Mjukvara för organisering av äventyrsinformation?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Är det den funktionen du är ute efter, @krank?
Ja, precis så.

Jag blir rätt sugen på att testa Scrivener, det blir jag. Egentligen föredrar jag ju i första hand molnlösningar och i andra hand open source, men eftersom Obsidian ju inte heller är någotdera så är ju Scrivener minst lika dugligt i det hänseendet. Jag har heller inga större problem att pröjsa för mjukvara. (Jag undrar dock lite vad poängen är med deras "educational license" – fullversionen är 800:-, hoppar man genom de ringar som krävs för educational så… är den 120 spänn billigare).

Jag gillar ju också att Obsidian jobbar med extremt öppna filformat (md i en mappstruktur), men å andra sidan verkar även Scriveners egna format åtminstone vara hyfsat framtidssäkert/konverterbart…

Så ja, framöver ska jag helt klart testa.

Man Mountainman

Storsvagåret
Som obsidian-partisan var jag tvungen att googla runt, och det finns visst en plugin som heter "Continuous Mode" till Obsidian, som är tänkt att ge Scrivener-funktionaliteten. Har inte testat själv.

clarence redd

FrostByte Books
En sak som jag upptäcker, eller återupptäcker, är hur svårt det här med att organisera information. När man skriver ett äventyr som är lite mer komplext, med lite olika ins and outs och ett gäng personer och platser och händelser… då blir det mer utmanande än när man ska skriva något som bara är scen→scen→scen→slutboss. Jag har ärligt talat ingen riktigt bra lösning här.
  • Medan jag skriver så vill jag till exempel ha alla personer samlade, medan jag skriver på personerna. Detta för att undvika att de får namn som liknar varandra, personligheter eller utseenden som överlappar så mycket.
  • Medan jag skriver vill jag också gärna ha platser samlade, så att jag lättare får överblick över vilka jag skrivit och vilka jag har kvar. Samma sak med händelser, de får också gärna vara samlade.
  • Jag skulle också vilja ha t.ex. brottsplatser samlade på ett ställe, om mysteriet har flera sådana. Återigen, lättare överblick och lättare att se till så ledtrådar sprids ut på ett bra sätt.
  • Samtidigt är ju brottsplatser platser, och personer finns på platser, och händelser sker på platser.
  • När jag sedan spelleder, vill jag helst ha allting sorterat efter plats. Så när spelarna dyker upp på en plats så kan jag lätt se vilka personer som finns där, vilka ledtrådar som finns där, etc. Då blir alltså mordplatser, personbeskrivningar och händelser utspridda i hela dokumentet. Eller i separata dokument.
  • Jag vill helst inte, medan jag skriver, ha samma information på flera ställen. Det blir så drygt att ändra grejer då.
  • Jag slipper helst strukturera om all text manuellt inför spelledandet. Jag kommer ju antagligen vilja fortsätta jobba på äventyret senare och då kommer jag ju behöva göra omstruktureringen för spelledande varje gång jag ändrar nåt…
Just nu skriver jag i Dynalist, men jag börjar luta åt att se mig om efter andra verktyg. Dynalist är väldigt bra när jag ska skapa en outline för en tryckt produkt – men för äventyrsbyggande börjar det mer och mer bli tydligt att det inte funkar.

När jag fritt fantiserar om vad jag skulle vilja ha så tänker jag ju att jag vill ha allting som väldigt lösa noder/fragment, där t.ex. varje person är ett fragment, varje plats är ett fragment, osv. Och att man sedan dels kan knyta ihop/länka fragment till varandra (som på en wiki) men sedan också snabbt visa till exempel alla fragment av samma typ (med samma "tagg"?) som om de vore ett enda stort dokument där varje fragment är en underrubrik (som är redigerbar). Så typ tillfälliga dynamiskt genererade dokument? Baserade på någon form av smart filter-logik?

Kan Obsidian användas här? Eller något helt annat? Vad använder ni för att strukturera och få överblick, se till så saker inte krockar och alla ledtrådar kommer med och så vidare?
Hur har det gått @krank? Har du hittat en metod som passar ditt skrivande?

krank

Hur har det gått @krank? Har du hittat en metod som passar ditt skrivande?
Vet inte om det är helt klockrent, men för just äventyret jag skapde tråden för så blev det Obsidian med lite plugins. Inte perfekt, men duger för tillfället. Jag missade helt @Man Mountainman s svar, men ska kolla in pluginet han rekommenderar – det jag just nu känner att jag framför allt saknar är nog en kombination av det och sparade sökningar / smarta filter. Att snabbt kunna få ett sånt kontinuerligt flöde av t.ex. "alla notes taggade #platser". Men det kanske man kan få till…

Jag har iaf börjat använda möjligheten att infoga notes i andra notes, även om jag gärna sett möjligheten att kunna göra det med bibehållen redigeringsmöjlighet. Nu kan jag se texen för de SLP:r som är på en plats när jag tittar på platsen, men måste gå till de separata dokumenten för att redigera.

