Nekromanti Modul?

Ingtar

Veteran
Jag funderar/ska köpa modulerna "Riddarn" och "Vandöda o Nekromanti". Jag försöker att följa Mundana världen och historian så gott jag kan och då undrar jag vad får jag för nödvändiga grejor om jag inhandlar "Riddarn"? är det nya regler, är det en bok som är väldigt bra att ha?

Jag har uppfattat att modulen "Vandöda o Nekromanti" ska vara väldigt bra och så står det ju lite om två speciella drakar.
Som jag behöver ha reda på.

Men jag har som sagt lite funderingar över modulen "Riddarn"?
och jag hoppas att ni kan tipsa mig lite? :gremsmirk:

[color:\\"black\\"] [/color]

Duddmannen

Hero
Riddaren vs. Vandöda & Nekromanti

Riddaren innehåller en hel del bra material, inte så mycket om mundana (även om det står mycket om de olika riddarordnar som finns och hur det är organiserat i olika länder) utan snarare en hel massa allmän info om riddare, förläningar och allt som hör dessa till. Det är en bra modul och jag rekommenderar den varmt, men om du MÅSTE välja mellan den eller Vandödda & Nekromanti så tycker jag nog att V&N är viktigare att du skaffar först.

Wictor

Warrior
Re: Riddaren vs. Vandöda & Nekromanti

Själv tycker jag tvärtom, Riddaren är enligt mig mer användbar än V&N i allmänhet, men är det något särskilt man vill ha som står i V&N så ska man ju köpa den och vice versa. Jag köpte den för att jag ville veta lite mer en av de unika vandöda.

Vad står det om för drakar i V&N? Har jag helt missat det?

DarkMystic

Swordsman
Odöda eller levande riddare?

Vandöda e bäst därför
1. Petter Nallo har skrivit massa.
2. Elemantarodöda är såååå häftiga.
3. Odöda riddare är bättre än levande riddare.

Varför Riddaren suger bredvid V&N därför
1. Det finns en massa onödiga regler för att föda barn
2. Det tråkiga kapitelet om Borgar är tråkigt.
3. Levande riddare är sämre än odöda riddare

/DarkMystic DU MÅSTE KÖPA V&N FÖRE RIDDARE!

Enshadi

Warrior
Re: Odöda eller levande riddare?

Är du spelare eller spelledare. V&N tycker jag har grym tabu mot spelare medan Riddaren går för båda parter.

Jag håller inte riktigt med dig DarkMystic.
Det tråkiga kapitlet om borgar behöver inte alls vara speciellt tråkigt. Det kommer antagligen bli ett ganska viktigt kapitel för den framtida modulen Krigsherren och nödvändig ifall du ska ha med en borg någon gång.

Levande riddare kan ha förläningar och är den centrala makten i Consaber, Drunok och Soldarn. Därför fyller dem ganska så mycket större funktion än odöda riddare. Föda barn reglerna är ju bara ifall man vill som de flesta reglerna i Eon. Jag kan tänka mig att använda dem någon gång.

Håller med att V&N är en bättre modul just för att den innehåller några av Eons bästa foes. Mycket bra skriven bok med förslag till äventyr, vandödsfakta och nekromanti.

Men Riddaren är inte heller dålig så skaffa vad du vill.

Hjalle

Swashbuckler
Vandöda & Nekromanti är bra om man är på rätt humör. Ibland tycker jag att den suger hårt och bara är löjlig, ibland tycker jag den är helmysig. Faktiskt är det samma med Riddaren...

Nya regler i Riddaren? Ja. Många? Ja. Massor? Ja. Nödvändiga? Mja.

Om en rollperson ska spela riddare kan den vara bra att ha, men annasr är den bara en någotm stämningsförhöjande grunka, snygg på insidan och visst, snygg på insidan också, bilderna, men ganska jobbig text.

Egentligen är det exakt samma med Vandöda & Nekromanti - med undantag av att den kan vara bra även om inte en rollperson ska vara nekromantiker eller dylikt. Om en rollperson nu skulle vilja spela nekromantiker är den dock nödvändigare än Riddaren är för en person som vill spela riddare. Öj, ja...

Inga drakar finns att hitta i V&N. Såvida du inte syftar på en mening i Hemligheter där ordet förekommer...

-Hjalle, flummar på.

DarkMystic

Swordsman

Jag är både Spelare och Spelledare. Och borgarkapitlet kan säkert användbar någon gång men det är ändå ganska tråkigt kapitel.

Och vandöda riddare kan du slänga in en själ från någon snäll typ med bra minne så är den bättre än en riddare på de flesta sätten. (och självklart har den nackdelar).

Sa aldrig att riddaren var dålig bara att den såg rätt kass ut bredvid V&N men självklart är den köpvärd den med.

/DarkMystic som äger både Riddarern och N&V

Bunny

Crazy like a fool
Re: Riddaren vs. Vandöda & Nekromanti

"Själv tycker jag tvärtom, Riddaren är enligt mig mer användbar än V&N i allmänhet"

Jag hoppas ni inser att det helt beror på vilket sätt man spelar, och på vilken nivå man håller kampanjen. Under min kampanj anno 2000 var spelarna inte i närheten av att komma i kontakt med nekromantiker, nekrotropi eller vandöda av någon sort - däremot vimlade det av riddare. I min nuvarande kampanj är det däremot inte helt omöjligt att en och annan vandöd kommer dyka upp, samtidigt som den klassiska riddaren lyser med sin frånvaro.

