drömvandrare. Men de som vi läser om, de finns inte. Men det finns Superhjältar som gör stordåd utan att synas för samhället. Men de har ingen flickvän, som kan rasera alltihopa.
Nu tänker ni att Superhjältar har ju faktiskt Superkrafter också! Och det har de. De har ett starkt sinne, som de kan använda för att övervinna vår värld med. De öppnar sinnet och släpper ut en snutt vinklad Drömkraft som kan hjälpa dem att hoppa långt, skjuta trettifyra getter med två kulor eller flyga. Men att använda Superkrafter tröttar ju solklart ut sinnet, och man måste fylla på med ännu med drömmaterial.

[color:\\"red\\"] Sinnen [/color]
Sinnet är allting för en Drömvandrare. Det är ett mått på hur stark hon är i både Dorm och Vigil. Det avgör hur mycket hon måste fylla med känslor och åsikter, det avgör hur mycket Drömkrafter (Superkrafter) hon kan använda. Och så vidare. Jag har klurat lite på Öppna Sinnen kontra Egna Sinnen. Låt mig förklara.

Ett Öppet Sinne kan lättare ta emot känslor och fylla sitt Sinne mer effektivt. Någon med ett väldigt öppet sinne kan till och med fylla på genom att bara känna av en känsloladdad situation. Någon med ett öppet Sinne förstår lite mer, och är mer flexibel i Sinnet. Empati, inlevelse, känslor. Det hållet.

Ett Eget Sinne (vet inte riktigt vad jag ska kalla det. Stängt, Starkt, Eget, Viljestarkt?) Är mer fast i sig själv, och är följaktligen starkare. Ett sådant Sinne är mer enkelspårigt, men är bättre på det som är dess eget spår. Inte lika mottaglig (eller beroende) för/av andra, men också sämre med insikt och empati. Snarare åt Viljestyrka, Säkerhet och Pondus-hållet.

Jag lyckas kanske inte riktigt förklara vad jag menar med de olika sinnena. Solklart finns det gråzoner. Alla är någon form av mellanting, men det är de två extremiteterna på skalan. Arvidos förstår.

[color:\\"red\\"] Att spela Dorm [/color]
Spelandet är (förstås) fokuserat omkring de olyckssaliga Drömvandrarna. Man kan väl spela annat också, men då försvinner min tanke bakom det hela. I Dorm, under tiden man drömmer är det inte hela spelgruppen som går omkring och gör saker, utan det är snarare ett lite mer abstrakt känslo-, intrig- och empatispel där. Man kan komma in i drömmen och ta kontroll över en av karaktärernas kroppar i Dorm, eller någon annans. Man kan bara komma till en situation och få vara där. Tänk dig en egen dröm, också ska den spelas av flera spelare. Jag har ärligt talat inte utvecklat det här hela vägen alls, men jag har lite tankar som är rätt svårformulerade.

I Vigil är det ganska naturligt att Karaktärerna är tillsammans, eftersom att ensamhet är ett vanligt problem bland Drömvandrare. Det är enklare att bära bördan om man hjälps åt.

Känslan i spelet vill jag ska kunna vara lite hur som helst, då det finns stor frihet i konceptet. Men det finns ju nån slags ganska dyster melankoli i botten. Om karaktärerna gräver ner sig i den eller döljer den för sig själva med ett skojigt liv kan ju vara olika.

Fokus i spelet ska vara kring dels alla hemskheter (eller finfina grejer) som karaktärerna utför i Vigil, samt drömmarna och vad som händer i Dorm. Det ska vara ett känslotätt spel, med vissa rena SPELmoment ute i Vigil. Men det är varken tänkt som ett rollSPEL eller ROLLspel, utan ett ROLLSPEL! När (om) jag kommer spelleda det blir det nog ganska psykologiska spelsessioner med mycket filosofi och tankar, som jag tycker så mycket om.

Phew. Nu är jag färdig med presentationen, även om jag säkert har glömt en massa viktiga tankar. Om något är oklart, fråga mer än gärna! Det är nyttigt för både mig och spelets utveckling att fundera på alla eventuella frågor. Detta är inte tänkt som en bön om input, utan snarare feedback. Jag gjorde det alltså egentligen bara för mig, för att jag skulle fundera på det, skriva ner det och komma vidare med era funderingar och frågor. Kritik och funderingar är varmt välkomna!

Zaphod, som funderar på om inte han skriver ganska ostrukturerat.

