Nekromanti Mitt rollspel. Dorm. [Lång!]

Tarill

Warrior
Joined
25 Oct 2002
Messages
227
Location
Umeå
Re: Hahaha, här kommer AAARVID!

En "land" skapad ur sinnet av en person som lever ett olyckligt liv blir mörkare än ett "land" ur sinnet från en person med lyckligt liv osv.

Drömädlingar borde också kunna vara en aning som sidhe-furstar och deras tjänare som vanliga sidhe (skepnadsändrare), för att ta inspiration någonstanns ifrån.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Tja.

Jag tänkte snarare att övergripande teman genomsyrande olika länder, kanske eftersom varje furste specialiserat sig på något för att kunna ta makten över det lättare?

Sedan så vill jag inte bara ha furstar i spelvärlden när jag säger "konkretisera", nej jag vill ha beskrivna områden, monster, personer, företeelser!


-Arvidos, har faktiskt sagt "Här kommer AAARVID!" i sömnen..
 

Tarill

Warrior
Joined
25 Oct 2002
Messages
227
Location
Umeå
Re: Tja.

Fast egentligen är det nog upp till Zaphod att bestämma vad han ska ha med och inte.


Men det hindrar ju inte oss att ge förslag som han kan välja och vraka mellan. :gremsmirk:


Teman blir det i och för sig med mitt förslag också och det andra var bara förslag på var han kan hämta inspiration till vissa av varelserna eftersom jag anser att de passar hyfsat i en drömvärld.
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Svar, mer eller mindre.

Vill bara börja med ett enormt Tack till Arvid och Tarill, ni verkar fatta ganska bra var jag har tänkt mig, och kom dessutom med en del funderingar jag också varit igenom, men inte presenterade. Jag fick även en del beröm, vilket solklart känns bra. Att någon tror på en (positiva tankar riktade där :gremsmile: är ju världens härligaste medicin om man skulle gå ner sig i tvivlets träsk senare. I stort sett håller jag med er båda hela vägen.

Också lite svar och lite tankar:

Hur mycket makt har Drömvandrarna över sina drömmar egentligen?

Tja, det är en helt klart ganska svår fråga. Jag har funderat lite fram och tillbaka och just nu ligger jag i följande tankar:

Man kan bestämma rätt mycket själv, vad man ska göra, till viss del hur världen ska vara ibland ('nej, den där stekpannan måste bort' *Plopp* så var stekpannan borta. Fånigt exempel, men ni fattar va? Dorm är ju faktiskt en enormt formbar plats.)
Man ska alltså kunna bestämma över sig själv, lite över andra ibland och man kan påverka världen och handlingen mycket.
Om man somnar, och är inne på ett spår (något som hände natten innan i en dröm) och har funderat på det under dagen, planerat vem i Dorm man ska prata med och liknande, så är det ju ganska stor chans att man kommer in i Dorm just där, eller ganska nära. Sinnet har under dagen varit runt det stället/den personen det handlar om, och alltså 'förverkligas' detta i drömmen. Är du med?

Slutligen så skulle jag faktiskt vilja att du konkretiserade Dorm mera. Jag vet att du vill kunna spela vad som helst i världen, men det som JAG tycker är coolt är olika härskare.. drömädlingar.. intriger.. okända land - okända delar av ditt eget sinne?

Detta är jag också inne på, men jag skrev nog lite dumt. Äh. Iallafall så ska man ha ett slags liv till inne i Dorm. Personer, platser och kanske även händelser som kommer tillbaka. Folk man känner, och kan utveckla relationer med.

Jag tror att jag skrev om olika zoner. En del zoner är mer variabla, vissa är mindre variabla. Och här kommer Drömvandrarens sinneslag och inriktning in i spelet. En Drömvandrare har en slags.. Ööh. Vet inte vad jag ska kalla det, men jag kan beskriva det som en personlighet som bestämmer om drömmarnas natur. En del Drömvandrare har en väldigt suddig sådan, och då kan drömmarna vara lite vad som helst, ofta med mycket få eller inga fasta platser eller personer i drömmarna. En del Drömvandrare (den andra änden av skalan) har ett väldigt etablerat liv i Dorm, med vänner, en bostad, en stad att bo i, kanske till och med ett arbete i Dorm.

