Nekromanti Modul samt packagefråga

Niklas73

Skapare av Starchallenge
I en tråd här nedan (jag minns inte vilken och är ärligt för stressad för att leta) så diskuterade vi några stycken huruvida det är av vikt att täcka in mycket eller litet i en regelbok. Jag ojade mig över att jag borde täcka in tyngre rymdstrider medan bla Jarl som deltog i tråden menade att det inte alls var nödvändigt och om jag ville ha med det kunde jag släppa det i en modul.

Nu har jag hakat upp mig lite på modultänkandet. Det ser ut som att magi kommer ta en större plats än vad jag tänkt mig i min värld (alltså tänk för sjutton inte Eon nu). Jag gillar tanken på det och det känns coolt. Så in med lite magiregler. Direkt hörde jag (eller såg) för min inre syn "Det kan du släppa i en modul" "Rollspelare kräver moduler". Men jag vill inte släppa det i en modul. Det är en del av världen. Och apropå världen: Jag är sugen på en detaljerad rätt stor värld där många solsystem beskrivs mer kortfattat och vissa mer ingående efter nån form av signfikans för galaxen. Ska någon komma och säga "Modul" på det också?

Starchallenge package är tänkt att se ut så här: Kort men intensiv regelsamling med kompakta snabba speliga regler och en mycket längre världsbeskrivning. Känslan jag vill kommunciera är Snabbt spelat, filmiskt, hej och hå, det verkar inte skitsvårt, hmm vad är det nu för värld det här tar plats i för spelexemplen gör mig sugen på att spela och mersmak för världen.

Låter ett sånt upplägg bra?

Tänk på följande.

- Desto mer du packar in i en regelbok, desto svårare är det att hitta i den.

- Du kan packa in magi grundläggande för att sedan expandera det med en modul.

- När man har så mycket matrial som du verkar ha så varför inte stycka upp det i mer än en en bok? Om inte annat för överblicken skull så för att kunna släppa moduler.

- De svenska rollspel som blivit stora på den svenska marknaden har många moduler. Dod6, Eon. Tänk på det.

Det var allt jag hade.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Du kan leta hur mycket du vill på forumet - du kommer inte hitta det. Det var i vrållådan det diskuterades. :gremwink:

I övrigt kan jag säga att jag håller med Draugen i det mesta han säger - men så tillhörde jag hela skaran som skrek "modul!" också.

Fast du ska ju göra vad som känns bra för dig, men jag tycker du har ett utmärkt tillfälle i att skapa flera moduler när du har så mycket material som du nu verkar ha.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Frågor

Ja. Grunder. Och sen expansionsmodul. För tex Solskeppens resor i galaxen och magi.

Det här med att dela regler och värld... Är det inte rätt dyrt att trycka upp 2 böcker? Dessutom kanske reglerna blir lite tunna. Fast det kanske är skönt med ett klassiskt reglehäfte a la DoD än tunga inbundna böcker?

Jag funderar på att släppa moduler på pdf för utskrift. Beroende också på hur Starchallenge säljer. Men som jag fattar det så är det dyrt med tryck.

Sen tror jag att det är bättre att släppa många små moduler som kan laddas ner än några få stora.

Om man har en fet värld med i regelboken kan inte det stilla hungern på moduler en smula?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Re: Frågor

Vad är din oro med att det är dyrt att trycka?

Har du för avsikt att tjäna pengar på projektet?

Om du är nöjd med att "gå runt", kan du ju släppa modulerna som POD, även om du kör vanligt tryck på grundreglerna. Det går ju att ha lite marginaler på POD också, men den stora fördelen är ju att man inte behöver ligga ute med några pengar (ingen risk i projektet).

Niklas73

Skapare av Starchallenge

Nu känner jag inte till POD men det där låter som en bra premiss. Nu är det en bit kvar till tryck så jag återkommer i frågan. Jag har inte för avsikt att tjäna pengar. Jag _önskar_ det var 1984 men det är det inte.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.

Kort förklaring: Du skickar en PDF till en firma, de har en apfin laserskrivare. Varje gång någon beställer en bok, skriver de ut ett ex och binder.

Det blir inga lagerkostnader, och du behöver inte betala något nämnvärt förskott (Lulu är gratis, Publit vill ha en femhundring).

"Problemet" är att böckerna kostar kring en 50-lapp att trycka per styck, istället för några kronor. (För rollspelsaktiga häften.)

Dvs, om du inte vill att slutkunden skall bli ruinerad kan du inte göra några större påslag för egen räkning.

Niklas73

Skapare av Starchallenge

Meh lätt, om nån är redo att betala för mina prylar behöver jag inga eller superlåga påslag. tack för tipset!