wilper
Gubevars en rätt produktiv människa.
Så, nu sitter jag och skriver spel. Det är ett spel som kan spelas av nybörjare (enkla regler, lättrelaterad värld och jag tror jag är en hyffsad pedagog när det kommer till att förklara), men den krassa realiteten är nog att de som till äventyrs skulle spela det nog är veteraner på rollspelsfronten.
När jag skriver så föreställer jag mig oftast att jag skall förklara regeln för någon och sedan skriver jag den som jag skulle förklarat (förutom de illustrerande handrörelserna). Dock... hur gör man med saker som... "och färdigheterna funkar precis som i Pendragon" eller "fast man har inga rutor/hexagoner". Dvs beskrivningar som lutar mot en annan, befintlig produkt, eller baseras på hur spelet skiljer sig mot "normen".
Jag inser att jag inte _bara_ kan förklara så kortfattat, det kan ju tänkas att någon nybörjare trots allt får tag i boken (kanske som present av något storasyskon som ledsnat eller så.. ), men kan man ha sådana artefakter kvar i texten som vägledning till experterna som rinner igenom spelet på rutin och bara vill veta hur man gör gubbe, dyrkar lås, bankar gobbos och varför kejsaren är klädd i blått?
När jag skriver så föreställer jag mig oftast att jag skall förklara regeln för någon och sedan skriver jag den som jag skulle förklarat (förutom de illustrerande handrörelserna). Dock... hur gör man med saker som... "och färdigheterna funkar precis som i Pendragon" eller "fast man har inga rutor/hexagoner". Dvs beskrivningar som lutar mot en annan, befintlig produkt, eller baseras på hur spelet skiljer sig mot "normen".
Jag inser att jag inte _bara_ kan förklara så kortfattat, det kan ju tänkas att någon nybörjare trots allt får tag i boken (kanske som present av något storasyskon som ledsnat eller så.. ), men kan man ha sådana artefakter kvar i texten som vägledning till experterna som rinner igenom spelet på rutin och bara vill veta hur man gör gubbe, dyrkar lås, bankar gobbos och varför kejsaren är klädd i blått?