G

Guest

Guest
Gillar ideen väldigt skarpt... Men om jag spelar det kommer jag nog göra om drömvärlden till något mer handfast... Tycker inte så mycket om att spela en nyans av färgen lila eller nått...

Hur blir man en drömvandrare? Föds man sån eller kan man träna sig till det?
Om en av de "snälla" drömskepnaderna får tag på en drömvandrare, äter den i så fall upp han? HUr snälla är dom egentligen? (Kom på att det hade varit rätt så tufft att kunna tämja drömskepnader och använda dom för ens egna syften).
Finns det superhjältar i Vigil, eller är det bara vår vanliga värld?
Vad händer om en drömvandrare dör i Vigil?

P.S: Saddam Hussein är rätt så älskad av väldigt många...

Zaphod_UBBT

Swordsman
Kul att du gillar det! Jag ska försöka besvara dina frågor.

Hur blir man en drömvandrare? Föds man sån eller kan man träna sig till det?
Njae. Vem som helst kan födas till Drömvandrare. Jag har tänkt mig att man blir Drömvandrare med en viss genkombination. (Ok, inte nödvändigtvis gener, men vi kan jämföra det med gener iaf.) Så om ens föräldrar är Drömvandrare har man ju de generna i sig. Annars finns det sällsynta fall med Drömvandrare som har vanliga föräldrar. Och det beror då på att den ena föräldern har en del av generna som behövs, och den andra föräldern har resten. Det kommer i samma veva som puberteten, för det mesta. Man börjar mer och mer få kontroll över sina drömmar, och plötsligt så är man en fullfjädrad Drömvandrare. Drömvandrare som har vanliga föräldrar har det oftast rätt svårt när det här kommer. Det här kommer till dem, och saker börjar hända. Drömvandrarynglingen blir ofta rädd för att han/hon har blivit sinnessjuk. Mången Drömvandrare har kommit till sina föräldrar när de varit små (typ 5-6 år) och sagt att det var ett monster i vardagsrummet. Detta är ibland sanning, och då är det helt enkelt något som har läckt ut ur Dorm. Drömvandrarföräldrar är inte det vanligaste, i och med att ganska få Drömvandrare vill sätta fler barn till det grymma livet (det där fick en helt ny innebörd nu). Men de Drömvandrarföräldrar som finns brukar förmodligen berätta allting för sina barn, dels för barnen själva och för Drömvandrarnas säkerhet.
Ingen kan alltså tränas till Drömvandrare, nej.

Om en av de "snälla" drömskepnaderna får tag på en drömvandrare, äter den i så fall upp han? HUr snälla är dom egentligen? (Kom på att det hade varit rätt så tufft att kunna tämja drömskepnader och använda dom för ens egna syften).
Tja, äta upp och äta upp. Sanningen är väl att alla Drömskepnader vill sluka Sinnen, fast kanske inte med munnen. De 'snälla' typerna är de som snärjer in och suger i sig Drömvandrarna på lite mer sympatiska sätt. Man dör nog hellre förblindad av kärlek än av en huggtand i magen. Så 'snälla' är nog inga Drömskepnader egentligen. Det där med att tämja dem har jag ju inte funderat på, men visst, har Drömvandraren ett tillräckligt starkt sinne så går det väl. Problemet är att Drömskepnader är både starka och lömska.
Men allt är möjligt i Dorm.

Finns det superhjältar i Vigil, eller är det bara vår vanliga värld?
Jag kanske var lite otydlig där. Vigil är vår vanliga värld, och Dorm är drömvärlden. (Namnen syftar för övrigt på två latinska ordstammar, som har att göra med sovande och vakande i mer eller mindre metafysisk bemärkelse.)
Superhjältar är egentligen bara ett namn på de Drömvandrare som använder Drömkrafterna för att göra 'goda' saker. Och de finns ju i Dorm, i och med att det är någon som har tänkt på dem. Men de är nog inte så framträdande alls, i och med att de inte är så etablerade i särskilt många huvuden. Jag känner mig fortfarande lite otydlig, du får säga till om du inte fattar.

Vad händer om en drömvandrare dör i Vigil?
Samma sak som med vanliga människor, förmodligen. Men ingen vet, och det gillar jag. Vad som händer efter döden är upp till var och en. En påklistrad version av efter döden känns dumt om den inte är bra till något. Och än så länge fyller inte den vetskapen någon funktion i det här rollspelet. Det är egentligen ingen som vet vad som händer när man dör i Dorm heller. Tar det bara slut där? Eller kommer man till ett hörn av Dorm där Drömskepnaderna styr och ställer? Ingen vet, men många Drömvandrare är rädda för att dö i Dorm.

