Nekromanti Mobilnummerkoll

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Ok, jag erkänner, jag lider av telefonskräck. Svarar inte i telefon när jag inte känner igen numret, så enkelt är det.

Vilket leder till följande bekymmer. I tre dagars tid har min kära lilla mobil, som normalt sett bara ger ljud ifrån sig när maken eller annan mig väl känd person försöker nå mig ringt...

Och jag svarar inte. Jag får panikångest och total handlingsförlamning när den ringer så jag kan faktiskt inte svara.

Så jag tänkte att jag i alla fall skulle kunna kolla upp vem det är som ringer mig. Så jag begav mig till Eniro. För att vara fullt korrekt så är det nu tre olika 073-nummer som försökt nå mig, utan att få svar och när jag nu kollar upp dem på Eniro så får jag till svar
- Ingen uppgift.

Detta gör mig mer misstänksam än tidigare vad det gäller uppsåtet bakom numren. Vilka är dessa för mig främmande som ringer och terroriserar mig.

Vet någon här hur man kommer åt mobilnumrens ägare, så att jag med gott samvete kan ignorera vederbörande, eller något mindre skakigt svara i telefonen eftersom det är en människa jag känner i andra änden. Ja, ni som känner mig vet ju att jag sällan eller aldrig ringer, nu vet ni varför. :gremsmile:

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Eva

Dewil

Skrivbordsgeneral
SMS?

Skulle det kännas mindre jobbigt att skicka SMS? I så fall kan du ju fråga vem det är som ringer.

Dewil

Johan K

Gammal & dryg
Kan inte var skoj att ha sådan ogillande för svara i telefonen.. Att det inte finns på eniro elelr hitta.se är nog för att det är kontantkort.. =/
Dock så är ju ett sms, som tippsades , en smidig lösning på det.

/ Johan K som hoppas att LSW får ordning på det hela !

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag måste säga att jag sympatiserar, fullständigt. Mitt problem är det motsatta - jag får panik av att ringa folk utom typ de allra närmaste och käraste - men det är relaterat...

//Krank, och så hade vi löst mysteriet med varför jag blir så frustrerad över lärare som inte svarar på mail...

Flurtis

Hero
Och jag är tväremot dig :gremsmile: Jag har fobi att prata med folk jag känner via telefon medans främmande människor går jätte bra.

//Flurtis

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Låt oss hoppas att du, jag och Lady Silver Wolf aldrig måste synkronisera eller göra något via telefon =)

solvebring

Superhero
Jag är likadan. Svarar aldrig om jag inte vet vem det är.
Så jag får alltid dubbelkolla numret efteråt på hitta.se och Eniro.
Får jag inget svar eller är det så att jag inte känner igen ägaren till numret, ja då skiter jag i att svara i fortsättningen också. Så slipper jag problem... :gremgrin:

PAX

Jordisk Äventyrare
Måste ställa en fråga till ersom har stora skälvan inför ett oannonserat telefonsamtal. Har ni samma problem på jobbet?

Dimfrost

Special Circumstances
Alla jobbar inte så man måste snacka i telefon, vet du. Själv ogillar jag också verkligen att snacka i telefon men som tur är slipper jag helt sådant på jobbet (halvtid som universitetslärare, enbart undervisning) än så länge.

/Dimfrost

PAX

Jordisk Äventyrare
Fan! Finns det folk som jobbar utan att behöva tala i telefon under arbetstid? Det visste jag inte...

Anders Åstrand

Swordsman
Får jag inget svar eller är det så att jag inte känner igen ägaren till numret, ja då skiter jag i att svara i fortsättningen också. Så slipper jag problem...
Vilka problem menar du uppstår av att man svarar när någon ringer?

(Jag är nyfiken på bakgrunden till telefonrädlsa allså, vad den rädde inbillar sig ska hända om han/hon svarar.)

Arfert

Facit
Tycker inte man ska göra sig lustig över det som andra uppfattar som ett riktigt problem.

Krille

Super Moderator
(Jag är nyfiken på bakgrunden till telefonrädlsa allså, vad den rädde inbillar sig ska hända om han/hon svarar.)
Det är sällan det finns någon rationell förklaring på sådana fobier, men för det mesta känner man sig jefligt obekväm i sociala sammanhang över huvud taget, eller känner sig obekväm när man inte har den andres kroppspråk som hjälp för kommunikationen.

Det är alltså inte så att man inbillar sig att något ska hända (utom möjligen att man gör bort sig); utan snarare för att man inte gillar situationen.

Själv ogillar jag fortfarande telefoner. Jag har inte längre fobi för dem, men jag gillar fan inte de små kräken. De stör mig när jag pysslar med annat, bryter koncentrationen och kräver att jag riktar om huvudet på något. De inkräktar helt enkelt på min privata sfär, och det gillar jag inte.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Ahem

På det här forumet skrattar vi med varandra och inte åt varandra. Fobier av olika slag är väldigt vanliga ute i samhället och bör respekteras. Det är alls inget att göra sig lustig över, men som vanligt gäller dessutom att ni ska meddela regelbrott eller stötande inlägg till moderatorerna och inte själva ge er in i mindre genomtänkta diskussioner.

Anders Åstrand

Swordsman
Det här inte direkt riktat mot dig, utan en allmän tanke om attityden till telefoner.

Varför tror så många att man måste ha telefonen på jämt bara för att man har den? Jag älskar att prata med människor (både sådana jag känner, och sådana jag inte känner) så jag har min telefon på nästan jämt och ringer ganska mycket med den, men då jag inte vill bli störd stänger jag helt sonika av den. Det är inte knepigare än så. Att man inte vill bli störd är ingen anledning att ogilla telefoner som koncept.

Eksem

Champion
Jag har faktiskt mer problem med oannonserade samtal på jobbet än hemma. Tvärt om har jag lättare att ringa upp främmande på jobbet än vad jag har hemma. Att bli uppringd på jobbet är jag inte alls förtjust i. Tack och lov är det andra på mitt jobb som normalt tar hand om det.

Jag har det alltså inte lika problematiskt som LSW, men jag känner igen mig, och kan lätt sympatisera.