Nekromanti Modul idéer...

Largoi

Warrior
Jag skulle gärna se en om ruin städer mundana omkring känner att jag inte orkar hitta på, och vill nu ge er i jobb att komma på det...(det är förstås en grej till...era saker tycks hela tiden vara vad ska man säga...lite mer genomtänkta än mina...fast mina tar inte 5 år på sig...*hänvisar till tidigare inlägg*) men tja det är en grej jag skulle gärna se...
Vad vill ni andra se (förutom Hantverkrens handbok)

Jag är gud

DjeVul

Warrior
Intressant....

En modul kring mystiken i Mundana. Inte magin menar jag då, utan mer teorier om det forna Mundana, olika vetares resonemang, stora händelser i modern historia. Inte dom legendariska krigen alltså. Kanske kombinera en modul om fornlämningar, platser och historik angående Mundana

Sodivra

Champion
Är det inte bättre att det är okänt då? Så att man kan överaska och improvisera.

/Hans ansikte är ärrat av ordkrig och personangrepp. En Soldat.

DjeVul

Warrior
Jo, men det är ju kul om man hade tonvis med information fast den informationen är vinklad från en person som lever i mundana. Då menar jag att modulen ska innehålla den historia och information som man kan hitta i mundana om mundana. Som om någon hade skrivit den.

Så om det står om den gamla runstenen i tokon så beskriver dom den mest troligaste teorin och sedan vad Diodaktus den andre trodde och så får spelledaren tolka det själv.

Martin

DjeVul

Warrior
A just det..

Så skulle man kunna slänga in berättelsen om Daak och lite sånt... Typ historiska händelser...

Sodivra

Champion
Jaha!

Ja det är en bra idé! Tänker beskriva mycket av en egen värld på det sättet.

Jonas...

Warrior
Verkar som en mycket bra idé!

Eftersom Mundana har en gammal kultur som lämnat en hel del efter sig vore det nyttig med några exempel på ruinstäder och sådant, om inget annat för att slå an tonen och ge en bild att jobba efter när man gör sina egna.
Och dessutom lite material om ruiner och fornlämningar i allmänhet. /images/icons/smile.gif

Det hade jag tyckt var spännande!

Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...

Krille

Super Moderator
"Eftersom Mundana har en gammal kultur som lämnat en hel del efter sig vore det nyttig med några exempel på ruinstäder och sådant, om inget annat för att slå an tonen och ge en bild att jobba efter när man gör sina egna."

Problemet med Mundana är att det bor folk på den där ämlans bollen. Ruiner blir i allmänhet "återanvända", eftersom en ruin i praktiken är en stenhög som redan är färdighuggen.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Vindhand

Myrmidon
nej då :)

Ruiner blir i allmänhet "återanvända", eftersom en ruin i praktiken är en stenhög som redan är färdighuggen.

Ah, men den är hemsökt herrn. Folk som gått dit för att bryta sten har försvunnit eller påträffats mil därifrån, förvirrade, nakna och täckta av små skogssniglar. Litet då och då ger sig ungdomarna dit på äventyr bara för att försvinna i dimman som ständigt omger stället. Gå inte dit!

osv... det finns ingen säkrare spelarmagnet än en varning :)

Jonas...

Warrior
De ruiner som skulle vara aktuella skulle ju vara sådana som blivit typ förbannade, hemsökta eller ligger typ avsides...

Som jag tolkar ditt svar så finns det inte särskilt mycket orörda fornminnen kvar...?
Hmm... synd...
Jag som hade fått intrycket av att det skulle vara ganska gott om sånt...

Jonas...

Krille

Super Moderator
"De ruiner som skulle vara aktuella skulle ju vara sådana som blivit typ förbannade, hemsökta eller ligger typ avsides."

Problemet med ruiner är att de sällan ligger avsides, och de hinner sällan bli förbannade eller hemsökta. Ruiner har trots allt varit någons bostad och/eller försvarsverk och/eller kultplats tidigare, och sådana brukar ligga där folk bor.

"Som jag tolkar ditt svar så finns det inte särskilt mycket orörda fornminnen kvar...?"

I Consaber är det ont om dem i alla fall. Det finns för mycket folk där.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Vindhand

Myrmidon
suck

Problemet med ruiner är att de sällan ligger avsides, och de hinner sällan bli förbannade eller hemsökta. Ruiner har trots allt varit någons bostad och/eller försvarsverk och/eller kultplats tidigare, och sådana brukar ligga där folk bor.

