Nekromanti Modern eldstrid - Vapen + taktik?

Mogger

Hipsteranka
Jag pular vidare med mitt Band of Brothersspel och börjar få till en ganska bra konfliktmekanik. Tanken är att spelet arbetar med skala snarare än effekt. Det låter kanske inte helt tydligt, men det jag menar är att vapen har ett syfte snarare än prestanda gentemot ett enskilt objekt. Alltså, det intressanta med en 60mm mortar är inte skadan en enskild soldat får vid en direktträff, utan hur den påverkar en pluton eller ett kompani i stort.

Skalan ser ut så här:

Kompani, ca 140
Pluton, ca 40
Grupp, ca 10
Enskild soldat, några få soldater.

I de flesta konflikter gäller 1:1, alltså att du kan påverka något som är i samma skala som du eller det du representerar. En enskild soldat kan påverka en enskild soldat, och ett kompani kan påverka ett kompani. Det går att gå upp/ned ett steg (skriv 2:1 resp 1:2) så att en enskild soldat kan påverka en grupp (1:2) eller ett kompani kan påverka en grupp (2:1). Här kommer befälsgrader elegant in i spel eftersom det här i princip är inbyggt i arméns hieraki.

Så, vapen då. En pistol har skala 1:1. Den funkar bra i samma skala, medan en kulspruta fungerar mot flera. Min fråga nu är hur stor effekt ett vapen egentligen har mot större enheter. De vapen jag främst är intresserad av är sådana som användes under ww2.

Konkreta frågor:

Kan en ensam kulspruteskytt hålla tillbaka ett kompani?
Kan en ensam 60mm mortar tvinga ett kompani i skydd?
Hur påverkar en ensam prickskytt ett kompani?

Byt gärna ut ensam och kompani ovan för att problematisera.

Är frågan tydlig?

Edit: Rättade enheterna.

Mogger

Hipsteranka
Och, det glömde jag, vilken taktisk effekt har:

Kulspruta
Mortar eller artilleri
Pricksyttar
Granater

Kommer ni på något mer?

Arfert

Facit
En kulspruta betjänas av två men, men kan lätt tvinga en pluton i skydd om terrängen är gynnsam.

Det gäller en krypskytt också, han är demoraliserande. I synnerhet om det är ont om skydd.

Till en viss del gäller det granatkastare också, men där ser normalt inte granatkastarbesättningan inte målet, så det är ju bra om man förflyttar sig från de koordinater som är målet. Och samma sak som med kulsprutan, det är sällan en granatkastare betjänas av en man. Det är MYCKET att släpa på med ammunitionen.

Arfert

Facit
Kulspruta: Jävligt bra för att stoppa infanteri att avancera/attackera ett mål. Speciellt i öppnare terräng.

Granatkastare eller annat artilleri: Förstör försvarsverk. Mjukar upp fienden innan attack. Alt. förstör en fiende i dess uppmarschområde innan han attacker dig. Demoraliserande. En attack med tungt artilleri hindrar en kompani att göra nåt annat än att söka skydd.. och utan skydd är kompaniet kört.

Pricksyttar: Demoraliserande. Tvingar en fiende att alltid vara alert. Gör det svårare för honom att avancera.

Handgranater: Framförallt bra på att röja värn med fiender. Och strid i bebyggelse - släng in en granat i ett rum innan du går in i det.

Jarl

Hero
Arfert said:
Det gäller en krypskytt också, han är demoraliserande. I synnerhet om det är ont om skydd
Tänkte bara tillägga att krypskyttar också ofta jobbar två och två: en skytt och en "spejare", som upptäcker mål, beräknar kulbanor (ibland mha en laptop) och sköter närskydd.

Arfert

Facit
Jarl said:
Arfert said:
Det gäller en krypskytt också, han är demoraliserande. I synnerhet om det är ont om skydd
Tänkte bara tillägga att krypskyttar också ofta jobbar två och två: en skytt och en "spejare", som upptäcker mål, beräknar kulbanor (ibland mha en laptop) och sköter närskydd.
Tror det gäller moderna krypskyttar, vet inte om det var vanligt under andra världskriget. Har för mig de jobbade solo.

Stjärnskott

Veteran
Arfert said:
Tror det gäller moderna krypskyttar, vet inte om det var vanligt under andra världskriget. Har för mig de jobbade solo.
Det beror på vilken sida som slogs, som exempel kan nämnas så använde australiensarna spejare under FÖRSTA världskriget.

Framför allt ryska krypskyttar opererade i grupper med spejare, men även engelska sådana. USA använde knappt kryppskyttar i början av deras inblandning i kriget och tappade mycket folk till tyska sådana.

Ryssland var också det ända landet i kriget som använde kvinnor i någon större utsträckning som soldater, detta inkluderar 2000 kvinnliga krypskyttar.