Mogger
Hipsteranka
Jag pular vidare med mitt Band of Brothersspel och börjar få till en ganska bra konfliktmekanik. Tanken är att spelet arbetar med skala snarare än effekt. Det låter kanske inte helt tydligt, men det jag menar är att vapen har ett syfte snarare än prestanda gentemot ett enskilt objekt. Alltså, det intressanta med en 60mm mortar är inte skadan en enskild soldat får vid en direktträff, utan hur den påverkar en pluton eller ett kompani i stort.
Skalan ser ut så här:
Kompani, ca 140
Pluton, ca 40
Grupp, ca 10
Enskild soldat, några få soldater.
I de flesta konflikter gäller 1:1, alltså att du kan påverka något som är i samma skala som du eller det du representerar. En enskild soldat kan påverka en enskild soldat, och ett kompani kan påverka ett kompani. Det går att gå upp/ned ett steg (skriv 2:1 resp 1:2) så att en enskild soldat kan påverka en grupp (1:2) eller ett kompani kan påverka en grupp (2:1). Här kommer befälsgrader elegant in i spel eftersom det här i princip är inbyggt i arméns hieraki.
Så, vapen då. En pistol har skala 1:1. Den funkar bra i samma skala, medan en kulspruta fungerar mot flera. Min fråga nu är hur stor effekt ett vapen egentligen har mot större enheter. De vapen jag främst är intresserad av är sådana som användes under ww2.
Konkreta frågor:
Kan en ensam kulspruteskytt hålla tillbaka ett kompani?
Kan en ensam 60mm mortar tvinga ett kompani i skydd?
Hur påverkar en ensam prickskytt ett kompani?
Byt gärna ut ensam och kompani ovan för att problematisera.
Är frågan tydlig?
Edit: Rättade enheterna.
Skalan ser ut så här:
Kompani, ca 140
Pluton, ca 40
Grupp, ca 10
Enskild soldat, några få soldater.
I de flesta konflikter gäller 1:1, alltså att du kan påverka något som är i samma skala som du eller det du representerar. En enskild soldat kan påverka en enskild soldat, och ett kompani kan påverka ett kompani. Det går att gå upp/ned ett steg (skriv 2:1 resp 1:2) så att en enskild soldat kan påverka en grupp (1:2) eller ett kompani kan påverka en grupp (2:1). Här kommer befälsgrader elegant in i spel eftersom det här i princip är inbyggt i arméns hieraki.
Så, vapen då. En pistol har skala 1:1. Den funkar bra i samma skala, medan en kulspruta fungerar mot flera. Min fråga nu är hur stor effekt ett vapen egentligen har mot större enheter. De vapen jag främst är intresserad av är sådana som användes under ww2.
Konkreta frågor:
Kan en ensam kulspruteskytt hålla tillbaka ett kompani?
Kan en ensam 60mm mortar tvinga ett kompani i skydd?
Hur påverkar en ensam prickskytt ett kompani?
Byt gärna ut ensam och kompani ovan för att problematisera.
Är frågan tydlig?
Edit: Rättade enheterna.