Nekromanti Modda RoboRally

Rickard

Urverk speldesign
Jag har snackat så mycket om RoboRally så tjejen köpte det åt mig som en överraskning. Det roliga i just den historien är att hon köpte ett "nördspel" åt mig men kom att älska det själv. ^^

Optionkort
Nåväl, jag har lite problem med optionkorten, för vissa av dem är på tok för bra och vissa är på tok för dåliga. Jag skulle vilja jämna ut dem och undrar om ni har några bra förslag på hur ni brukar göra eller om ni kan ge lite förslag på hur jag hade tänkt att modda dem.

Fire control exempelvis. Jag förstår inte vad de tänkte när de gjorde kortet. Jag blir knäpp på det, för den gör ingen skada (kan inte slänga optionkort för att förhindra) och låser ett valfritt register-kort. Utöver detta kan man, istället för att göra skada, kasta motståndarens optionkort. Det jag funderar på är att ändra så att Fire control gör skada, men låser direkt det sista register-kortet man har. Den blir då lite sämre (men inte mycket) men man får laga skadan vid skiftnycklar och får åtminstone ett val att slänga eventuella optionkort för att förhindra skadan. Den är fortfarande bra, men inte lika bra.

Mechanical arm är rusktigt bra, så jag tänkte begränsa den till att endast kunna "tagga" en achievement point endast om den står ortogonalt (alltså inte diagonalt).

Radio control är äcklig, men jag vet inte vad jag ska göra med den. Skulle jag försämra den så skulle den blir som Scrambler, alltså att man programmerar om endast ett kort. En tanke jag fick nu var att man ständigt fick lämna sina resterande registerkort vid radio control (slängs efter varje omgång). Sedan, om man skjuter någon, så byter man ut den skadades registerkort med det som man lämnade vid radio control. Den är fortfarande bra (som en jättebra Scrambler), men inte lika bra?

---

Brakes är ett menlöst kort. Funderar på att låta den påverka alla framåtkort, om man så vill. Så att Move 3 blir Move 2, Move 2 blir Move 1 och Move 1 blir Move 0.

Superior archive borde aldrig slängas när man dör. Kortet är kasst nog.

Reverse gear vet jag inte vad jag ska göra med, eftersom den är på tok för specifik för att användas särskilt ofta. Kanske borde man kunna åka bakåt med framåtkorten istället?

Betongblocket
Det finns en nätregel där man sätter ut ett "betongblock" på första achivement point i form av en tärning som man inte kan passera igenom. Man börjar på sidan 6 och sedan är man skjutit en gång på den med lasern så åker den ner till 5. När blocket är förstört flyttar man det till nästa punkt i banan. Tanken är att man ska hindra att ingen åker iväg före alla andra utan att de har någon chans att komma ikapp.

Jag gillar tanken, men när jag har testat det (visserligen körde jag med att betongblocket bara tålde i 3 skada med 1T3) så är det mer så att robotarna flockas kring betongblocket. Sedan för det med sig att den som är ledare från den första punkten sällan vinner, utan istället vinner den som ligger tätt bakom. Grejen är att första punkten blir en flaskhals och sedan kommer någon undan. Det är just flaskhalsgrejen som gör att en kan komma undan och fara iväg i rasande fart.

Jag ska testa med att betongblocket har 1 kroppspoäng vid första punkten, 2 vid andra och 3 vid den tredje. Då får man inte samma flaskhalseffekt. Fast när jag ser på detta, så undrar jag om det inte är designfel med att det kan bli flaskhalsar. Eftersom det i regel är tre punkter som man ska åka till, så borde de två första vara någorlunda oberoende av varandra, men den tredje ska ligga ivägen för de som ska åka från 1:an till 2:an. På så sätt borde man motverka effekten när någon rusar iväg från klungan.

Vad har ni för tankar kring detta?

/Han som målade Clowbot, Lovebot samt grunden på Psychbot och tjejen målade Sneakbot

Troberg

Sinister eater
Mechanical arm är rusktigt bra, så jag tänkte begränsa den till att endast kunna "tagga" en achievement point endast om den står ortogonalt (alltså inte diagonalt).
Jag skulle dessutom ändra så att man endast får använda den en gång per fas. Det blir helknas annars på kartan med fyra optionrutor i mitten, där man kan plocka alla fyra bara genom att ställa sig på en av dem.

Betongblocket(snip)
En bättre variant är att lägga banorna så att de hela tiden öglar tillbaka så att de som leder ändå måste möta de som kommer efter. Enklare och elegantare. Man kan till och med göra så att man måste ta flaggorna i bakvänd ordning efter att man tagit alla.

