Nekromanti Modda D&D 3.5

Dilandau

Myrmidon
Jag har lösa planer på att lira lite D&D i framtiden. Med lite moddade relgler. Kraftigt influerade av detta och Burning Wheel.

Alla kommenterar uppskattas. Säg gärna till om ni ser något som är uppenbart åt helvete.

Alignments:
Först och främst ändras betydelsen av alignments en aning.
* Neutral means you try to help yourself, friends, family, allies, etc.
* Good means you go out of your way to help others, even when there is no reward involved. '
* Evil means you go out of your way to harm others, even when there is no benefit to gain.
* Lawful means you support the status quo over the needs of the individual.
* Chaos means you support the needs of the individual over the status quo.

Beliefs
En sorts fortsättning på Aligments. Varje rollperson har tre Beliefs -- saker som han verkligen tror, innerst inne. T.ex:
* "Utan mitt svärd är jag ingen riktig man"
* "Alla djur älskar mig"
* "Lita aldrig på familjen Schoon"

LiveXP
LiveXP delas ut .. tja .. live under pågående spel. LiveXP är direkt kopplat till Alignments och Beliefs, och inget annat.

Det funkar så här: När en RP följer sitt Alignment, eller ett Belief, trots att det sätter honom i skiten så får han en dos LiveXP motsvarande nuvarande level x 100.

* Om en 1st level gubbe med Belifet "Alla djur älskar mig" sätter sig på knä och försöker lugna ner den extremt aggressiva och fradgatuggande stridshunden så får han 100 XP när hunden sedan attackerar honom.
* Om en 5 lvls gubbe som är Lawful hotar att dra Baron Ark inför rätta för dennes fantasirika sätt att beskatta sina undersåtar, så får han 500 xp när han slängs i baronens fängelsehåla.

På motsvarande sätt kan man låta bli att agera enligt sitt alignment/belief i jobbiga stunder genom att köpa sig fri. Det kostar lika mycket XP som man annars skulle fått.

Kompisspecial: Man belönas även med LiveXP enligt ovan när man hjälper en party-medlem, trots att det medför negativa konsekvenser för en själv.

Fan-tärning
En spelare kan ge en fantärning till en annan spelare när han tycker att denna gjort något värt att uppmärksammas och belönas.

Fantärningen används för att slå om ett valfritt slag -- när spelaren fått reda på effekten av det första slaget. Om man misslyckas med en Fort-save behöver man alltså inte bestämma om man vill slå om sitt slag förrän man vet t.ex. hur mycket skada man har tagit.

Fantärningen behöver inte användas på en gång, utan kan sparas hur länge som helst. Varje spelare får ge bort en fantärning per spelomgång, men det finns inga gränser på hur många tärningar man får ha sparade.

Organ

Out of time, out of mind
Intressanta tankar. Några funderingar dock:

Alignments:
Först och främst ändras betydelsen av alignments en aning.
* Neutral means you try to help yourself, friends, family, allies, etc.
* Good means you go out of your way to help others, even when there is no reward involved. '
* Evil means you go out of your way to harm others, even when there is no benefit to gain.
* Lawful means you support the status quo over the needs of the individual.
* Chaos means you support the needs of the individual over the status quo.
På vad sätt skiljer det ovan sig ifrån alignmentsen i D&D? Jag tycker det var en ganska bra beskrivning av hur i alla fall jag tolkar dem.

* Om en 1st level gubbe med Belifet "Alla djur älskar mig" sätter sig på knä och försöker lugna ner den extremt aggressiva och fradgatuggande stridshunden så får han 100 XP när hunden sedan attackerar honom.
* Om en 5 lvls gubbe som är Lawful hotar att dra Baron Ark inför rätta för dennes fantasirika sätt att beskatta sina undersåtar, så får han 500 xp när han slängs i baronens fängelsehåla.
Så man får alltså ingenting för att följa sina beliefs om det för stunden är det vettiga att göra? Har jag tolkat det hela rätt? Är det meningen att det ska vara enda sättet att få xp eller ska man få det för annat också?

/Anders

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Ett intressant sätt att sköta XP kopplade till rollens personlighet är att konvertera Keys från The Shadow of Yesterday till D&D. Faktum är att någon redan gjort det. De har dessutom fördelen att det går mycket enklare att räkna på dem. Den nackdel jag ser är att man kommer vara tvungen att bygga om systemet för att tillverka magiska föremål, samt att det finns en möjlighet att folk i gruppen får XP i väldigt olika takt.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Fast ojämnt XPande kan man ju lösa med diverse Robin Hood-skatter, om man kan leva med att den "bäste" spelaren hjälper den "sämste" att levla.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Först tolkade jag det här alldeles fel, och tänkte att du ville gå tillbaka till OD&D och ge XP primärt för skatter (monsterdödande var inte särskilt lönsamt i jämförelse). :gremtongue:

Möjligen skulle man kunna ge en modifikation på XP baserat på om man befinner sig under eller över gruppsnittet -- en person som är två eller fler nivåer under snittet får +1 på alla situationer som ger XP, medan en med två eller fler extranivåer får -1 på alla situationer (det vill säga, inga XP alls för de mer triviala handlingarna). Samma sak kan ju användas vid "key scenes".

