StyggaTiraken
Veteran
Kära rollspelare.
Jag har funderat och klurat på en liten idé till ett rollspel som jag har tänkt utveckla, iaf. till den nivå att jag kan spela det med mina vänner. Eftersom jag har lite, vad jag tror, nya idéer behöver jag lite konstruktiv kritik från er som har erfarenheter som skiljer sig från mina. Förbättringar, erfarenheter av liknande system/rollspel och mer eller mindre all sorters kritik välkomnas med öppna armar. Nu till rollspelsidén.
För att kort sammanfatta storyn innan jag går över till uppbyggnaden och det lite mer avancerade:
Det finns en rad olika planeter i ett universum någonstans och en organism vars krafter verkar omätbara har uppkommit för att sluka alla dessa världar. De styrande planeterna sammankallar sina största krigare för att jaga denna organism i var värld den kommer till för att bannlysa den från den planeten och möta den på nästa, en form av oändlig strid för att skydda sina egna samt primitiva raser.
Rollspelet är tänkt som såhär. Det finns ett stort antal planeter med olika folkslag men bara några av de mäktigare och i synnerhet de raser som är med i det intergalatiska rådet står till RPernas förfogande att välja mellan. De olika man skall kunna välja mellan skall ha olika färdigheter i form av t.ex. flyga, vara mer eller mindre osårbara osv. RPerna tillhör således olika raser.
Vad det anbelangar regelsystemet finns det ett fåtal skills vars värde ligger mellan 1-5. Man använder egentligen inga tärningar utan varje spelare samt spelledaren får ett viss antal markörer, spelarna får markörer varje dag/uppdrag/runda/genomförda saker/bra rollspelande etc. När man skall utföra en speciell handling som man kan misslyckas med, dvs. man testar bara när det gäller något som är värt att testa mot sin färdighet, kan man antingen:
- Misslyckas grovt
- Misslyckas
- Precis avklarat
- Avklarat
- Avklarat med god marginal
Har du färdigheten 'Hoppa 2' kommer du misslyckas varje gång du utför ett viktigt hopp såvida du inte spenderar de ovannämnda markörerna. Varje markör höjer det ett snäpp. Detta är för att låta spelarna bestämma sina öden lite mer än vad tärningarna gör. Däremot för att man inte skall lyckas med allt man vill kan ens medspelare offra en eller två markörer (inte fastlagt ännu) för att sänka dig ett steg samt att spelledaren kan offra markörer för att sänka din färdighet. Spelledaren får i sin tur markörer av att öka spelledarens färdighet så att spelledarens roll bestäms lite av citatet:
"Tur ger en ingenting, den bara lånar ut"
Spelledaren har en viss handelsbalans att hålla vid men för att det ändå skall finnas en slumpmässig funktion slås en T10 där en etta sänker färdigheten med ett steg och en tia ökar med ett steg. Alternativt en T20 som ökar med två steg resp. sänker med två på en 20:a resp. 1:a och 2-3 minskar ett steg och 18-19 ökar med ett.
Stridssystemet funkar ungefär på samma sätt fast man har olika attacker som i Pokémon (Barnslig jämförelse, men what the heck). Du väljer en attack som tillhör en viss undertyp, 'projektil 3' för att ge ett exempel. Fienden får undvika som modifierar med förslagsvis ’-1 mot projektil’. Sedan spenderas markörer som vanligt, fastän jag funderar på att ha särskilda markörer för strid. HP-systemet bygger på att en attack gör olika mycket skada beroende på hur väl du lyckades. En superattack kanske gör skada fastän den blir ’misslyckad’ medan en medioker attack kan göra lite skada på alla lyckade nivåer fast massiv på 'Lyckad med god marginal'. Hela regelsystemet är för att undvika tur och lägga in skicklighet samt göra ett taktiskt spel. En annan fördel är att det går nog snabbt och eftersom alla spelare är aktiva (eftersom de behöver samarbeta och kan förstöra för varandra) så blir nog spelet roligare.
Vad det gäller spelares aktivitet läste jag något om att låta RPerna berätta vad som händer i tredjeperson om två bråkar. Detta är också en grund till att man skall veta om man lyckades eller inte vilket i sin tur medför att RPen förklarar vad han gör för att minska belastningen på spelledaren. Detta gör att spelledaren hinner fundera mer, i synnerhet om denna måste improvisera, samt att det förebygger pinsamma missar eller/och felsägelser och självfallet göra alla mer aktiva.
