Nekromanti Modifierad regelssystem

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Måste kämpa emot....

"Jodå, jag skämtar. Däremot tror jag att överdriven fokusering på muskler sker på bekostnad av hjärnan och tvärt om, därav Einsteins, Hawkins, Bohrs, Teslas och Da Vincis totala brist på framgångar i OS. "

Tja, vad man än fokuserar på så sker det på bekostnad av någonting annat. Om inte du hade lagt ner så mycket tid på att skriva inlägg här så kanske du istället kunnat vara världens främste älskare. Vem vet? :gremwink:

Troberg

Sinister eater

Om inte du hade lagt ner så mycket tid på att skriva inlägg här så kanske du istället kunnat vara världens främste älskare.
Tja, jag har fått det omdömet (fast iofs så var det innan jag hittade forumet...).

Krille

Super Moderator
"Hur hårt moddade är de rollspel ni spelar?"

Inte särskilt. Jag ser ingen större mening med att köpa ett spel och sedan inte använda det. Till största delen så ignorerar jag saker i spelet, men det är inte så ofta som jag faktiskt bygger om något. Då kan jag lika gärna bygga ett rollspel själv.

Staffan

Myrmidon

Tja, daVincis brist på OS-framgångar kan ha att göra med att de inte höll några OS på hans tid - jag vet inte när grekerna lade ner första omgången, men andra omgången kom igång 1896.

Men skämt åsido, uppnås inte detta rätt bra genom själva poängsystemet? Lägger man mycket poäng på ST blir det helt enkelt mindre över till IQ.

Vindhand

Myrmidon
Hmm... oftast spelleder jag med mina egna regler, skapade från grunden. Hårdare moddat än så blir det inte, även om man säkert kan spåra inspirationer från olika spel.

Nästa steg är att jag lyfter in hela koncept och system från andra spel, anpassade för kompabilitet. T.ex. har jag kört en fantasykampanj där GURPS Magic lyfts in nästan utan modifikationer (utom för att funka med rätt grundmekanik).

Slutligen finns det en möjlighet att jag använder ett publicerat spel. Då brukar jag utgå från reglerna som skrivna (för att ge dem en chans att funka på egen hand). När vi spelat ett tag så skrotar jag de delar som är trasiga och lyfter in system som passar bättre från andra spel eller hittar på nytt. En begränsning är då att världens funktion inte får förändras för mycket (eftersom det skulle störa handlingen i kampanjen).

Att jag spelar en lång tid med helt omoddade regler har inte hänt. Det är för roligt att skruva på dme och se vad som händer :gremsmile:

hraufnir

Swordsman

Nu vet jag att vi alla lever i en fantasi och ingens verklighet är likadan som någon annans, men jag misstänker att den tjej(?) som fällde det uttalandet saknar erfarenhetsgrund att basera det på... och om hon inte gjorde det så undrar jag vad en förnuftig och smått galen rollspelare som du gjorde med henne(?), eller?

Troberg

Sinister eater

Nu vet jag att vi alla lever i en fantasi och ingens verklighet är likadan som någon annans, men jag misstänker att den tjej(?) som fällde det uttalandet saknar erfarenhetsgrund att basera det på...
Du, det blir bättre än så. Iofs så hade hon inte testat alla andra i hela världen, så man kanske ska se det som ett statistiskt uttalande. Det var är dock en kvinna som säger vad hon tycker och tycker vad hon säger, till och med i ännu högre grad än jag. Vad som gör det ännu trovärdigare var att hon gav omdömet ett tag efter att hon gjort slut med mig! Det du!

och om hon inte gjorde det så undrar jag vad en förnuftig och smått galen rollspelare som du gjorde med henne(?), eller?
En trollkarl avslöjar inte sina tricks.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Timber!

"Vad som gör det ännu trovärdigare var att hon gav omdömet ett tag efter att hon gjort slut med mig! "

För att uppträda som skäggiga damen på en cirkus? Och då valde jag ändå det snällaste alternativet av de saker som jag kom på. :gremwink:

Lämna inte sådana luckor på det här forumet. När ska du lära dig?

Quan'talis

Swashbuckler
Tja, det enda regelsystem jag modifierat i någon större utsträckning är Dungeons & Dragons, som jag ändrade på en hel del medan vi ännu spelade det men änu mera efter att vi egentligen hade slutat (spelgruppen upplöstes tyvärr ungefär i samband med att jag började hänga här på forumet... fast det fanns nog inget samband där. Hoppas jag).

En del ändringar var ganska små, som att plocka bort alignments, låta spelarna välja sina grundegenskaper och färdigheter själva, strunta i XP, skära ner på antalet moster och rent allmänt skruva ner "häftigheten" med ungefär 73%, medan andra var större (mitt utkast till ett Hit point-löst skadesystem finns någonstans på forumet, och ett nytt magisystem var också på väg).

Jag är nöjd med alla mina ändringar, men om jag började spela spelet på nytt, med en ny spelgrupp, skulle jag antagligen inte använda dem. Däremot skulle kag antagligen börja modifiera reglerna på nytt för att passa den hypotetiska nya spelgruppens behov, och det är mycket möjligt att några av de gamla ändringarna skulle dyka upp i någon form.

Rent allmänt tror jag för övrigt att det är betydligt lättare att hitta en grupp som vill spela ett visst spel som det är än att hitta en grupp som vill spela spelet med mina modifikationer...

JPS – använder numera Dimfrosts Fabeljazzregler vid de få speltillfällen som dyker upp. Fast nu när jag tänker efter tar jag bort initiativsystemet, så de är faktiskt lätt modifierade de också...

Dimfrost

Special Circumstances
Jazzigt initiativ [OT]

JPS – använder numera Dimfrosts Fabeljazzregler vid de få speltillfällen som dyker upp. Fast nu när jag tänker efter tar jag bort initiativsystemet, så de är faktiskt lätt modifierade de också...
Men, initiativ användes väl bara vid avståndsstrid? Och hur löser man det annars, egentligen? Precis som närstrid borde väl fungera, i och för sig. Hmm... Det känns bara som om eldstrid borde handla lite om att skjuta först, på något sätt.

/Dimfrost

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Ordmärkning (OT)

"Nej, men jag har blivit tränad i ordmärkandets konst av Luleås Mörke Riddare..."

Jultomten? :gremshocked:

Ackerfors

Alas, your rapids!

"Jultomten? :gremshocked: "

Ja, vad är det? :gremtongue:
Kunde inte låta bli, förlåt... :gremsmile:

Quan'talis

Swashbuckler
Re: Jazzigt initiativ [OT]

Okej, jag trodde att det fanns, så därför trodde jag att jag plockat bort det då jag inte använde det. Eldstrid har hittills inte förekommit, så där vet jag inte hur jag skulle göra. Kampanjen i fråga var fantasy, så eldstrid var nog inte aktuell, men avståndsvapen kunde ju ha dykt upp.

I Fabeljazz proper, däremot, skulle jag fokusera mer på situationen som leder fram till eldstriden, och låta själva skottlossningen vara kaotisk, ske samtidigt, och innebära en stor risk att alla inblandade blir träffade. Det känns mera noir på det sättet.

JPS

Rosen

Myrmidon

"Luleås Mörke Riddare..."
Jultomten?

Misstänker starkt att han menar mig (även om jag är ex-Lulebo numera).
Fast fullt så mycket skägg och mage har jag inte. (-:

--
Åke