Stillafors
Veteran
- Joined
- 30 Aug 2019
- Messages
- 26
I traditionellt rollspel kan ibland karaktärens känsloliv ignoreras för att lyckas med uppdraget.
Dock skulle det vara intressant att trots ett äventyr med undersökande/problemlösande i världen, få med rollpersonens egenheter.
En take är att handlingar i enlighet med karaktärsdrag skulle lyckas oftare/bättre och vise versa.
Därmed är tanken att en dimension till läggs till för min/maxaren att gå igång på och karaktärsspelaren att få fördel av att spela ut sin karaktär.
Jag undrar vilket rollspel som har följande approach.
Rollpersonen har skills och liknande på traditionellt sätt.
Utöver det har RP en värdegrund och en verkande kanal som denne trivs med.
En handling i enlighet med värdegrund ger en modifikation så det blir lättare att lyckas.
En handling i strid med värdegrund ger en modifikation så det blir svårare att lyckas.
Samma sak för verkande kanal.
Några värdegrunder:
* Ekonomi - Ger det ekonomisk vinning?
* Samhälle - Bygger det upp mit samhälle/är jag god samhällsmedborgare?
* Kunskap - Ger det ny kunskap?
* Estetik - Blir det vackert ?
Några verkandekanaler:
* Resultat, typiskt genom makt via kontroll
* Social uppmärksamhet, typiskt genom människor via uppskattning
* Procedurer, typiskt genom fakta via bevis
* Stöttande, typiskt genom pålitlighet via tid
En RP med ekonomi som värdegrund och procedurer verkandekanal...
Färdigheten stjäla föremål när det är för att föremålet är värdefullt och RPn har utarbetat en långvarig tradition att knuffa offret som distraktion följt av att med ett snabbt snitt med kniven lösgöra penningpungen, som trillar ned i RPns ficka. Kunde då få 2 positiva modifikationer.
En RP som söker kunskap via procedurer får -2 enheter på att banka ihjäl en motståndare.
En RP som är stöttande och har samhälle som värdegrund får -2 på att slå ned en motståndare för egen vinnings skull.
Dock +2 enheter om denne gör det för att hjälpa en utsatt person och det dessutom är en god medborgerlig plikt (kanske är det en despot som skall sätts på plats?)
Man kan ju även tänka sig att ha en engagemangsmätare som ger karma för framtida slag, allt för ofta försakande av värdegrunden ger kanske en depression?
Om två RP hav samma färdighetsvärde, men olika värdegrund - blir det rimligare att den som har fallenhet för handlingen i den rådande kontexten utför den.
Det är många aspekter att ta hänsyn till. Hur stor påverkan skall denna modifikation ha i relation till färdighetsvärdet och slumpen till exempel.
Att skapa tillsammans kan vara ett sätt att fortare hitta något som funkar. Kanske finns det redan ett rollspel på detta tema? Möjligen har ni redan provat,
och vad var då stötestenar som ni såg?
Dock skulle det vara intressant att trots ett äventyr med undersökande/problemlösande i världen, få med rollpersonens egenheter.
En take är att handlingar i enlighet med karaktärsdrag skulle lyckas oftare/bättre och vise versa.
Därmed är tanken att en dimension till läggs till för min/maxaren att gå igång på och karaktärsspelaren att få fördel av att spela ut sin karaktär.
Jag undrar vilket rollspel som har följande approach.
Rollpersonen har skills och liknande på traditionellt sätt.
Utöver det har RP en värdegrund och en verkande kanal som denne trivs med.
En handling i enlighet med värdegrund ger en modifikation så det blir lättare att lyckas.
En handling i strid med värdegrund ger en modifikation så det blir svårare att lyckas.
Samma sak för verkande kanal.
Några värdegrunder:
* Ekonomi - Ger det ekonomisk vinning?
* Samhälle - Bygger det upp mit samhälle/är jag god samhällsmedborgare?
* Kunskap - Ger det ny kunskap?
* Estetik - Blir det vackert ?
Några verkandekanaler:
* Resultat, typiskt genom makt via kontroll
* Social uppmärksamhet, typiskt genom människor via uppskattning
* Procedurer, typiskt genom fakta via bevis
* Stöttande, typiskt genom pålitlighet via tid
En RP med ekonomi som värdegrund och procedurer verkandekanal...
Färdigheten stjäla föremål när det är för att föremålet är värdefullt och RPn har utarbetat en långvarig tradition att knuffa offret som distraktion följt av att med ett snabbt snitt med kniven lösgöra penningpungen, som trillar ned i RPns ficka. Kunde då få 2 positiva modifikationer.
En RP som söker kunskap via procedurer får -2 enheter på att banka ihjäl en motståndare.
En RP som är stöttande och har samhälle som värdegrund får -2 på att slå ned en motståndare för egen vinnings skull.
Dock +2 enheter om denne gör det för att hjälpa en utsatt person och det dessutom är en god medborgerlig plikt (kanske är det en despot som skall sätts på plats?)
Man kan ju även tänka sig att ha en engagemangsmätare som ger karma för framtida slag, allt för ofta försakande av värdegrunden ger kanske en depression?
Om två RP hav samma färdighetsvärde, men olika värdegrund - blir det rimligare att den som har fallenhet för handlingen i den rådande kontexten utför den.
Det är många aspekter att ta hänsyn till. Hur stor påverkan skall denna modifikation ha i relation till färdighetsvärdet och slumpen till exempel.
Att skapa tillsammans kan vara ett sätt att fortare hitta något som funkar. Kanske finns det redan ett rollspel på detta tema? Möjligen har ni redan provat,
och vad var då stötestenar som ni såg?