För att undvika att RPerna står och pratar med folk hela tiden eller väljer att utforska saker och ting styr man dem något och fokuserar dem på målet. Eftersom de jagar den intergalatiska besten som de krigare och försvarare av livet som de är, har de en ständig tidspress. För varje sekund blir fienden mäktigare på just den planeten och eftersom man besöker olika världar kan man oftast inte det inhemska språket. En annan aspekt är att folk kommer bli rädda av denna skock av olika raser som plötsligt dyker up. En rätt bra lösning på min ära. RPerna måste fokusera på team-work och den egna gruppen istället för NPC:s som visar vägen.
Men maktspel föregår i alla grupper och här styrs denna kamp av att alla tillhör olika raser och vissa av dem hyser agg gentemot varandra, därav vill man kanske inte rädda alla världar som RP, lojaliteten till ens egna ras och underliggande dispyter med andra styr detta något. Som jag läste kan varje spelare ha en bästa vän och en fiende i gruppen.
Dör en RP så får denna bara vänta tills slaget om den aktuella världen är över, vunnet eller ej kommer gruppen till den nya världen för att slåss (det kan dröja ett flertal år men det märker ju inte RP eftersom de är mer eller mindre odödliga och bundna vid denna kamp). Principen funkar som i spelet Sacrifice, man bannlyser varandra från världar och man dör inte förrän man är bannlyst från alla, detta gäller organismen och RPerna. Man blir bannlyst av att dö i en värld.
Organismen i fråga kommer till varje värld en i sänder som en liten rosa glesbehårad geléklump som har daggmaskliknande tentakler. Denna börjar antingen äta upp energi av olika slag (mat, djur, människor o.dyl.) för att växa sig riktigt stor för att sluka desto mer och bli ännu större. Den är dock ganska sårbar i sin natur och kommer oftast att välja ett värddjur, t.ex. en gorilla. Gorillan i fråga styrs av organismen och blir större och starkare, vilket ökar i och med tidens gång. För att lokalisera organismen ser RPerna ur organismens synvinkel sporadiskt och får med hjälp av ledtrådarna söka sig till platsen. Det blir helt enkelt att fråga sig runt eller försöka hitta landmärken tills man får en ny vision. Organismen kan givetvis ta över t.ex. en kung som då skyddas av ett stort livgarde, möjligheterna är oändliga vilket gör det lätt att byta spelledare. Man byter mer eller mindre allt utom den röda tråden.
Vad det gäller levels och allt som innebär att karaktären blir bättre funderar jag på att låta RPerna ha olika "hidden skills" som de får fram av att göra saker som är främmande för deras raser, sedan länge glömde kan man säga, lite som i spelet ’Advent Rising’. Men annars ökar färdigheter sällan, men combatskills kommer troligen utvecklas eftersom detta är ett friform-rollspel. Säger RPen att den vill göra på ett särskilt sätt, kommer man på en ny combat-skill, som gör mer skada desto mer man använder och bemästrar den. Utrustning går att finna på olika planeter fast självklart är den en strid mot klockan eftersom organismen blir större och större. Teknologi-nivån är väldigt bred, svärd och rustningar blandas friskt med likvärdigt effektiva laservapen och primtiva fantasy-inspirerade rymdskepp. Magi är en självklarhet fast det håller sig främst till elementarkrafter samt telekinesi o.dyl.
De olika karaktärerna görs i förväg för att mer eller mindre låta varje person ha en viss roll i gruppen och för att påtvinga samarbeta till viss grad. Maktspelet fortgår fortfarande i from av delande intressen, ära eller ras-personligheter. Hittills har jag bara några vaga funderingar på olika karaktärer, tips på fräcka raser, hidden skills (och vägar för att uppnå dem), stereotypiska drag/färdigheter hos raser välkomnas med öppna armar!
Allt som står skrivet här är bara mina tankar och idéer, ingenting är skrivet i sten.
Tack att du orkade läsa ändå hit, det gjorde knappt jag. Kommentera gärna om det verkar intressant att spela, jag vill ha alla era tankar och synpunkter!
