Mjölk är helt klart rätt att dricka till chocklad oavsett i vilken form man äter den. Gärna då grön eller kanske röd mjölk för att verkligen spä på med rundheten.
Har aldrig förstått mig på de som ska ha chocklad med över 70 procent kakao. Då är det billigare att bara köpa ett paket med sånt rakt av för en tjugolapp så har man så det räcker ett tag. Under 70 procent äter jag dock gärna allt i chockladväg. Från vit upp till 69-procentig, beroende på vad jag känner för.
En redig bit med lite mörkare chocklad är gott tillsammans med en mugg varm chocklad när man kommer hem från en kall promenad i ett snötäckt vinterlandskap. Då kompleterar smakerna varandra väl.
Annars, om jag är mer sötsugen, eller ska ha lite TV-godis, då är det någon form av mjölkchocklad som gäller. Gärna marabous med frukt och mandel, sheizernöt eller kanske den där digestiv. Även kaffechocklad är fruktansvärt gott tycker jag. ÖB har någon typ av kaffechockladkake med mycket kaffe i, och krossade bönor som ger en fin krispighet. Självklart tillsammans med mycket kall mjölk.
En riktigt dekadent liten ovana jag har är chocklad och chips. Gärna sourcream. Låter äckligt va? Själv tycker jag att det är förbaskat gott: sötheten och rundheten hos chockladen (någon av de ovanstående mjölkchockladerna) tillsammans med den salta krispigheten från chipsen är fullkomligt utsökt för mig. Och i denna kombination kan jag även tänka mig ett glas Coca Cola till, men mjölk är som sagt alltid rätt =)
Vit choklad har alltid en plats nära mig. Väldigt smarrigt! Dock föredrar jag den i form av chokladmousse så att man kan reglera ner sötheten lite grann. Väldans gott =)