Andra regler vi testat:

* Fotboll. Tre planer på rad. Sätt ut en markör (boll) i mitten. Ett lag på varje sida. En poäng för varje gång man knuffar bollen in på motståndarsidans plan. Bollen kan inte knuffas utanför kanter eller ner i hål, den stannar vid kanten. För att den inte ska fastna så kan man även släpa den med en 'Backup' om man har den framför sig. Bollen påverkas av board elements. No disqualification rules.

* Alternativa dödsregler. Vissa speltyper har hög dödlighet, och det är tråkigt att förlora på eliminering. En variant är att man har obegränsat med liv, men kommer tillbaka med en oreparerbar skada mer för varje gång, ner till en viss gräns då det inte blir värre. Man kan alltid komma tillbaka, men blir sämre för varje gång.

* Premiera annat än race. Varianter:
** Om man dödar en annan robot (egen laser eller knuff utför stup) så får man en option.
** När en annan robot dör så läggs en markör på platsen (vid stup, sista rutan den var på). Först till markören får en option.
** Lägg ut några extra options (engångsmarkörer) som ligger utanför den förväntade rutten. Spelare som tycker att de har en bra ledning kan offra lite tid för att ta en extratur och plocka dem.

* Major malfunction bot. Sätt ut en bot som inte används på planen. Varje runda får den fem kort, slumpade, som styr dess rörelse. Kommer den till kanten gör den en automatisk fri u-turn, blir den sönderskjuten börjar den om på slumpad position, alternativt är den osårbar. Den skjuter som vanliga bots. Boten påverkas av board elements. Bra för att ge lite mer liv med få spelare eller lite mer kaos i fotbollsvarianten.

* Stämningshöjning. Spelarna måste göra robotljud när de flyttar sin robot.

Björn den gode

Swashbuckler
Nu har jag en väldigt skum utgåva så en del regler är redan annorlunda men dom enda husreglerna vi kör med är följande:

Fire control har man max tre skott på (jämför med turbo blaster som har den begränsningen fast den är ett sämre vapen)

Mechanical arm kan bara ta ortogonalt ja (fast så står det redan i mina regler har jag för mig)

Varje gång någon tar en flagga som din robot inte har tagit så får du ett nytt specialkort (vilket dels jämnar ut lite om någon leder stort och dels gör att skillnaden mellan dom spelar mindre roll eftersom man får så många fler).

Man har oändligt med liv (men blir av med sina specialkort då förstås och börjar med skada)

Vi spelar på en fyrkant, med flaggor som korsar över varandra så mycket som möjligt.

Om vi är färre än fem så spelar alla med två robotar var.

Max en minut att programmera sin robot (eller 1.5 om man har två), det här med tidsbegränsning tycker jag är jätteviktigt, för på många banor finns det så mycket att tänka på att man för att programmera optimalt lätt kan ta så lång tid på sig att spelet blir för segt, istället då för att folk ska tjata och någon spela suboptimalt så kör man tid som löser det utan att ställa tävlingsmomentet mot trevlighetsmomentet.

Var väl ungefär det, plus att man alltid ska tänka på att det tar längre tid än man tror så att man inte bygger för långa banor.

Rickard

Urverk speldesign
Varje gång någon tar en flagga som din robot inte har tagit så får du ett nytt specialkort...
Känns som om det är tillräckligt dåligt att vara först till flaggan ändå (för man får så många skott i sig), men jag ska testa detta. Vi (mest jag och tjejen) brukar köra olika specialregler varje gång för att spelet ska bli mer varierat (och för att förhoppningsvis hitta någon optimal regel). :gremsmile:

Max en minut att programmera sin robot...
Anledningen till varför jag inte gillar tidsbegränsning är för att mer ovana spelare tar längre tid på sig att programmera sin bot. Det är bara i enstaka fall som erfarnare spelare tar lång tid på sig. Det finns ett timglas som mäter 30 sekunder. Det har nämligen tillkommit en regel (som jag då inte kör med) där man kör igång timglaset när det bara är en spelare kvar som ska sätta ut sina kort. En förvisso vettig regel, enligt mig. :gremsmile:

/Han som ska testa "major malfunction robot" också, för det lät kul

Björn den gode

Swashbuckler
Känns som om det är tillräckligt dåligt att vara först till flaggan ändå (för man får så många skott i sig), men jag ska testa detta. Vi (mest jag och tjejen) brukar köra olika specialregler varje gång för att spelet ska bli mer varierat (och för att förhoppningsvis hitta någon optimal regel).
Bara så att det inte blir något missförstånd här, jag kör alltså inte med något betongblock eller dylikt, så någon som ligger långt fram blir väl bara marginellt mer skjuten en någon som ligger i mitten?

Och det gäller alltså inte bara första, när den som är näst sist tar en flagga så får den som är sist ett kort. (Den som sist tar första flaggen kommer alltså med fem spelare ha fått fyra extra specialkort nu).