Jag funderar för övrigt på att anvädna det här systemet när jag kör D&D nästa gång -- men å andra sidan blir det nog när 4e kommer ut, och jag vet inte om jag vill köra moddat omedelbart.

Hellzon

Långsamma Vargen
När en RP följer sitt Alignment, eller ett Belief, trots att det sätter honom i skiten så får han en dos LiveXP motsvarande nuvarande level x 100.
Låter som True20. Man har motsvarande två Beliefs. (En god och en ond egenskap, Virtue och Vice.) Agerar man efter dem (vilket rimligtvis ska ha effekter i spelvärlden - ge dåligt rykte, slösa resurser eller utsätta karaktären för fara) så får man en hjältepoäng.

Överlag tycker jag bättre om att dela ut tillfälliga resurser (som hjältepoäng) än permanenta (som XP). Brukar ha bonuseffekten att det blir mer trovärdigt*, eftersom man slipper bli mer erfaren för att man följer sin moral. I och för sig har du en "sink" i att man tappar XP när man går emot sin moral. Vore intressant med rapport senare. :gremsmile:

*) Jag tar inte i "verklighetstroget" med tång när jag diskuterar fantasy. Det blir så många glasögonormar som hackar på en då.

/Hällzon - meno

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
På tal om livsåskådningar skrev jag för ett tag sedan ihop en liten lista för hur jag ser på dem. Kanske kan vara användbar?

Moral (God/Ond)

En god karaktär…
… utnyttjar inte andra för sin egen vinnings skull.
… tar risker för att hjälpa andra, även om de inte är bekanta.
… behandlar som regel andra bättre än han själv blir behandlad (är till exempel villig att förlåta fiender).
… gör uppoffringar för andras bästa.

En neutral karaktär (med avseende på moral)…
… kan utnyttja andra för sin egen vinnings skull, men inte på ett allt för skadligt vis.
… tar risker för att hjälpa sina nära och kära.
… behandlar andra som han själv blir behandlad, om inte särskilda omständigheter gäller.
… gör små uppoffringar för andras bästa.

En ond karaktär…
… utnyttjar andra för sin egen vinnings skull i så hög grad som möjligt.
… tar varje tillfälle att utöva makt över andra.
… behandlar andra på det vis som är mest lönsamt.
… gör aldrig uppoffringar om han inte tjänar på det.

Etik (Laglig/Kaotisk)

En laglig karaktär…
… eftersträvar fasta regelverk för hur beslut ska fattas.
… låter inte ändamålen helga medlen.
… mår bäst som en del av ett kollektiv eller en organisation.
… håller strikt på reglerna för den kultur, religion eller organisation han tillhör.

En neutral karaktär (med avseende på moral)…
… anser att regelverk bör lämna utrymme för tolkning.
… låter ibland ändamålen kompromissa medlen.
… mår bäst i informella grupper, men eftersträvar varken nonkonformism eller underordnande.
… håller på reglerna för den kultur, religion eller organisation han tillhör, men är villig att bryta dem då och då.

En kaotisk karaktär…
… anser att fasta regelverk är till mer skada än nytta för viktiga beslut.
… låter ändamålen helga medlen.
… mår bäst utan andras inflytande helt och hållet.
… är villig att ignorera regler och traditioner bäst han vill.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jo, jag tänkte något sådant... Eller, min tanke var att de som rusat åstad får betala % på sina XP till de som är lågnivå. Men din lösning är snyggare.

Dilandau

Myrmidon
På vad sätt skiljer det ovan sig ifrån alignmentsen i D&D? Jag tycker det var en ganska bra beskrivning av hur i alla fall jag tolkar dem.
Fast i vanliga dnd så är alignment så mycket mer. De är ju i princip naturkrafter. Med den här beskrivningen gör man, tycker jag, alignments lite mer mänskliga då fokus hamnar på relationer med andra människor (eller alver, half-elementals ... jag är inte art-ist :gremgrin:).

Så man får alltså ingenting för att följa sina beliefs om det för stunden är det vettiga att göra? Har jag tolkat det hela rätt? Är det meningen att det ska vara enda sättet att få xp eller ska man få det för annat också?
Varför ska man få xp för att göra saker som är lätt?
Förmodligen kommer det att delas ut annan xp också. Jag funderar på att låta det vara en summa som är lika för alla.