Bostäder måste ju övergivits av någon anledning. Kanske har borgen på kullen varit hemsökt alltsedan sista borgfrun dog där under en brand i ett försök att rädda sina barn från elden. Det gamla (avsides) vakttornets sista garrnison blev förrådda av sin länsherre och fick kämpa till sista man förgäves (ergo spöken).

Kultplatser är ännu enklare: de kan vara hemliga och gömda även när de används. Dessutom är kulter känsliga för övernaturliga misstag, ett åkallande av guden kanske i stället släppte fram något annat som sedan dess varit fjättrat i den stora offerkammaren.

Rosen

Myrmidon
<I>Jo, men det är ju kul om man hade tonvis med information fast den informationen är vinklad från en person som lever i mundana.</I>

Av egen erfarenhet vill jag rent generellt höja ett lite varnande finger för in-game-beskrivningar; de är utmärkta för att ge lite <I>färg</I> åt något, men bör hanteras med ett visst mått av försiktighet.  När läsaren inte vet nåt annat om det man talar om än det som han får serverat, så finns det en stark tendens att läsa den vinklade beskrivningen som Sanningen... även om man <B>påpekar</B> att det är en subjektiv person som talar.

<I>Så om det står om den gamla runstenen i tokon så beskriver dom den mest troligaste teorin och sedan vad Diodaktus den andre trodde och så får spelledaren tolka det själv.</I>

Just det man måste göra för att det ska fungera; ge mer än en version, och se noga till att de skiljer sig från varandra.

--
Åke

Jonas...

Warrior
/images/icons/smile.gif
Jag är med på resonemanget...

Jag tycker dock att det är lite synd eftersom jag tycker att en sådan miljö borde kunna inbjuda till en del schyssta och enkla arkeologiska äventyr /images/icons/wink.gif... Och det var intrycket av en värld med en hel del ruiner jag fick av världen från början... typ av texten på baksidan av grundboken... "First impression lasts..."

Därför tänkte jag ge lite argument till att det enligt min uppfattning borde kunna finns en hel del små ruiner... /images/icons/wink.gif

Colonska imperiet var ju en högkultur vilket borde kunna innebära att dess förfall innebar en befolkningsminskning, om inget annat lokalt... vilket ger ett lägre stenbehov ett tag...
Stora kulturella omvälvningar bör kunna innebära befolkningsförflyttningar och... tja... jobbigt att ta med stenen... /images/icons/smile.gif

Sjukdomar kan tömma hela städer... ingen vågar hämta sten pga 1.Sjukdomrisk och 2.De dödas vålnader (verkliga eller tänkta)...
Hämndlystna magiker skulle nog kunna åstakomma detsamma... höhö...

Skulle fortfarande önska mig fortfarande lite ruiner... /images/icons/smile.gif

Jonas...

dream

Hero
Jag vet inte hur det står till i Consaber, men rent generellt kan jag tänka mig att övergivna ruiner bör finnas både här och där. Folks vidskepelse (Yold), befolkningsminskning, demografiska förändringar och verkliga eller inbillade monster och faror kan hålla både pöbel och fint folk borta. Ofta krävs det inte mycket för att folk i en magisk värld ska bli bortskrämda, enligt min humbla mening.
Det som står emot detta är behov. Om folks behov av byggmaterial eller mark blir för stort kommer de förr eller senare att övervinna sin vidskepelse och åter ta landet i besittning... Så är det kanske i Consaber.

[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>

humongos

Veteran
Har ni glömt.....

<I>Vad vill ni andra se </I>

Den förbålda och tusenfalt trögproducerade Demoner & Vandöda! Det är den enda jag sitter och väntar på, sen är jag nöjd. =)

Largoi

Warrior
Detta har sagts av jag tror Krille tidigare, man behöver ju inte slaviskt följa vad som står i böckerna men det som Djevul sa om en kombinerad bok med fornlämningar, berättelser, magiska platser speciella monster (typ som honmonstret eller ja inte en spindel nödvändigtvis men ni fattar vad jag menar) låter jätte bra

Jag är gud

Sodivra

Champion
Ja just det. Dumma mig. [NT]

s

ripperdoc

Myrmidon
Modul kommer...

...sedan. Alltså en modul om legender, ruiner, historia o.s.v. Fortfarande är det lite svävande vad den ska innehålla, men den finns på ritbordet. Det betyder inte att den kommer, och jag vet alltså inte när den kommer.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

TheStoryteller

Veteran
Vad vill ni andra se?

Arrgh...Går och väntar på modulen om Jargien. Verkar ju vara ett av de coolaste ställena på hela Mundana.