Jag har lösa planer på att lira lite D&D i framtiden. Med lite moddade relgler. Kraftigt influerade av detta och Burning Wheel.
Alla kommenterar uppskattas. Säg gärna till om ni ser något som är uppenbart åt helvete.
Alignments:
Först och främst ändras betydelsen av alignments en aning.
* Neutral means you try to help yourself, friends, family, allies, etc.
* Good means you go out of your way to help others, even when there is no reward involved. '
* Evil means you go out of your way to harm others, even when there is no benefit to gain.
* Lawful means you support the status quo over the needs of the individual.
* Chaos means you support the needs of the individual over the status quo.
Beliefs
En sorts fortsättning på Aligments. Varje rollperson har tre Beliefs -- saker som han verkligen tror, innerst inne. T.ex:
* "Utan mitt svärd är jag ingen riktig man"
* "Alla djur älskar mig"
* "Lita aldrig på familjen Schoon"
LiveXP
LiveXP delas ut .. tja .. live under pågående spel. LiveXP är direkt kopplat till Alignments och Beliefs, och inget annat.
Det funkar så här: När en RP följer sitt Alignment, eller ett Belief, trots att det sätter honom i skiten så får han en dos LiveXP motsvarande nuvarande level x 100.
* Om en 1st level gubbe med Belifet "Alla djur älskar mig" sätter sig på knä och försöker lugna ner den extremt aggressiva och fradgatuggande stridshunden så får han 100 XP när hunden sedan attackerar honom.
* Om en 5 lvls gubbe som är Lawful hotar att dra Baron Ark inför rätta för dennes fantasirika sätt att beskatta sina undersåtar, så får han 500 xp när han slängs i baronens fängelsehåla.
På motsvarande sätt kan man låta bli att agera enligt sitt alignment/belief i jobbiga stunder genom att köpa sig fri. Det kostar lika mycket XP som man annars skulle fått.
Kompisspecial: Man belönas även med LiveXP enligt ovan när man hjälper en party-medlem, trots att det medför negativa konsekvenser för en själv.
Fan-tärning
En spelare kan ge en fantärning till en annan spelare när han tycker att denna gjort något värt att uppmärksammas och belönas.
Fantärningen används för att slå om ett valfritt slag -- när spelaren fått reda på effekten av det första slaget. Om man misslyckas med en Fort-save behöver man alltså inte bestämma om man vill slå om sitt slag förrän man vet t.ex. hur mycket skada man har tagit.
Fantärningen behöver inte användas på en gång, utan kan sparas hur länge som helst. Varje spelare får ge bort en fantärning per spelomgång, men det finns inga gränser på hur många tärningar man får ha sparade.
Alla kommenterar uppskattas. Säg gärna till om ni ser något som är uppenbart åt helvete.
Alignments:
Först och främst ändras betydelsen av alignments en aning.
* Neutral means you try to help yourself, friends, family, allies, etc.
* Good means you go out of your way to help others, even when there is no reward involved. '
* Evil means you go out of your way to harm others, even when there is no benefit to gain.
* Lawful means you support the status quo over the needs of the individual.
* Chaos means you support the needs of the individual over the status quo.
Beliefs
En sorts fortsättning på Aligments. Varje rollperson har tre Beliefs -- saker som han verkligen tror, innerst inne. T.ex:
* "Utan mitt svärd är jag ingen riktig man"
* "Alla djur älskar mig"
* "Lita aldrig på familjen Schoon"
LiveXP
LiveXP delas ut .. tja .. live under pågående spel. LiveXP är direkt kopplat till Alignments och Beliefs, och inget annat.
Det funkar så här: När en RP följer sitt Alignment, eller ett Belief, trots att det sätter honom i skiten så får han en dos LiveXP motsvarande nuvarande level x 100.
* Om en 1st level gubbe med Belifet "Alla djur älskar mig" sätter sig på knä och försöker lugna ner den extremt aggressiva och fradgatuggande stridshunden så får han 100 XP när hunden sedan attackerar honom.
* Om en 5 lvls gubbe som är Lawful hotar att dra Baron Ark inför rätta för dennes fantasirika sätt att beskatta sina undersåtar, så får han 500 xp när han slängs i baronens fängelsehåla.
På motsvarande sätt kan man låta bli att agera enligt sitt alignment/belief i jobbiga stunder genom att köpa sig fri. Det kostar lika mycket XP som man annars skulle fått.
Kompisspecial: Man belönas även med LiveXP enligt ovan när man hjälper en party-medlem, trots att det medför negativa konsekvenser för en själv.
Fan-tärning
En spelare kan ge en fantärning till en annan spelare när han tycker att denna gjort något värt att uppmärksammas och belönas.
Fantärningen används för att slå om ett valfritt slag -- när spelaren fått reda på effekten av det första slaget. Om man misslyckas med en Fort-save behöver man alltså inte bestämma om man vill slå om sitt slag förrän man vet t.ex. hur mycket skada man har tagit.
Fantärningen behöver inte användas på en gång, utan kan sparas hur länge som helst. Varje spelare får ge bort en fantärning per spelomgång, men det finns inga gränser på hur många tärningar man får ha sparade.