Jaha, tänker kanske ni, men detta är en utmärkt lösning. Detta innebär att spelarna i basen sätter en slags prägel på den delen av spelet som är i Dorm. Om spelarna vill spela något ganska konkret, något - som Arvidos sa - med härskare, drömädlingar och intriger så väljer man helt enkelt som spelare att göra karaktärer med ganska bestämt drömliv. Och likadant, om man vill spela mycket varierade, mer abstrakta och konstiga saker i Dorm så gör man någon med ett lite mer luddigt drömliv.

Vidare: Du sa okända land - okända delar av ditt eget sinne? utan att veta hur rätt du hade. Ditt sinne präglar ju drömmarna. Dina idéer, viljor och rädslor blir mer framträdande i drömmarna. Dina drömmar formas delvis till en karikatyr av ditt Sinne. På det sättet kan man se det innersta i sig själv ganska tydligt i drömmarna. Det objektifieras och blir tydligare. Om detta leder till galenskap eller en djup, vacker insikt i sig själv är ju individuellt. Mången Drömvandrare har blivit förlorad i sig själv på grund av detta.

Slutsatsen är: att jag har suttit här och bitvis gjort det ännu luddigare och abstrakt, men konkretisering kommer. Jag kommer lägga mycket, mycket tid på det. Jag kommer skapa konflikter som råder i Dorm, mellan starka Drömvandrare. Konflikter mellan kärlekspar där den ena hälften har blivit tokig. Länder, städer, härskare, familjer. En himla massa arbete kommer det bli. Men mest arbete kommer det bli med att lyckas förmedla min bild av spelet, alla aspekter av en Drömvandrares liv med hjälp av bara text och bild. Det är en enorm utmaning, men jag kommer ha kul på vägen.

Och Arvid, angående allt du sa om Öppna och Starka sinnen, Perspektiv (synvinklar i min mun) och så vidare: jag har samma tankar, men du satte ord på dem. Tack.

Kanske är det så att när man skriver sin bakgrundshistoria så ger olika händelser tillgång till olika synsätt? För att ta sig in till det hemliga träsket i Dorm måste rollpersonerna leta upp en speciell drömvandrare som har en speciell relation till det träsket..

Precis. Och i träsket finns oändlighetens dimma. Den är en stark kraft, svår att övervinna. Men om man övervinner den så... Precis så. Konkreta händelser (leta upp träsk med hjälp av att samtala med någon när man är vaken) och mer abstrakta saker (kärlek, att finna djupet av sin egen personlighet, filosofi) blandat i en enda stor skål. Så vill jag att Dorm ska bli.

Slutligen.. Du vet, med ett Öppet Sinne så kan man ju lättare övervinna sin egen "irrationalitet" i form av spärrar och fördomar.. Därför blir det lättare att acceptera svåra händelser och bearbeta dom så man slipper psykiska besvär. Däremot, med ett Öppet Sinne så kan det ju bli svårare att hålla isär dom olika perspektiven/vad som är sant och falskt..

What can I say? Helt rätt. Precis så.

Har jag glömt något? Svävade jag iväg för mycket? Arvid, fick du svar på dina frågor? Tycker sig någon ha en vettig bild av mina visioner?

Jag tänkte på en rätt mysig kampanj som kunde vara rätt typisk för Dorm idag. Jag kan ju avsluta med att berätta lite om den, och hur den hänger ihop med det typiska i Dorm, men nu hinner jag fan inte. Nån som vill höra?

Zaphod, som fick ytterligare en chock av storleken på det här projektet idag.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Svar, mer eller mindre.

Sinnet har under dagen varit runt det stället/den personen det handlar om, och alltså 'förverkligas' detta i drömmen. Är du med?

Jovisst. Så då kan man påverka det som komma ska innan man går och lägger sig? a la "guns.. lots of guns.." och hela den där "ta sig in"-mentaliteten i Matrix..

Jag gillar det här, först trodde jag bara att det skulle bli ett till Eskapix, (Okej, bara och bara..) men det klarar att stå på egna ben.
Förresten.. Du HAR läst Sandman va? :gremwink:
 
Top