P.S: Saddam Hussein är rätt så älskad av väldigt många...
Tja, hur många som älskar Saddam vet nog varken du eller jag. Men visst, det är nog många som håller med, och tycker om honom. Kärlek är något annat.
Sanningen att säga formulerade jag mig nog bara dumt där. Jag byt ut ilska eller vad jag nu skrev mot känslor. Jag skrev för fort. Förlåt. OK?

Gillar ideen väldigt skarpt... Men om jag spelar det kommer jag nog göra om drömvärlden till något mer handfast... Tycker inte så mycket om att spela en nyans av färgen lila eller nått...
Ja, visst. Alla har sin bild av Dorm. Jag försökte beskriva det lite lagom luddigt, för att alla skulle bilda sin egen uppfattning. Men det finns även (som jag har tänkt det då) olika regioner av Dorm. Vissa är mer handfasta, andra mer variabla. Som jag skrev så är de saker som är mest etablerade i människohjärnan mest framträdande i Dorm. Jag förklarade inte min tanke, att saker som är etablerade ordentligt kan vara ganska konstanta och på många sätt lika verkligheten. Man kan vara i sina barndomskvarter i en dröm. Man kan vara i affären nere på hörnet. Man kan dyka vid vackra korallrev. Men man kan också hamna i en mardröm, där man springer och springer, men inte kommer någonstans. Man kan vara på de mest flytande, luddiga platser, där inget syns. Det är precis som vanliga drömmar. Jämför med dem. Vad som helst kan hända i Dorm.
Vad spelarna får uppleva, det är helt upp till spelledaren och spelarna.
Fler oklarheter?

Zaphod

Skuggvarg

Hero
Intressant idé men eftersom jag är så förbannat lat orkar jag tyvärr inte läsa hela inlägget. Jag nöjer mig med att säga att du säkert har en bra sak där och råder dig att fortsätta jobba på det.
I gengäld kan du ju få läsa mitt inlägg om den datoriserade rollspelsvärlden Virtua.

/Skuggvarg

Zaphod_UBBT

Swordsman
Virtua?! Det har jag redan läst om! [ANT]

Och jag gillar idén bakom Virtua också.

Zaphod, som erkänner att han egentligen skrev för alldeles långt. Han brukar nämligen oftast inte orka igenom sådana inlägg själv.

Mask_UBBT

Hero
"Tja, hur många som älskar Saddam vet nog varken du eller jag. Men visst, det är nog många som håller med, och tycker om honom. Kärlek är något annat."

100% av hans befolkning röstade på honom. visserligen kunde man inte rösta på någon annan, men man kunde rösta "Ja" eller "Nej"... 100% röstade ja...

Skuggvarg

Hero
Saddam var enda kandidaten och jag är säker på att alla tvingades rösta. De som röstade nej blev "övertalade" att rösta ja, eller skjutna.

/Skuggvarg

Mask_UBBT

Hero
Faktum var att omvärlden var lite förvånad över hur regelrätt röstningen gick till...(på kontrollerade platser, givetvis)

Slutna rösningar, och enda slutsatsen man kunde dra av stödet var att miljader dollar investerade i propaganda fungarat.

Att alla tvingades rösta var givet, de har röstplikt inte rösträtt där...

Troberg

Sinister eater
Att alla tvingades rösta var givet, de har röstplikt inte rösträtt där...
Vilket inte är en så dum ide, åtminstone så länge man kan rösta blankt. Då slipper man i alla fall folk som skiter i att rösta av ren lathet.

Jag menar, bilprovning är obligatoriskt, men inte att rösta?!?! Vilket är viktigast för en fungerande demokrati: att folk röstar eller att man har en varningstriangel?

Krille

Super Moderator
"Jag menar, bilprovning är obligatoriskt, men inte att rösta?!?! Vilket är viktigast för en fungerande demokrati: att folk röstar eller att man har en varningstriangel?"

Vilket är viktigast för en fungerande vägbaserad infrastruktur: att man kan lita på att bilarna är någorlunda väg- och trafiksäkra, eller att man kan rösta på vilken regering som ska tillsätta vägverkets generaldirektör? :gremwink:

Tarill

Warrior
Shis schounds kind of intrechting...yeasch...veary intrechting...indeed...

