Språk, skrift och studier
men du har rätt det är fruktansvärt dyrt att kunna mer än ett språk speciellt om man tänker kunna skriva det.
Tja, jag har studerat franska i sex år och skulle uppskatta min FV till som mest 8-9 (och då är jag ändå ganska språkbegåvad). Troligen är det ännu mindre, speciellt om det är förståelse av talspråk. Då enheterna i någon mån motsvarar nedlagd tid så tycker jag att det är rimligt att det krävs en del.
Skriftsystemet kan jag ju redan och har studerat det i närmare tolv år, så det behöver jag inte bry mig om, men lägg märke till att vi i modern tid har sådant som stavningsregler och fast ordbyggnad och annat, vilket som regel saknas i Mundana, samt mycket träning under studieåren eftersom vi läser saker dagligen.
Skolsystem saknas som nämnt nästan överallt i Mundana, och det är bara barn till familjer som är så pass rika att de inte behöver låta barnen arbeta (dvs. adel, köpmän och eventuellt någon förmögen hantverkare som vill ge barnen en framtid åt det hållet). De som kan läsa och skriva kan nog i stort sett sammanfattas som adel, lärda, präster, munkar, magiker, köpmän och vissa framgångsrika hantverkare i städer.
Det är i alla fall min bild av det hela.