Nekromanti [Miyazaki-filmer] Totoro och hans vänner önskar...

Nightowl

Champion
OK - om jag blir utsedd till enfaldig chef för Sveriges Television, och säger att "Ned med den amerikanska kulturimperialismen! Upp med den japanska kulturimperialismen!"

Istället för Kalle och hans vänner av farbror Disney får ni en ny underhållning, med snippar ur Miyazakifilmer.

Nå - syftet är inte att diskutera om denna idé är bra, dålig eller vansinnig. Syftet är: Vilka filmer, och vilka scener ur filmerna, skulle ni vilja ha med då?

Erik, showcase

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Re: [Miyazaki-filmer] Totoro och hans vänner önska

Jammet hos instrumentmakaren i Whispers of the heart. Fett med ös och mys.

Duddmannen

Hero
Totoro och hans vänner önskar God Jul

Totoro och växt-ritualen (gå runt landet, hoppa över, armar uppåt sträck)

Spirited Away - när Stink-guden ska tvättas

Kiki's Delivery Service - När hon flyger till stan (den snorkiga andra häxan och den eleganta starten)

/Dudde

Rosen

Myrmidon
Laputa: När Pazu och Sheeta är, um, gäster hos piraterna; disk-scenen är ju ett måste. (-:

Nausicaa: Nausicaas rymning från tolmekianerna (Feldtreich: "Och nu ska det bli nånting spännande!").

Mononoke Hime: Svårt att välja där, men... när hjortguden visar sig (ordentligt) första gången.

Kiki's Delivery Service: Kikis ankomst till staden.

--
Åke

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Porco Rosso: När vår hjälte räddar barnen från luftpiraterna.
Kiki: Resan till staden.
Totoro: May möter de tre oknytten första gången.
Cat Returns: Harus vandring till den vita katten och vidare till afternoon tea hos Kattbyrån.
Nausicaa: Inledningssekvensen där prinsessan räddar sin farbror från ohmun.
Laputa: Ankomsten till piraterna, inklusive diskningen.

Nightowl

Champion
Re: [Miyazaki-filmer] Totoro och hans vänner önska

Fan, jag börjar känna för att skapa det där fiktiva TV-programmet... är det någon som känner Bengt Feldreich? :gremgrin:

Erik, tänk om Disney hade varit som anime idag... vi hade haft fansubbad Djungelboken och kallat Lilla Sjöjungfrun 2 för en OAV...

Krille

Super Moderator
Men han rör ju på sig!

Fan, jag börjar känna för att skapa det där fiktiva TV-programmet... är det någon som känner Bengt Feldreich?
Han har dessvärre sjungit sin sista serenad.

DeBracy

Re: Visst jävlar! [ANT]

Vem blir det då då, Ingvar Oldsberg?
Jag föreslår Bert-Åke Varg i första hand, Peter Harrysson i andra. Två herrar som var med och dubbade anime när den började dyka upp här. Även om det ju bara hette "tecknat" på den tiden... :gremcrazy:

Organ

Out of time, out of mind
Jag skulle velat haft med scenen när Totoro väntar på bussen i regnet.

/Anders

Rosen

Myrmidon
Rör han PÅ sig?

Han har dessvärre sjungit sin sista serenad.

Det har inte jag hört, och inte läst nåt om det, och efter en stunds rotande på nätet hittar jag ingenting om det heller...?

--
Åke

Nightowl

Champion
Tidiga svenska dubbar (OT)

Jag föreslår Bert-Åke Varg i första hand, Peter Harrysson i andra. Två herrar som var med och dubbade anime när den började dyka upp här. Även om det ju bara hette "tecknat" på den tiden...
Vilka filmer/TV-serier var det? Jag har liksom vaga aningar om Cobra och Superfamiljen, men har aldrig sett något...

Erik, tecknat är ett utmärkt ord

DeBracy

Re: Tidiga svenska dubbar (OT)

Vilka filmer/TV-serier var det? Jag har liksom vaga aningar om Cobra och Superfamiljen, men har aldrig sett något...
Bert-Åke Varg är med flera gånger i Cobra och Harrysson är väl redigt överanvänd i Silverfang tror jag? Har för mig han var med i Rai Grottpojken också men det var ett tag sen jag såg den.

När du nämner Cobra (vilket är något av en personlig favorit) så känns det dumt att Tomas Bolme inte fick första eller andra plats i min mycket korta lista på förslag f.ö. :gremtongue:

Rosen

Myrmidon
Jomen

Jodå; mördar-Miyazakis efternamn är ungefär som om trekkies skulle ha gjorts ökända av nån som fick tokspel efter att ha sett för mycket Star Trek... och hette Roddenberry. (-:

Det känns inte så jul-aktigt...

Du vet vad de säger, röd är julens färg...

(Och den Miyazaki som tråden gällde är alltså den här.)

--
Åke

Troberg

Sinister eater
Re: Jomen

Jodå; mördar-Miyazakis efternamn är ungefär som om trekkies skulle ha gjorts ökända av nån som fick tokspel efter att ha sett för mycket Star Trek... och hette Roddenberry.
Tja, Al Bundy kommer ju undan med det...

Nightowl

Champion

Tackar! Av bisarra skäl sitter jag just idag med första DVDn med Galaxy Express 999 där Alla Talar Svenska... vi får se vilka som är med där.

Erik

Nightowl

Champion

Jodå, Bert-Åke Varg var med i Galaxy Express 999 (som konduktören, bland annat). Vilken attans VÅLDSAM serie, för övrigt, men helskön... :gremooo: