Nekromanti Modellbygge till Western figurspel

Eagle

Swordsman
Hej!

Jag är intresserad av att bygga ett stort diorama i vilda västern miljö och jag undrar om någon har några bra tips att ge när det gäller att bygga en stad, en indianby, och ett tåg samt omgivningar - både interiörer och exteriörer. Jag har 200 tennfigurer (25 mm), cowboys, soldater, stadsbor, mexikaner och indianer.. som jag gärna vill kunna använda i dioramat. Men jag vet inte hur jag ska göra för att bygga och med vilka material. Förslag, tips och idéer skulle jag sätta stort värde på.

Det känns som en utmaning för jag har inte sett att någon gjort något sånt här projekt tidigare för just ett westerntema - så jag förmodar att det kräver mycket nytänkande. Alla har ni ju sett westernfilmer så försök föreställ er hur man ska kunna återskapa dessa miljöer i modellbygge på¨ett realistiskt vis.

Anders och Tove, om ni läser detta! Har ni något att tillföra forumet i detta ämne?

nedanståeende länk ger en bra inspiration:

http://www.ipmsstockholm.org/magazine/2000/04/stuff_eng_nilsson_wyatt.htm

Vänliga hälsningar
Eagle

Tosse

Veteran
Jag delar gärna med mig av lite tips på hur man kan göra, ber om ursäkt om detta verkar vara självklarheter som jag skriver om....

När man målar tennfigurer:

Jag använder modellfärgerna från Games Workshops, de är ju framtagna för Tennfigurer.

Man behöver, förutom färger, en gammal kopp eller plast mugg( kan vara engångs) Ett fat (kan även det vara engångs)

Pensel, fin med tunn spets, hushållspapper.

Jag börjar alltid med att grundmåla figuren, man tar vit färg med penseln från burken, och lägger färgen i en pöl på tallriken, sedan tar man vatten från koppen och späder ut den vita färgen så att man får tunn färg.

( Ett bra tips är att göra i stort sätt likadant med alla färger du vill använda, dock att du inte ska späda de andra färgerna lika mycket, sedan skruvar man på locket på burkarna, annars torkar färgen i burkarna snabbt... och om du vill blanda färgerna så gör man det från färgen på locket, sås blir det ingen färgblandning i burkarna.)

Grundmåla figuren med mycket tunn färg, många gånger, den tunna färgen gör att du får ett bra grundlager utan att detaljerna försvinner.

Sedan målar man figuren med de färger man vill använda, jag brukar blanda egna färgnyanser och måla med tunn färg flera gånger, jag tycker att det blir snyggare. Ett tips kan vara att använda en nyans först, sedan måla tunt med en ljusare nyans, så ser kläderna mer levande ut.

Blir du inte nöjd, måla med tunn färg tills du är nöjd.

Husen:

Jag brukar oftast använda en stomme, bestående av en kartong ask...typ Twinings tepåsar.... Eller liknande pappkartong av lagom storlek. Sedan klär jag helt enkelt in dem, antingen med gipsbinda, limspatlar av trä (ser ut som små glasspinnar och finns på hobbybutiker) Eller som med det stora huset på bilden, mosaikplattor. Fönster luckor, och verandor och liknande bygger jag med blompinnar och limspatlar (limspatlarna blir bra brädor och man klipper till dem med en sax, billigt och enkelt)

Sedan brukar jag måla allt som ska se ut som trä, omålat trä ser av någon anledning konstigt ut annars.

Vill du bygga interiörer, gör husen så att du kan vika upp dem på mitten, eller lyfta av taken.

Detaljer, kan man göra antingen i Cernitlera eller med små träbitar, metallbitar, plastbitar mm som man skär, filar och sandpapprar till den fom man vill ha dem.

Det är faktiskt bara fantasin som sätter gränserna

Jag har tidigare skickat med några bilder på ett av husen jag har byggt, se mina inlägg i tråden Absolut Spel upphör.

Jag kommer att ta nyare bilder och lägga som bifogad fil i senare inlägg.

Hej!

Låter som ett jätteroligt projekt:) Själva är vi väldigt svaga för att använda kaparskiva, även kallat foamboard, när vi bygger pueblohus. Med lite vanligt byggspackel, en sandfärg att bottna med och vit torrmålning blir resultatet riktigt lyckat:)

Michael Leck gör väldigt bra kaktusar av någon lera som han sedan rispar för rätt struktur innan han målar. Och Tosses dass är en favorit:) Han har ju redan svarat på hur han gör.

Hmm, det var lite i korta ordalag. Vill du ha mer detaljer om pueblohusen kan vi återkomma med mer!

Anders & Tove

Tobias Eliasson

Veteran
Och så en bit balsaträ för att få till pinnarna som sticker ut hur husen. Någon får gärna upplysa mig om vad de heter egentligen. :gremgrin:

Rosen

Myrmidon
Hus med pinnar i

pinnarna som sticker ut hur husen. Någon får gärna upplysa mig om vad de heter egentligen.

Bjälkar..? Det är iaf vad de är - de håller uppe taket; antar att man lät dem sticka ut för att få mer stadga i konstruktionen.
I Sverige brukar en lösning med åtskilda bitar av utstickande trä resultera i att det börjar ruttna efter några år, men sydvästra USA har ju rätt mycket torrare klimat.

--
Åke