Jag har också lagt in plugins för Excalidraw och Draw.io för kartor/skisser och flödesscheman/diagram respektive, även om det senare har en lite småstörig bugg.

Rangertheman

Myrmidon
Jag har lekt runt rätt mycket med notion.io den senaste tiden och det passar mina behov utmärkt. I och med att det är webbaserat och att det finns en Android-app har jag all information lättillgängligt när jag behöver den.

Jag har använt World Anvil mycket tidigare och det känns som att de byggt på med fler och fler funktioner utan att tänka efter hur folk kan tänkas använda dem. Visst, det finns precis allt man behöver och flera olika sätt att lösa uppgifter på, men galet rörigt...

Notion_startsida_jpg.jpg

clarence redd

FrostByte Books
Vet inte om det är helt klockrent, men för just äventyret jag skapde tråden för så blev det Obsidian med lite plugins. Inte perfekt, men duger för tillfället. Jag missade helt @Man Mountainman s svar, men ska kolla in pluginet han rekommenderar – det jag just nu känner att jag framför allt saknar är nog en kombination av det och sparade sökningar / smarta filter. Att snabbt kunna få ett sånt kontinuerligt flöde av t.ex. "alla notes taggade #platser". Men det kanske man kan få till…

Jag har iaf börjat använda möjligheten att infoga notes i andra notes, även om jag gärna sett möjligheten att kunna göra det med bibehållen redigeringsmöjlighet. Nu kan jag se texen för de SLP:r som är på en plats när jag tittar på platsen, men måste gå till de separata dokumenten för att redigera.

Jag har också lagt in plugins för Excalidraw och Draw.io för kartor/skisser och flödesscheman/diagram respektive, även om det senare har en lite småstörig bugg.
Det låter bra. Jag testade Obsidian när jag skulle lämna Evernote för några år sedan. Det blev bara en enda dejt. Kan du exportera texterna till PDF?

Att kunna se en hel inlänkad text verkar användbart. I 3d-program kallas det xref, men läste just att konceptet heter transclution. Det borde vara vanligare i textappar. Jag saknar det i Craft Docs.

krank

Det låter bra. Jag testade Obsidian när jag skulle lämna Evernote för några år sedan. Det blev bara en enda dejt. Kan du exportera texterna till PDF?
Har inte testat; ska något till PDF så kommer jag nog ändå vilja gå vägen via gdocs. Obsidian använder jag nu bara när mitt flödesschema ska bli något slags punktlistor. I det läget kan äventyret spelas, men det är ju inte "text" egentligen. Publicering blir ett helt annat steg…

clarence redd

FrostByte Books
Det låter sig göras, men det blir inte så snyggt. Sidbrytningar på random ställen och så.

Man kan också integrera med LaTeX via Pandoc. Då blir det lite snyggare.
Ulysses har en snygg lösning. Eftersom texten är markdown, så förpackas den i (nästan) valfri layout varje gång man exporterar till PDF. Det finns oändligt många presets och möjlighet att göra egna. Väldigt smidigt. Däremot blir det inte bra när texter, bilder och tabeller ska samsas på sidorna. Craft har en liknande funktion, men mycket sämre.

Genesis

Ni dés ni maître
Ulysses har en snygg lösning. Eftersom texten är markdown, så förpackas den i (nästan) valfri layout varje gång man exporterar till PDF. Det finns oändligt många presets och möjlighet att göra egna. Väldigt smidigt. Däremot blir det inte bra när texter, bilder och tabeller ska samsas på sidorna. Craft har en liknande funktion, men mycket sämre.
Scrivener funkar typ likadant. Kompilering till diverse format, bland annat PDF, RTF och Markdown. Det går att få till helt okej layout, men såklart inga helsidesbilder eller separerade textrutor eller så. När jag gjorde Aliatra exporterade jag till Markdown och gjorde ett InDesign-skript som fixade stilmallar, bilder och sidreferenser. Nu kör jag ju dock Affinity, så det blir mer manuellt jobb.

krank

Över huvud taget har jag blivit otroligt bortskämd med DocsFlow, som jag ju synkar mellan google docs och InDesign med. Vid något tillfälle testade jag lite andra importmöjligheter, och… jesus bananas, vad kass t.ex. importen från docx är. Väldigt, väldigt begränsat och extremt tydligt att det inte är gjort för att man ska ha nån kontinuerlig synkning, eller automatisera koppling mellan InDesign-stilmallar och de från Word.

Om jag hade tiden och orken att skapa och underhålla ett rejält open source-projekt, så vore det nog ett synk-plugin från gdocs/docx till… tja, InDesign antar jag, fram tills Affinity äntligen släpper sitt efterlängtade scripting-stöd.