Ska man kunna spela en a-lis, och kunna spela att han tar sig upp ur sin misär och blir en starkare Drömvandrare?

Zaphod_UBBT

Swordsman
Ska man kunna spela en a-lis, och kunna spela att han tar sig upp ur sin misär och blir en starkare Drömvandrare?
Ska kunna? Är möjligt? But of course! Allting är alltid möjligt i alla rollspel. Det är det som är rollspel! I ett rollspel kan man vara Tomten från nordpolen som åker till Indien och ger hinduisterna julklappar. Man kan göra vad som helst. Till saken hör något annat som är viktigt; det handlar om människor. Människor är inte statiska. De kan förändras. Vi kan förändras. Det är viktigt, inte bara för öppenheten i rollspel, utan även för våra liv. Det hela går om förändringar, vändpunkter och vägen däremellan.

Ja, man kan spela en alkis (alla alkisar är inte Drömvandrare) som tar sig upp ur smeten.

Zaphod, som tar hårt på öppenhet i livet och insikten i att rollspel är något man skapar när man spelar.

Tarill

Warrior
Låter som om du ska utveckla det där spelet... menar då att det kan vara kul att spela det när det är färdigt...

Zaphod_UBBT

Swordsman
Va? Hur?

Utveckla, som i förklara närmare eller utveckla som i bygga vidare på embryot?

Zaphod, fattar inte.

Troberg

Sinister eater
Vilket är viktigast för en fungerande vägbaserad infrastruktur: att man kan lita på att bilarna är någorlunda väg- och trafiksäkra, eller att man kan rösta på vilken regering som ska tillsätta vägverkets generaldirektör?
Att man kan rösta på vilken regering som ska tillsätta vägverkets generaldirektör. Bilarna ska bli fruktansvärt risiga innan det för konsekvenser för infrastrukturens funktion. Ett icke fungerande vägverk kan förstöra den på tio år.

Sodivra

Champion
Hahaha, här kommer AAARVID!

Tjena tjena! Jag fick spara ditt lååånga inlägg till en dag med lite mer vitalitet, och nu när jag fått ett projekt färdigt så kan jag ta tag i det..

Först av allt så låter det som en lyckad uppdelning av sova-vakenhet: Lite Matrix-stuk på det, att kunna gå in i drömvärlden och så.. :gremwink: Drömvandrarna kan få en sådan där "utstående som ser sanningen"-identitet a la Matrix. Läckert. Det blir dubbla äventyr, så att säga.

Du skriver en del om kärlek, och det tror jag passar väldigt bra i det här rollspelet, med ensamma Drömvandrare, ensam i en normal värld.. osv. Det har potential för kärlekshistorier tycker jag.

Bra att du gör något med Öppet Sinne/Starkt Sinne-dualismen, synd bara att du hann före mig.. :gremwink: Nåja.

Hur mycket makt har Drömvandrarna över sina drömmar egentligen?

Slutligen så skulle jag faktiskt vilja att du konkretiserade Dorm mera. Jag vet att du vill kunna spela vad som helst i världen, men det som JAG tycker är coolt är olika härskare.. drömädlingar.. intriger.. okända land - okända delar av ditt eget sinne? Varje "land" i Dorm kan vara en del av drömmarnas sinne.. Dom är avgränsade för oss eftersom dom är delar av OSS, och därför blir det inte dumt att göra en "universell avgränsning" mellan vrede och smärta, eftersom dom flesta ändå gör det.. Hmm, på tal om okända områden och Öppet Sinne: Ju Öppnare Sinne man har, desto fler Perspektiv har man. Och ju fler Perspektiv man har desto fler vägar kan man ta/förmågor har man.. Kanske är det så att när man skriver sin bakgrundshistoria så ger olika händelser tillgång till olika synsätt? För att ta sig in till det hemliga träsket i Dorm måste rollpersonerna leta upp en speciell drömvandrare som har en speciell relation till det träsket..

Slutligen.. Du vet, med ett Öppet Sinne så kan man ju lättare övervinna sin egen "irrationalitet" i form av spärrar och fördomar.. Därför blir det lättare att acceptera svåra händelser och bearbeta dom så man slipper psykiska besvär. Däremot, med ett Öppet Sinne så kan det ju bli svårare att hålla isär dom olika perspektiven/vad som är sant och falskt.. Mwahahaha! :gremwink: