Hej-hallå!
jag kom på att man kan beskriva en människas livsstil med andra saker än med krigsvana, coolhet och humanity - eller vad de olika rollspelen nu använder..
man får helt enkelt ett par poäng (10 st) att lägga ut på olika livsstilar och förhållningssätt... om man har mycket i en viss livsstil så blir man bättre på vissa färdigheter. med hjälp av det kan man simulera att man "glömmer bort" gamla saker som man höll på med mycket med för ett tag sedan, men som man nu slutat med.. bland annat. dessutom kan man bli mer eller mindre intresserad i olika färdigheter, så att man kan bli en riktig dator/vapen/kemi/festa/matte-nörd
och så kan man lägga sina poäng på lite mer sjuka förhållningssätt och därmed skapa nån form av motsvarighet till strids-/knark-/bli torerad-vana...
exempel på vanliga livsstilar följt av vilka färdigheter som är knutna till dem...
Hemma - Hushållning, Städa, Matlagning
Corporate - det man pysslar med på jobbet
Beroende - "färdigheten" drog..
etc....
hoppas jag inte förklarade för uselt nu....
--------------------------------------------
jag beskrev det nog inte riktigt så bra ändå, så här kommer en lite mer utvikt beskrivning av hur jag tänkte när jag hittade på det:
ursprungs-iden var att det inte finns något som heter "psyko". det är bara så som olika subkulturer tycker om varandra. exempelvis tycker en person ur den sociala eliten att en ultra-punkare är helt sjuk i huvet, och vise versa (moderat-syndikalist? hehe)
allt eftersom tiden gick förvandlades iden till att vara en form av psykos-mätare till att vara en subkultur-mätare. sen kom någon liten intelligent hjärncell på att det kunde vara kul ifall subkulturerna var olika bra på olika saker, exempelvis är subkulturen "tåg-nördar" ofta ganska bra på att kunna saker som har med tåg att göra..
och det är ju bara för att de tror att det är kul med tåg.. så om man tror att det är kul med datorer (mycket i egenskapen cyberrymd), så är man bättre på saker som har med datorer att göra..
man kan ändra sin hobby. man kan ändra sin livsstil. blir man tvingad till att byta subkultur (eller psykologiskt förhållande) genom att man exempelvis i ett äventyr fick lägenheten sönderskjuten av galna cyborger så blir man lite mer paranoid. om man blir sparkad från jobbet, får massor av betalningsanmärkningar eller på något annat sätt blir utkickad ur samhället så som de flesta äventyrare i en cyberpunk-värld blir (i alla fall så blir de alltid det för mig!), då förändrar man sin personlighet...
...det var så jag tänkte. tyket att jag inte skrev det från början!
jag kom på att man kan beskriva en människas livsstil med andra saker än med krigsvana, coolhet och humanity - eller vad de olika rollspelen nu använder..
man får helt enkelt ett par poäng (10 st) att lägga ut på olika livsstilar och förhållningssätt... om man har mycket i en viss livsstil så blir man bättre på vissa färdigheter. med hjälp av det kan man simulera att man "glömmer bort" gamla saker som man höll på med mycket med för ett tag sedan, men som man nu slutat med.. bland annat. dessutom kan man bli mer eller mindre intresserad i olika färdigheter, så att man kan bli en riktig dator/vapen/kemi/festa/matte-nörd
och så kan man lägga sina poäng på lite mer sjuka förhållningssätt och därmed skapa nån form av motsvarighet till strids-/knark-/bli torerad-vana...
exempel på vanliga livsstilar följt av vilka färdigheter som är knutna till dem...
Hemma - Hushållning, Städa, Matlagning
Corporate - det man pysslar med på jobbet
Beroende - "färdigheten" drog..
etc....
hoppas jag inte förklarade för uselt nu....
--------------------------------------------
jag beskrev det nog inte riktigt så bra ändå, så här kommer en lite mer utvikt beskrivning av hur jag tänkte när jag hittade på det:
ursprungs-iden var att det inte finns något som heter "psyko". det är bara så som olika subkulturer tycker om varandra. exempelvis tycker en person ur den sociala eliten att en ultra-punkare är helt sjuk i huvet, och vise versa (moderat-syndikalist? hehe)
allt eftersom tiden gick förvandlades iden till att vara en form av psykos-mätare till att vara en subkultur-mätare. sen kom någon liten intelligent hjärncell på att det kunde vara kul ifall subkulturerna var olika bra på olika saker, exempelvis är subkulturen "tåg-nördar" ofta ganska bra på att kunna saker som har med tåg att göra..
och det är ju bara för att de tror att det är kul med tåg.. så om man tror att det är kul med datorer (mycket i egenskapen cyberrymd), så är man bättre på saker som har med datorer att göra..
man kan ändra sin hobby. man kan ändra sin livsstil. blir man tvingad till att byta subkultur (eller psykologiskt förhållande) genom att man exempelvis i ett äventyr fick lägenheten sönderskjuten av galna cyborger så blir man lite mer paranoid. om man blir sparkad från jobbet, får massor av betalningsanmärkningar eller på något annat sätt blir utkickad ur samhället så som de flesta äventyrare i en cyberpunk-värld blir (i alla fall så blir de alltid det för mig!), då förändrar man sin personlighet...
...det var så jag tänkte. tyket att jag inte skrev det från början!