I mitt rpg vill jag att spelarna ska ha en möjlighet att ta ställning hur dom konfronterar olika motståndare. Just nu handlar situationen framförallt om strid.
Jag har länge saknat ett spel där spelarna liksom kan få hjälp att bedömma motståndarnas farlighet.
För hur jag än teatraliskt försöker hinta dom om att "nej låt bli" så fattar dom sällan, eller bryr sig inte om det. Och i ärlighetens namn tycker jag personligen att det är jättesvårt att bedömma liknande situationer som spelare. I många dator/tv-spel ser man ju level och det ger ofta iafl en fingervisning om det bara är något man kan springa rakt över, eller om det är något man väntar med ett par levels, det är lite det jag vill komma åt, fast med lite mer finess.
Efter som mitt spel har en dold faktor i form av en magisk kraft som hela världen är sammanspunnen av, besitter RP turligtvis en naturlig förmåga att förnima och uppskatta sina motståndares stridförmåga och deras hanteringsförmåga av den magiska kraften.
Kortfattat slår spelaren ett slag och får helt enkelt ett svar av SL i stil med "japp den här snubben är jätteläbbigt hemsk", kanske dock i lite andra ord men jag tror ni hajar.
Men vad ska jag kalla det här momentet i spelmekaniken?
Jag har funderat på "vikta motståndare" men jag är inte helt övertygad om att det låter helt bra. Någon som kan trolla fram ett bättre uttryck?
Vidare känns det som en vettig spelmekaik att RP har förmågan att bedömma motståndare, eller förstör det mer än det tillför?
(Notera gärna att fysisk kropp och ett jääätte stort svärd inte nödvändigt innebär mäktigast i mitt lir, det kan lika gärna vara "en liten skolflicka" som är rackarns vass med klingorna eller helt enkelt kan hantera kraften mästerligt.)
Helt fri kommentarer, frågor eller grubbleri som åtminstonde berör ämnet tas även det emot med varm mjälte. Men ett kanderat äpple till den som kan ge mig ett bra uttryck eller fras.
(Tänk under spelmötet: "jag viktar honom" .... njae eller mja eller vaddå ...)
Jag har länge saknat ett spel där spelarna liksom kan få hjälp att bedömma motståndarnas farlighet.
För hur jag än teatraliskt försöker hinta dom om att "nej låt bli" så fattar dom sällan, eller bryr sig inte om det. Och i ärlighetens namn tycker jag personligen att det är jättesvårt att bedömma liknande situationer som spelare. I många dator/tv-spel ser man ju level och det ger ofta iafl en fingervisning om det bara är något man kan springa rakt över, eller om det är något man väntar med ett par levels, det är lite det jag vill komma åt, fast med lite mer finess.
Efter som mitt spel har en dold faktor i form av en magisk kraft som hela världen är sammanspunnen av, besitter RP turligtvis en naturlig förmåga att förnima och uppskatta sina motståndares stridförmåga och deras hanteringsförmåga av den magiska kraften.
Kortfattat slår spelaren ett slag och får helt enkelt ett svar av SL i stil med "japp den här snubben är jätteläbbigt hemsk", kanske dock i lite andra ord men jag tror ni hajar.
Men vad ska jag kalla det här momentet i spelmekaniken?
Jag har funderat på "vikta motståndare" men jag är inte helt övertygad om att det låter helt bra. Någon som kan trolla fram ett bättre uttryck?
Vidare känns det som en vettig spelmekaik att RP har förmågan att bedömma motståndare, eller förstör det mer än det tillför?
(Notera gärna att fysisk kropp och ett jääätte stort svärd inte nödvändigt innebär mäktigast i mitt lir, det kan lika gärna vara "en liten skolflicka" som är rackarns vass med klingorna eller helt enkelt kan hantera kraften mästerligt.)
Helt fri kommentarer, frågor eller grubbleri som åtminstonde berör ämnet tas även det emot med varm mjälte. Men ett kanderat äpple till den som kan ge mig ett bra uttryck eller fras.
(Tänk under spelmötet: "jag viktar honom" .... njae eller mja eller vaddå ...)