Nekromanti Mitt spel är inte som andra...

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Så, nu sitter jag och skriver spel. Det är ett spel som kan spelas av nybörjare (enkla regler, lättrelaterad värld och jag tror jag är en hyffsad pedagog när det kommer till att förklara), men den krassa realiteten är nog att de som till äventyrs skulle spela det nog är veteraner på rollspelsfronten.

När jag skriver så föreställer jag mig oftast att jag skall förklara regeln för någon och sedan skriver jag den som jag skulle förklarat (förutom de illustrerande handrörelserna). Dock... hur gör man med saker som... "och färdigheterna funkar precis som i Pendragon" eller "fast man har inga rutor/hexagoner". Dvs beskrivningar som lutar mot en annan, befintlig produkt, eller baseras på hur spelet skiljer sig mot "normen".

Jag inser att jag inte _bara_ kan förklara så kortfattat, det kan ju tänkas att någon nybörjare trots allt får tag i boken (kanske som present av något storasyskon som ledsnat eller så.. :) ), men kan man ha sådana artefakter kvar i texten som vägledning till experterna som rinner igenom spelet på rutin och bara vill veta hur man gör gubbe, dyrkar lås, bankar gobbos och varför kejsaren är klädd i blått?

Dimfrost

Special Circumstances
Marginalkommentarer som inte blir en del av huvudtexten, kanske? Antingen berättar du vad marginalkommentarerna innebär i ett förord eller en inledning, eller så inleder du varje kommentar med "För den som känner till tärningssystemet i Pendragon så [...]".

/Dimfrost

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Mmm.

För ett tag sedan läste jag en bok. Det var en ganska tråkig bok (det kan _möjligen_ ha varit Burning Wheel, men jag minns inte säkert) som hade en bra sak, precis som i en del skolböcker så sammanfattades allt det viktiga i punktform i kapitlets slut.

Nu är det ju inte så mycket regler i mitt spel från början, och speciellt inga avancerade sådana, så jag kan nog klara mig med en enda punktsida för hela spelet. Så jag kanske skall ha med en sådan och skriva själva spelet nybörjarvänligt.

Veteranen tragglar sig igenom första stycket, utropar "Skitbil!" och börjar sedan bläddra frammåt för att se om det åtminstone finns några bra bilder på tuttar eller apor, och snubblar över en luftig sida där allt finns sammanfattat så de kan komma igång och spela ändå.

Och nybörjaren får minnesanteckningarna gjorda åt sig.

Så skall jag nog göra.

Genesis

Ni dés ni maître
... precis som i en del skolböcker så sammanfattades allt det viktiga i punktform i kapitlets slut.
Det bör definitivt finnas i varje rollspelsprodukt. Münchaussen gjorde det ganska illa, och hade bara en i slutet av boken. Jag traglade mig igenom sida upp och sida ned av sidospår som bara var där för att spelmakarna inte kunde sälja bara reglerna, eftersom de låg på ett A4 i storlek (jag antar att texten gav litet atmosfär, men ändå). Efter att jag läst igenom allt, så hittade jag sammanfattningen. Gah!

Så se till att ha det i varje kapitel, och inte som i Münchaussen (som väl visserligen bara hade ett kapitel ...).

Rickard

Urverk speldesign
Måste du namndroppa? Hela Västmark är ju skrivet i formen "till skillnad från andra rollspel så..." och det fungerar ju. Brukar inte en hel del Forge-spel skrivas på det sättet?

/Han som har spelledartips i slutet av alla kapitel som tar upp hur man kan variera mekaniken

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
En viktig sak att se upp med om man skriver på det viset är att inte skriva ned de andra spelen i sin iver att understryka det egna spelets dygder. Både Sorcerer och Burning Wheel tyckte jag hade drag av detta, och det gjorde mig irriterade -- till och med när jag höll med! Över huvud taget är det där med ett personligt perspektiv i texten en balansgång -- jag gillade det i Västmark och Reign, men avskydde tonen i Sorcerer och Burning Wheel.

Annars gillar jag sammanfattningsidén. Kör på den.

Dimfrost

Special Circumstances
Det kan hjälpa att inte vara en kolerisk galning också, apropå Sorcerer. Ron Edwards är bra på att avskräcka folk genom sitt skrivsätt. :gremsmile:

/Dimfrost

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
De gånger jag träffat Wilper har jag inte märkt av övermåttan galla, så det ska nog klara sig. Folk som försöker predika i sina rollspel är dock något jag avskyr.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Dock... hur gör man med saker som... "och färdigheterna funkar precis som i Pendragon" eller "fast man har inga rutor/hexagoner". Dvs beskrivningar som lutar mot en annan, befintlig produkt, eller baseras på hur spelet skiljer sig mot "normen".
Jag ska berätta hur man gör med dem: Man undviker dem!

Den mest irriterande lärobok jag någonsin läst var en bok som hette "Java in a Nutshell". (För den som undrar är Java ett programmeringsspråk.) Problemet med den här boken var att den antog att läsaren kunde C++. (Ja, ett annat programmeringsspråk.) Man skulle inte bara kunna C++ litegrann, som jag, utan helst vara en expert som kände till vartenda specialfall och undantag. Vid ett tillfälle ägnade författaren någonstans mellan 2 och 3 sidor åt en djup och ingående förklaring av varför en specifik sak i Java inte fungerade som i C++ när han på fullaste allvar hade behövt mindre än en halv sida om han bara nöjt sig med att förklara hur det fungerade i Java och bara skitit i att C++ över huvud taget existerade.

Jag tycker att det är självklart att en bok som försöker förklara någonting, oavsett om detta är rollspelsregler eller programmeringsspråk, ska stå på egna ben i så stor grad som möjligt. Den hjälp som en expert eventuellt får av att en av dina regler jämförs med en regel i ett annat spel är ganska liten -- och garanterat mindre än den mängd frustration en icke-expert upplever när han förväntas leta reda på ett helt annat spel och måste läsa det för att fatta hur han ska spela ditt.

Även om detta inte är det enda sättet som reglerna kommer förklaras på är det onödigt. Vad spelar det för roll hur ditt spel förhåller sig till andra spel? Skriv spelet som om det var det första rollspelet i världen!

/tobias

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag tycker att det räcker med att i slutet eller början inkludera en lista över vilka rollspel som har inspirerat dig och på vilket sätt. Sådant har jag sett i flera indiespel och det tycker jag är ett lämpligt sätt att dels hylla sina förebilder och dels förklara vad man har utgått ifrån. Du kan för övrigt skapa en liknande lista över eventuella filmer och böcker vars stämning väl överensstämmer med den som finns i spelet. När det gäller den löpande texten så håller jag med Gurgeh. Utgå ifrån att produkten ska stå på egna ben. Du kan aldrig veta exakt vilka spel som dina läsare har erfarenhet av ändå eller vad de minns ifrån dem. Om du vänder dig till mer erfarna spelare så är det vettigare att istället minska ner på delar som "Det här är rollspel", "Såhär spelleder man" och så vidare.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Skriv spelet som om det var det första rollspelet i världen!
Medhåll. Även om det innebär att du tvingas skriva en sån där "såhär går rollspel till"- grej.

//Krank, som inte lyder det rådet själv - han skriver som om spelaren spelat massor med rollspel, men aldrig sett ett regelsystem som ens liknar det han skriver. Dvs, ingen "vad är rollspel", men däremot definieras varje regelterm...