Nekromanti Mjödbryggning

Dewil

Skrivbordsgeneral
Re: Skillnader [TILL ALLA KUNNIGA]

Jag har surfat runt lite och kommit fram till följande:

- Mjöd görs på vatten, honung, jäst och eventuella kryddor och är därmed närmast att betrakta som ett fruktvin. Mjöd finns i diverse varianter, med olika sötma, med eller utan kolsyra och med eller utan kryddor. Alkoholstyrkan varierar mellan 7 och 14 procent (dvs som för vin), men kan spädas till lägre alkoholhalt.

- Mjöd kan även bryggas delvis på malt, vilket alltså vore samma sak som ett öl som är delvis bryggt på honung.

- Om man gör ett torrt, kolsyrat mjöd smaksatt med humle, så antar jag att det skulle smaka väldigt öl-likt. Men å andra sidan finns det ju torra, kolsyrade cidrar som är väldigt öl-lika. (Notera att den svenska cidern av i dag är samma smörja som kallades alkoläsk i mitten av 1990-talet. Det ovanstående gäller äkta cider.)

Kort sagt: mjöd är en egen dryckesfamilj, med honung som huvudingrediens och med gemensamma beröringspunkter med såväl fruktvin som öl.

Dewil

MrG

Swashbuckler
Re: Skillnader

Tror den enkla förklarningen är att;
Öl görs på säd (fruktölerna görs på säd, med tillsatser av frukt)
Vin på druvor (eller ibland frukt eller blommor)
Cider på frukt (men inte druvor)
Mjöd på honung (som man kan hänröra ursprung till blommor och även indirekt frukter)

Tycker det är mer rörigt med skillnaderna mellan vin och cider, än öl och mjöd. Och sedan blir jag inte klok på olika sorters glögg (det finns glögg som kryddat vin och glögg som man jäser), eller det recept jag hade på sockerdricka som skulle jäsa några veckor och fick en okej punch.

Redde det ut lite mer?

-Gunnar (kunnig och besserwissrig)