anth said:
Nu undrar jag: vilka författare/böcker/filmer, från 70-talet och framåt, har inspirerat rollspel (alla rollspel, inte bara DnD)?
Jag drar till med några enkla grejer som blivit rollspel under typ samma titel först:
Judge Dredd, Mouse Guard, Dragon Ball Z, Artesia, Usagi Yojimbo, Hellboy, Metabarons och
Albedo för att hastigt nämna några serier.
Artesia är ett lustigt exempel för där är det ju författaren själv som gjort rollspelet också, och kanske var inspirerad av rollspel till att göra serien.
När det gäller böcker och andra skrivna verk så har vi t.ex.
Black Company, Game of Thrones/A Song of Ice and Fire, Wheel of Time, Discworld, Dresden Files, Call of Cthulhu och
Chronicles of Amber.
För film och tv-serier:
Army of Darkness, Buffy, Angel, Serenity, Supernatural, Smallville, Hercules & Xena, Bubblegum Crisis, Armored Trooper Votoms, Star Wars, Star Trek, Doctor Who, Stargate, Robotech, Ghostbuster, Men In Black, etc.
Hur många rollspel det finns som är tv-spel från början har jag ingen aning om, men det jag kommer att tänka på är
Street Fighter.
Annars då? Tja, jag tror inte det finns ett enda cyberpunkrollspel som inte måste förhålla sig till William Gibson, om så genom att försöka kliva bort från hans stil. Neil Gaiman har nog figurerat som inspiration i ett mängd spel vid det här laget (
Nobilis t.ex?).
Om man sneglar på anime så finns det väl en hel del där som influerat mer eller mindre uppenbart. Jag vill minnas att det står i första versionen av
Exalted att man gott kan titta på
Ninja Scroll för att se vad rollpersoner är kapabla till. Mechaspelet
Mekton har förstås ett nära band till
Gundam-serierna. Ett flertal serier har kommit som settings till
Big Eyes, Small Mouth (vissa fristående), osv.
Om du vill ha en lista så kommer den bli ohemult lång, för typ allt kommer finnas med.