Jag brukar gå från andra hållet..
Spelets "naturlagar" d.v.s. dess kärnregler är viktigaste för mig.
En värld kommer alltid att ges färg av spelledarens uppfattningar, men det går ganska smärtfritt och om det görs bra så förhöjer det bara illusionen.
Men med kassa kärnregler så kommer en uppsjö av problem innan, i & efter spel.. Och hela illusionen rasar ner när en spelare säger nåt i stil med "jamen visst funkar <insert effect here> så?" eller osäkerheter som blir surheter och sen ligger och pyr i bakhuvet på nån/några spelare & förtär spelgruppens stämning innifrån.
Kort sagt, världen är lätt att modda & måste imho moddas likaförbannat för att uppehålla konsekvenser/kontinuiteten.
Regler... Är svårare att förutse alla problem som kan komma.
Så, system med en D20/D100, all form av levelsystem, eller kassa grundregler är imho endast mat för pappersåtervinning.
För det kommer att bli för mycket jobb att kompensera/kompensera bort alla idiotiska följder..