Nekromanti Mobilt bredband

Troberg

Sinister eater
Vi testade på jobbet, både 3G och NMT. NMT funkade överlägset bäst, både när det gället tillförlitlighet, täckning (de är i en helt annan klass än 3G) och enkelt att konfigurera.

Troberg

Sinister eater
Fast är inte NMT typ på gränsen till helt avvecklat?

Eller snackar du GSM?
Nej, jag menar NMT, inte GSM. Jag tror du rör ihop begreppen. NMT mobilt bredband är inte det gamla NMT-nätet, det är ett nytt nät som utnyttjar frekvensband som tidigare nyttjades av gamla NMT.

http://www.nmt.net/

Skillnaden är att 3G-varianterna funkar i storstäderna (Sthlm, Gbg, Malmö), och knappt ens där. NMT har en näst intill rikstäckande, åtminstone så länge man inte är alltför långt från bebyggelse. Prestandamässigt så är de under idealförhållanden rätt lika, men NMT är bättre på att hålla bra prestanda under varierande förhållanden. 3G har också ett uppkopplingsförfarande, vilket NMT kanske har under skalet, men för NMT så ser man inte det, det känns som om man alltid är uppkopplad.

En annan väldigt viktig skillnad är att NMT inte har någon jobbig begränsning på hur mycket trafik man får dra.

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Erfarenheter... hm

3G funkar utmärkt härhemma på landet. visserligen får man checka mottagningen innan man skaffar det. Något vi gjorde med hjälp av en kompis som hade det...

Vi bor cirka 10 mil från Stockholm och 6 mil från Uppsala och om vi då ska räknas som boende i stad så vet inte jag vad landet är.

Hur 3G ligger till på Gotland vet jag inte... :gremfrown:

Vad det gäller hur svårt det är att hantera så var senaste modemet (ja vi hamnade i Nu Byter 3G modemhastighet etc svacka så det blev lite byte av modem) ett plugg and pray modem och kopplade upp snällt och lydigt på lite mindre än två minuter. :gremsmile:

Kostnadsmässigt så har Ulvtanden (maken) bättre koll på det, men det slutade i alla fall med att vi skaffade "fri" nedtankningsvariant. Underligt hur snabbt man kan fylla upp en Gigg (/månad) när man hämtar ner saker från nätet och Mind You - ingen piratnedhämtning av filmer, musik och annat. :gremsmile: Priset blev i alla fall billigare än begränsade varianter. :gremsmile:

Så, det var min erfarenhet... hoppas det ger lite att tänka på....

Troberg

Sinister eater
och kostnadsmässigt??
Ungefär lika, på någon tia när, eller aningen billigare om man räknar in att det inte är någon trafikbegränsning.