Nekromanti Modernt pantheon

God45

#PrayersForBahakan
Jag funderar på att köra ett spel med de gamla hedniska gudarna i modern form och i den moderna världen. Tanken slog mig efter som jag håller på att läsa igenom de senaste åren av Journey into mystery, specifikt Loki delen. Spelarna tar rollerna som återfödda gudar som kastas in i att behöva hantera sina nya roller och de problem och privilegium som kommer med den positionen sammtidigt som en rad mytiska katastrofer drabbar planeten. Jag har inte bestämt mig för ett system att köra kampanjen i ännu men det finns flera kandidater från Scion och Mythender till Nobilis.

Var jag är nu är vid punkten där jag måste välja ett pantheon som fokus för kampanjen. Medan jag är öppen för att ha med vissa saker från andra mytologier senare i kampanjen tror jag kampanjen får ett tydligare fokus om jag väljer ett enda pantheon. Det är ju betydligt mer intressant om någon är krigsguden eller kärleksguden istället för en av krigsgudarna eller kärleksgudarna.

Så vilket pantheon ska jag välja? Det grekiska eller det nordiska är klassikerna och alla känner till dem plus de har en massa intressanta teman och arketyper att leka med... Men det har blivit gjort och de är lite väl välkända för spelarna. Så jag letar efter ett annat pantheon att köra kampanjen med.

Så vad har ni för tips på intressanta pantheon av gudar jag kan basera min kampanj på?

God45

#PrayersForBahakan
obak;n13753 said:
Har du läst American Gods av Neil Gaiman?
Jupp. Det är inte exakt vad jag går efter här men där är absolut inspiration man kan ta därifrån.

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Ingen aning om detta kan vara av intresse. Men du kan ju se närmare på hinduismens många traditioner och guda myter. Detta kan underlätta då somliga av traditionerna och trosuppfattningarna i hinduismen utgår från avatarer samtidigt som steget mellan människa och gud är mycket mindre en många andra religioner. Dock kan jag inte uttala mig om deras pantheon då hinduismen som tradition är ett samlingsnamn för en hel rad religiösa traditioner som är mer eller mindre löst förankrade i varandra med utgångspunkt att de härstammar från Indien.