Dilandau

Myrmidon
jag funderar på att göra xp till en resurs som spelare kan använda för att åstadkomma olika saker. På vissa sätt motsvparande fate-points i Spirit of the century. T.ex. bränn ett gäng xp så får spelaren ändra på någonting i spelet .. "Den ärrade rövarhövdingen är faktiskt min sedan länge förlorade storasyster". Typ.

Det skulle vara roligt att se hur spelarna värderar sina xp.

Dimfrost

Special Circumstances
Men uppmuntrar det verkligen till den typ av spel du vill ha? Om jag skulle spela D&D skulle jag både vilja bli bättre och kunna påverka storyn, inte behöva göra det valet. (För att inte tala om hur illa Rising skulle tycka om det. :gremlaugh:) Jag skulle hellre ge en bunt storyändringspoäng per level, eventuellt modifierat för klass om du vill att olika sorters karaktärer ska ha olika möjligheter (fast det är nog rätt dumt när jag tänker efter).

/Dimfrost

Mogger

Hipsteranka
[ QUOTE ]
Varför ska man få xp för att göra saker som är lätt?

[/ QUOTE ]

Fast egentligen så är principen att man får XP för sådant som är i linje med sina Belifs när handlingen misslyckas.

Dina exempel ärinte klockrena, om det är BW du hämtat inspiration från. Ska vi ta exemplet med hunden så skulle RP utnyttja den Belifen (egendomligt val av namn, vad karaktäriserar en Belif i din hybrid?) för att lugna sheriffens rabiata jakthundar som sliter en fredlös i stycken. Då går han avsiktligt emot lagen för att rädda någon, för att han är duktig på att lugna hundar. Jag tycker fortfarande att du missar poängen lite, men då funkar det iaf.

Wyldstorm

Swordsman
Medhåll... (hade faktiskt skrivit ett liknande svar typ sekunden efter.. *mummel*)

Har testat just detta, och följden blir frustration.
Det är att belöna de som inte engagerar sig i ROLLspelandet efterssom förlust av exp försvagar..

Sen är såna förändringar av ett så speligt rollSPEL som D&D kanske lite som guldringar på svinklövar, men det är en helt annan sak..

Dilandau

Myrmidon
Jag aldrig varit mycket för att lira D&D när rp börjar nå lvl 9+. För mycket bokföring. Om xp blir en resurs spelarna kan bränna, tänkte jag mig att levlandet naturligt saktar ner runt lvl 5 -- då har spelarna tillräckligt med xp för att ha råd att slösa lite. Innan dess lär de nog snåla.

Men det är bara ett antagande, jag har ingen aning om det skulle bli så i praktiken.

Kanske är oberoende story-points ett bättre sätt.Eller så kan mina sk fantärningar även användas som story-points.

Mogger

Hipsteranka
[ QUOTE ]

[/ QUOTE ]

Varför attackerar hunden honom om alla hundar älskar honom? Hur är det att sätta sig i skiten, som BW BIFs är konstruerade at göra, och då främst Instincts.

Dilandau

Myrmidon
Ett Belief är ju inte ett faktum. "Alla djur älskar mig" innebär bara att rollpersonen tror att det förhåller sig så -- och beter sig i enlighet -- inte att det faktiskt är så.

Kanske, när jag tänker efter, är jag mer inspirerad av Fate3:s Aspects än BW:s Beliefs.

Hunk

Hero
I den D&D-kampanj jag för tillfället är spelare i har vi också tagit viss inspiration från Burning Wheel. Vi har dock valt att inte modda särskilt mycket tan att helt enkelt ge fate points (funkar ungefär som action points i UA/Eberron, men man får inte nya vid levling) när man spelar ut sina traits/beliefs och förlorar på det. Dessutom utses en spelare vid varje spelmöte till "Veckans Pirat" - kriteriet är att man skall ha gjort något extra piratigt (vi kör en Savage Tideskampanj, så detta skulle nog vara mindre lämpligt i t.ex. Temple of Elemental Evil). Då får man också ett Fate Point. Det har dock hänt vid flera tillfällen att ingen har blivit utnämnd, då ingen har utfört någon handling som motiverar hedersbetygelsen (eller att utnämnandet har glömts bort).

Detta är en fungerande metod om man vill behålla det mesta i systemet, men ändå få traits/beliefs att ha en spelmässig effekt.

Vi har även lite andra regelmoddar, men de är inte ett dugg BW-inspirerade...

Dimfrost

Special Circumstances
Kanske, när jag tänker efter, är jag mer inspirerad av Fate3:s Aspects än BW:s Beliefs.
Ja, det tror jag (med reservation för att jag har dålig koll på BW). Jag hade tänkt påpeka det för att klargöra vad Traffaut menade. :gremsmile: Jag tror det kan fungera bra oavsett vilket sätt du väljer: att man får poäng för att sätta sig i klistret eller för att handla i enlighet med karaktärsdragen oavsett utgång.

/Dimfrost