Rymdhamster;n134923 said:
Jag har inte druckit jättemånga olika sorter (dock mycket av några få sorter =) och hitills har mjöden jag prövat varierat från rätt syrligt, vitt mouserande vin (typ) till ett rätt sött med inte så kraftigt öl (typ) plus ett par därimellan. Så väldigt stor skillnad från mjöd till mjöd.
Ja,
uppenbarligen finns det en jädra massa modeller. Delvis därför är det så svårt att veta vad man ska pröva. Och man får ju läsa och höra så mycket, bland annat den där kritiken mot amerikanskt och polskt mjöd – lustigt nog då de senare omnämns som vana drickare och stadiga producenter.
Nå, utefter dina ord låter »rätt sött inte så kraftigt öl» väldigt lockande. Mölska – braggot – låter ju gott, om man ska ta Wikipedia på orden. Sedan har man så klart föreställningar om att det ska finnas något traditionellt, nordiskt mjöd utefter hur vikingarna drack det, men det är antagligen bara någon mytisk hittepåföreställning om att det skulle ha funnits någon särskild standard utöver lokal sådan, gissar jag på. Därav är det fortfarande lika svårt att hitta en inriktning på egen hand även om man har föreställningen om att vilja dricka »nordiskt mjöd».
... Man kanske skulle försöka hitta någon traditionell mead istället. Britterna brukar ju imho vara bra på det här med drycker.