Tack på förhand
- Gabriel
Jag har funderat och klurat på en liten idé till ett rollspel som jag har tänkt utveckla, iaf. till den nivå att jag kan spela det med mina vänner. Eftersom jag har lite, vad jag tror, nya idéer behöver jag lite konstruktiv kritik från er som har erfarenheter som skiljer sig från mina. Förbättringar, erfarenheter av liknande system/rollspel och mer eller mindre all sorters kritik välkomnas med öppna armar. Nu till rollspelsidén.
För att kort sammanfatta storyn innan jag går över till uppbyggnaden och det lite mer avancerade:
Det finns en rad olika planeter i ett universum någonstans och en organism vars krafter verkar omätbara har uppkommit för att sluka alla dessa världar. De styrande planeterna sammankallar sina största krigare för att jaga denna organism i var värld den kommer till för att bannlysa den från den planeten och möta den på nästa, en form av oändlig strid för att skydda sina egna samt primitiva raser.
Rollspelet är tänkt som såhär. Det finns ett stort antal planeter med olika folkslag men bara några av de mäktigare och i synnerhet de raser som är med i det intergalatiska rådet står till RPernas förfogande att välja mellan. De olika man skall kunna välja mellan skall ha olika färdigheter i form av t.ex. flyga, vara mer eller mindre osårbara osv. RPerna tillhör således olika raser.
Vad det anbelangar regelsystemet finns det ett fåtal skills vars värde ligger mellan 1-5. Man använder egentligen inga tärningar utan varje spelare samt spelledaren får ett viss antal markörer, spelarna får markörer varje dag/uppdrag/runda/genomförda saker/bra rollspelande etc. När man skall utföra en speciell handling som man kan misslyckas med, dvs. man testar bara när det gäller något som är värt att testa mot sin färdighet, kan man antingen:
- Misslyckas grovt
- Misslyckas
- Precis avklarat
- Avklarat
- Avklarat med god marginal
Har du färdigheten 'Hoppa 2' kommer du misslyckas varje gång du utför ett viktigt hopp såvida du inte spenderar de ovannämnda markörerna. Varje markör höjer det ett snäpp. Detta är för att låta spelarna bestämma sina öden lite mer än vad tärningarna gör. Däremot för att man inte skall lyckas med allt man vill kan ens medspelare offra en eller två markörer (inte fastlagt ännu) för att sänka dig ett steg samt att spelledaren kan offra markörer för att sänka din färdighet. Spelledaren får i sin tur markörer av att öka spelledarens färdighet så att spelledarens roll bestäms lite av citatet:
"Tur ger en ingenting, den bara lånar ut"
Spelledaren har en viss handelsbalans att hålla vid men för att det ändå skall finnas en slumpmässig funktion slås en T10 där en etta sänker färdigheten med ett steg och en tia ökar med ett steg. Alternativt en T20 som ökar med två steg resp. sänker med två på en 20:a resp. 1:a och 2-3 minskar ett steg och 18-19 ökar med ett.
Stridssystemet funkar ungefär på samma sätt fast man har olika attacker som i Pokémon (Barnslig jämförelse, men what the heck). Du väljer en attack som tillhör en viss undertyp, 'projektil 3' för att ge ett exempel. Fienden får undvika som modifierar med förslagsvis ’-1 mot projektil’. Sedan spenderas markörer som vanligt, fastän jag funderar på att ha särskilda markörer för strid. HP-systemet bygger på att en attack gör olika mycket skada beroende på hur väl du lyckades. En superattack kanske gör skada fastän den blir ’misslyckad’ medan en medioker attack kan göra lite skada på alla lyckade nivåer fast massiv på 'Lyckad med god marginal'. Hela regelsystemet är för att undvika tur och lägga in skicklighet samt göra ett taktiskt spel. En annan fördel är att det går nog snabbt och eftersom alla spelare är aktiva (eftersom de behöver samarbeta och kan förstöra för varandra) så blir nog spelet roligare.
Vad det gäller spelares aktivitet läste jag något om att låta RPerna berätta vad som händer i tredjeperson om två bråkar. Detta är också en grund till att man skall veta om man lyckades eller inte vilket i sin tur medför att RPen förklarar vad han gör för att minska belastningen på spelledaren. Detta gör att spelledaren hinner fundera mer, i synnerhet om denna måste improvisera, samt att det förebygger pinsamma missar eller/och felsägelser och självfallet göra alla mer aktiva.
