Nekromanti Mjölk och Choklad

Flurtis

Hero
Är det bara jag som har en medfödd defekt att jag måste dricka mjölk till choklad??

//Flurtis med ett glas mjölk i handen och vit choklad på bordet.

Eksem

Champion
Nå, nu är ju vit choklad inte choklad, och kaffe är ju ännu bättre ihop med choklad. Men, det kommer väl inte som en överraskning att chkolad och mjölk trivs ihop? Dels har vi ju chokladdryck som inte sällan görs med mjölk, och dels har vi ju mjölk i nästan all fast choklad vi äter.

Själv dricker jag bara mjölk till pannkakor. Det är lysande ihop!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har också den defekten, fast bara en svag variant.

Och alla vet att vit choklad visst är choklad. De enda som säger annat är såna där stollar som äter kakao (=högprocentig "choklad)... =)

Marcus J

Hero
Vit choklad?!? o_O

Skämt åsido, det finns god vit choklad, men gohetspotentialen är propentionell mot cacoahalten i intervallet (0, 0.80). (Vad betyder det här på svenska? Jo nämligen att jag finner att ju mer cacao det finns i choklad, desto bättre kan den vara. Ända upp till 80%, då det börjar bli lite väl bra).

Om att dricka mjölk till chokladen; Det har jag aldrig provat, men det kan tolas att testas. Mjölk och cacao är ju en beprövad kombo.

/Marcus kan ju påpeka ett det mesta i combon vit choklad och mjölk är just mjölk.

Flurtis

Hero
Baha hädare, vit eller ljus ska det vara, annar vet jag inte vad det smakar. Typ cacao eller nått :p

//Flurtis som ätit upp sin choklad men funderar på att ta ett glas mjölk till.

Marcus J

Hero
Svaret är att det smakar väldigt olika beroende på plantage och märke.

Sen så ska man ju undvika fejk fin choklad av typen Lindt, då är det ju lika bra att käka Marabou, som inte försöker förfalska till sig någonslags lyxstämpel.

/Marcus vill inte vara fattig student just nu, och därmed ha råd med riktig finchoklad.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
då är det ju lika bra att käka Marabou
Vaddå "lika bra"? Marabou spöar all "lyxchoklad" i världen. Bleach för kakao.

Jarl

Hero
Tänk dig att det ligger en Amedei Porcelana framför dig... bara för dig... :gremelak:

Coffe_Kanon

Swordsman
Coca-Cola och Choklad

Mjölk och choklad tillsammans är visseligen gott, men jag är barnsligt och även maniskt förtjust i choklad tillsammans med Coca-Cola. De kompletterar varandra så otroligt bra att det nästa är obeskrivligt, och jag drabbas åtminstonde tre gånger om dagen av sug efter denna underbara kombination (givetvis så ger jag inte efter för suget hela tiden, då skulle jag vara en betydligt "grövre" person idag)...

G

Guest

Guest
Själv föredrar jag högprocentig choklad av märket J.D. Gross (det som finns på Lidl) godare än Marabou och kostar typ 13-14 kr för 125 g medans andra Hög%choklader brukar vara på 100g.
Vit choklad har väldigt ofta en ton av yogurt i smaken och det hatar jag, yogurt är gott och choklad e gott men inte tillsammans.

För att inte vara allt för ot kan jag ju även säga att mjölk är äkligt och ska inte drickas med choklad, (sedan tål jag inte mjölk heller men jag brukar inte bry mig).

/Zorbeltuss

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Mjölk och choklad är den enda sanna rätta kombinationen. Låt ingen fösöka förleda dig till att tro något annat! Och när jag pratar om choklad menar jag givetvis "fulchoklad", såndär besk högprocentigt grejs kan belgarna och fransmännen och andra som äter blötdjur frivilligt få ha för sig själv!

Tänk om man hade haft lite Toblerone eller åtminståne en Marabou-kaka med frukt och mandel..... :gremcrazy:

Rising

Vila i frid
En trestegsraket:

1. Ät chokladbiten (vad som helst med tusen miljoner procent kakao - om det inte känns som en mjölbomb i munnen så är det för litet)
2. Drick ur koppen med espresson.
3. Drick ur glaset med grappa.

Man brukar säga att vissa smaker gifter sig med varandra, men de här tre är till och med bättre än så - de är som tre flator som kör en triangel-69:a.

Pom

Swashbuckler
Mu

Varken jag eller min fru kan fullt ut njuta av choklad om vi inte dricker mjölk till. Det spelar ingen roll om det är snickers eller någon besk och svindyr svart skiva.

Marcus J

Hero
Det är inte gott?

Seriöst så finner jag just den mellanprisklassen, och inte bara Lindt utan det mesta i den, svår att tåla.

Men det kan ju vara lite personlig smak.

/Marcus

magoo

Hero
Choklad och lakrits

Inget passar bättre till ljus choklad än saltlakrits!

Bästa godiskombon i världen: Ett S-märke cola salt tuggas med andakt. Därefter en bit Geisha som får smälta på tungan. Mmmmm!

Mjölk måste jag ha något i för att kunna dricka och dryck till choklad blir nog vanligen te.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
På den gamla goda tiden då jag fortfarande kom överrens med mjölkprodukter så brukade jag avnjuta mina After Eight med ett glas iskall mjölk. Kombinationen av mint och kall mjölk är utsökt.

Sanjuro

Warrior
Ja, jag har alltså inga direkta preferenser själv då jag inte tål choklad särskilt bra och därför sällan äter det, jag undrade bara vad det som var felet på Lindt. Tyckte det kunde vara roligt att höra vad en riktig chokladkännare hade för åsikter i frågan. Om man kan nörda ner sig lika mycket som i konjak och cigarrer och andra liknande gubb-njutningar.

Men då vet jag, det är personlig smak som gäller alltså. Check.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Mjölk är helt klart rätt att dricka till chocklad oavsett i vilken form man äter den. Gärna då grön eller kanske röd mjölk för att verkligen spä på med rundheten.

Har aldrig förstått mig på de som ska ha chocklad med över 70 procent kakao. Då är det billigare att bara köpa ett paket med sånt rakt av för en tjugolapp så har man så det räcker ett tag. Under 70 procent äter jag dock gärna allt i chockladväg. Från vit upp till 69-procentig, beroende på vad jag känner för.

En redig bit med lite mörkare chocklad är gott tillsammans med en mugg varm chocklad när man kommer hem från en kall promenad i ett snötäckt vinterlandskap. Då kompleterar smakerna varandra väl.

Annars, om jag är mer sötsugen, eller ska ha lite TV-godis, då är det någon form av mjölkchocklad som gäller. Gärna marabous med frukt och mandel, sheizernöt eller kanske den där digestiv. Även kaffechocklad är fruktansvärt gott tycker jag. ÖB har någon typ av kaffechockladkake med mycket kaffe i, och krossade bönor som ger en fin krispighet. Självklart tillsammans med mycket kall mjölk.

En riktigt dekadent liten ovana jag har är chocklad och chips. Gärna sourcream. Låter äckligt va? Själv tycker jag att det är förbaskat gott: sötheten och rundheten hos chockladen (någon av de ovanstående mjölkchockladerna) tillsammans med den salta krispigheten från chipsen är fullkomligt utsökt för mig. Och i denna kombination kan jag även tänka mig ett glas Coca Cola till, men mjölk är som sagt alltid rätt =)

Vit choklad har alltid en plats nära mig. Väldigt smarrigt! Dock föredrar jag den i form av chokladmousse så att man kan reglera ner sötheten lite grann. Väldans gott =)