Nekromanti Mjölk och Choklad

w176

Förlorad dotter
Te och choklad

Jag dricker te till choklad. Punkt.

Varför?

Det går inte att konsumera något utan att dricka te till. (Undantaget mango.)

Ska man göra chokladmjölk dock (som man dricker en kopp te till bredvid) så måste man dessutom ha chili.

Choklad skall vara mörk, vit eller riktigt bra mjölkchoklad.

Eller någon i spelgruppens chokladbakverk.

Fast inte utan te.

Johan K

Gammal & dryg
Det låter som ett gott kombo får ja gsgäa.. Tyvärr så tål jag inte mjölkt... Så för min del så får det kaffe & en chokladbit. Det är åxå smaskigt. ELLER så får det bli ett kombo av en god konjak, kaffe & en chokladbit. Det är om något ett av de godare allternativ som jag vet. :kaffe:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Och jag är inte säker på varför jag alltid lyckas posta som svar på någon annans inlägg när jag borde skriva ett svar på det ursprunliga posten =)

Jarl

Hero
Lindt är ett sånt där mellanmärke som försöker framstå som att de har kvalitetsgrejer, men i själva verket är det bara samma dåliga råvaror som Marabou och co. Bättre choklad, som Domori, Amedei etc använder lite bättre kakaoböner "the cream of the crop" så att säga.

Rent smakmässigt märker man det här rätt tydligt; Lindt-choklad har en rätt "plastig" konsistens och de kan inte riktigt kontrollera bitterheten och sötman på ett bra sätt, ofta är det för bittert och smakar sockrat samtidigt. Bra choklad har en rund, fyllig smak (med lång och bra eftersmak) och är lagom söt.

För att ta några exempel :gremsmile:

Jarl

Hero
Mjölkchoklad

Aningen skumt måste jag erkänna. Den primära smaken hos mjölkchoklad är redan mjölk, kakaon känner man bara som en bismak i all mjölkighet. Mjölksmak dränker ju all annan smak, man använder det ju för att "ta bort <t.ex. äcklig> smak ur munnen".

Men de flesta som gillar choklad tycker att mjölkchoklad är bäst, så man får väl anta att det är mjölken de är ute efter, lite subtilt smaksatt sådär och i fast form.

Organ

Out of time, out of mind
En sak som är värd att nämnas när man pratar choklad i allmänhet och mörk dito i synnerhet är följande: Choklad får man som bekant från kakaobönor. Dessa växer på buskar. Ju längre bönorna får växa, desto sötare choklad får man av dem. Som följd av detta fås naturligtvis effekten att söt choklad är dyrare (då det kostar mer att låta låta bönan växa klart än att skörda den i förtid). För att kompensera förtidigt skördade bönors bitterhet började man blanda ut chokladen med mjölk och hey presto: varde mjölkchoklad. Så därför är det farligt att stirra sig blind på en chokladkakas kakaohalt då den inte säger allt om smaken. Jag har t.ex. ätit choklad med så mycket som 96% kakao och den hade inte den minsta tillstymmelse till bitterhet. En kaka med 70% kakao kan vara söt som honung medans en annan av ett annat märke kan vara bitter som... öh... nått jävligt bittert(?). Då är det faktiskt bättre att välja med plånboken. Om du ser en kaka med hög kakaohalt som dessutom är ganska dyr så kan du npg räkna med att den är gjord på bönor som fått mogna klart och nog är både söt och god. En personlig favorit som är riktigt bra utan att man får betala skjortan för den är den belgiske tillverkaren Galler, vars kakor man kan hitta i de flesta välsorterade godisbutiker.

/Anders