För att undvika att RPerna står och pratar med folk hela tiden eller väljer att utforska saker och ting styr man dem något och fokuserar dem på målet. Eftersom de jagar den intergalatiska besten som de krigare och försvarare av livet som de är, har de en ständig tidspress. För varje sekund blir fienden mäktigare på just den planeten och eftersom man besöker olika världar kan man oftast inte det inhemska språket. En annan aspekt är att folk kommer bli rädda av denna skock av olika raser som plötsligt dyker up. En rätt bra lösning på min ära. RPerna måste fokusera på team-work och den egna gruppen istället för NPC:s som visar vägen.
Men maktspel föregår i alla grupper och här styrs denna kamp av att alla tillhör olika raser och vissa av dem hyser agg gentemot varandra, därav vill man kanske inte rädda alla världar som RP, lojaliteten till ens egna ras och underliggande dispyter med andra styr detta något. Som jag läste kan varje spelare ha en bästa vän och en fiende i gruppen.
Dör en RP så får denna bara vänta tills slaget om den aktuella världen är över, vunnet eller ej kommer gruppen till den nya världen för att slåss (det kan dröja ett flertal år men det märker ju inte RP eftersom de är mer eller mindre odödliga och bundna vid denna kamp). Principen funkar som i spelet Sacrifice, man bannlyser varandra från världar och man dör inte förrän man är bannlyst från alla, detta gäller organismen och RPerna. Man blir bannlyst av att dö i en värld.
Organismen i fråga kommer till varje värld en i sänder som en liten rosa glesbehårad geléklump som har daggmaskliknande tentakler. Denna börjar antingen äta upp energi av olika slag (mat, djur, människor o.dyl.) för att växa sig riktigt stor för att sluka desto mer och bli ännu större. Den är dock ganska sårbar i sin natur och kommer oftast att välja ett värddjur, t.ex. en gorilla. Gorillan i fråga styrs av organismen och blir större och starkare, vilket ökar i och med tidens gång. För att lokalisera organismen ser RPerna ur organismens synvinkel sporadiskt och får med hjälp av ledtrådarna söka sig till platsen. Det blir helt enkelt att fråga sig runt eller försöka hitta landmärken tills man får en ny vision. Organismen kan givetvis ta över t.ex. en kung som då skyddas av ett stort livgarde, möjligheterna är oändliga vilket gör det lätt att byta spelledare. Man byter mer eller mindre allt utom den röda tråden.
Vad det gäller levels och allt som innebär att karaktären blir bättre funderar jag på att låta RPerna ha olika "hidden skills" som de får fram av att göra saker som är främmande för deras raser, sedan länge glömde kan man säga, lite som i spelet ’Advent Rising’. Men annars ökar färdigheter sällan, men combatskills kommer troligen utvecklas eftersom detta är ett friform-rollspel. Säger RPen att den vill göra på ett särskilt sätt, kommer man på en ny combat-skill, som gör mer skada desto mer man använder och bemästrar den. Utrustning går att finna på olika planeter fast självklart är den en strid mot klockan eftersom organismen blir större och större. Teknologi-nivån är väldigt bred, svärd och rustningar blandas friskt med likvärdigt effektiva laservapen och primtiva fantasy-inspirerade rymdskepp. Magi är en självklarhet fast det håller sig främst till elementarkrafter samt telekinesi o.dyl.
De olika karaktärerna görs i förväg för att mer eller mindre låta varje person ha en viss roll i gruppen och för att påtvinga samarbeta till viss grad. Maktspelet fortgår fortfarande i from av delande intressen, ära eller ras-personligheter. Hittills har jag bara några vaga funderingar på olika karaktärer, tips på fräcka raser, hidden skills (och vägar för att uppnå dem), stereotypiska drag/färdigheter hos raser välkomnas med öppna armar!
Allt som står skrivet här är bara mina tankar och idéer, ingenting är skrivet i sten.
Tack att du orkade läsa ändå hit, det gjorde knappt jag. Kommentera gärna om det verkar intressant att spela, jag vill ha alla era tankar och synpunkter!
Tack på förhand
- Gabriel