Så mitt råd till dig, Ingtar, min vän, är att välja helt utifrån vad du tror kommer bidra mest till just din kampanj. Båda böckerna innehåller bra information, och fyller sitt syfte - även fast du får akta dig för den ibland onyanserade bilden av vandöda, nekromantiker och ondska som finns i V&N. Jag är däremot fullständigt övertygad om att du, Ingtar, själv kan använda böckerna på ett sätt som passar just dig bäst - mao är båda böckerna ett bra köp, så köp dem utifrån de förutsättningar som finns för dig.

Lycka till, kompis!

Enshadi

Warrior

Spelare, spelledare frågan var avsedd för trådskaparen.

Ja självklart är V&N en otroligt bra bok. Den står lika mellan Riddaren och Sjöfarare och Pirat.

Ifall trådskapare vill ha något som har mest med Mundana att göra rekommenderar jag Riddaren. Den beskriver en stor bit av styret i Mundana. V&N öppnar grymma nekromantikerkampanjer. Men bara om du är SL och verkligen vill använda vandöda.

Magnus L

Hero
Båda =)

Allvarligt talat..de två modulerna tycker jag ärjvligt bra bägge två.

Riddaren innehåller massa regler..vissa kanske nte så användbara men den ger massa bra inspiration och kapitlet om förläningar är grymt.

V&N är också bra..lite krånglig med reglerna för nekrotropiska förmågor o.s.v. men med liite hjärngympa så löser det sig.

Köp bägge om du har ekonomi till det =)

Ceram

Hero
vad pysslar du med?

jag utgår ifrån att du är spelledare.

Vilken still spelleder du?

Om du sysslar med att få spelarna att besegra ondingar, uforska hemligheter, leta i uråldriga ruiner eller låter spelarna skapa sitt eget dödsrike på mundana så är vandöda och nekromani rätt val.

Om du sysslar med att låta spelarna intrigera med/mot människor, nå framgång och rikedom på relativt jordnära sätt, hjälpa sin adelsätt till nya höjder, rida runt och på ridderligt maner hjälpa folket och delta i turneringar eller driva en förläning i med och motgång så är riddaren klart bäst.

Själv väljer jag Riddaren 49 gånger av 50, inte för att vandöda och nekromanti är dålig utan för att riddaren ger mig betydligt mer saker att jobba med.

/Ceram, hamnar ibland i halvtråkigt framgångsspel framförallt förr men även numera även om fokus har flyttats mot social interaktion :gremwink:

/tillägg det står föresten inget relevant om drakar i vandöda och nekromanti säger jag som har beställt drakboken men inte fått den ännu...

Isilme

Veteran
Det beror ju helt på vad för typ av äventyr du vill köra. (Nu är det möjligt att jag svarar samma som någon före mig eftersom jag inte läst igenom tråden, men i vilket fall). Vill du ha ett äventyr med tornerspel och ädelmod och överklassintriger - välj Riddaren, här finns mycket intressant (och en del inspiration) att veta även om jag personligen tyckte att det var ganska tråkig läsning (har faktiskt inte läst hela ännu :gremblush:). Den innehåller allt från lekar och nöjen som riddare sysslar med, information om borg och förläning, heraldik och ett kapitel om hur du ska spela kampanj med riddare (som jag inte tycker ger så mycket).
Vill du ha ett äventyr med skräck, smuts och gastar av alla de slag - välj Vandöda. Har inte läst den själv, men har bläddrat igenom den och även lyssnat endel på vad andra sagt och den är tydligen ganska intressant. Tror att det finns någon tråd om det ("Vad kan V&N ge mig?") eller något i den stilen. Jag skulle föreslå V å N, men det kanske beror på att jag själv är så nyfiken på den. Jag skulle själv föreslå V å N eftersom jag tror att ett sådant äventyr skulle vara roligare än ett riddaräventyr där alla följer trista hederskoder och leker dumma lekar som jakt och tornerning :gremtongue:. Fast visst, man kan säkerligen blanda in en hel del trevliga intriger, mord och annat. Men det är inte säkert att man får samma närhets och stämningskänsla som om man är ute och jagar zombies - eller inne och kurar för gastar och alla intriger o dyl man kan få in där emellan. Riddarna är ju på något sätt väldigt mäktiga - lite omänskliga skulle jag säga. Men nu generaliserar jag kanske lite väl mycket och det hela beror ju som sagt helt på vilken typ av sl du är, vilken typ av spelare dina spelare är och vadför sorts äventyr du vill köra.
Varför inte kombinera intriger på slottet med zombiedräpande? :gremtongue:

/Glimfrost - svamlar

Enshadi

Warrior
I min kampanj spelar en av rollpersonerna en baron och har som fiender både legoknektskompanin, lönnmördare, hertigar (?), vandöda och magiker. En nätt blandning med andra ord.

Isilme

Veteran
Hmm...ja Riddaren innehåller ju som sagt mycket intressant info om borgarliv och annat matnyttigt. Den har faktiskt väldigt mycket fakta om den saken, men det beror ju på hur mycket du redan vet om riddare och deras liv förstås...och hur mycket pengar du vill lägga ner på allt... Jag menar...Riddaren är ju inte livsviktig om man har lite grundkunskaper i ämnet - men kapitlet om hur borgen ser ut och sådan saker brukar man kanske inte veta så mycket om. Men å andra sidan så står det säkerligen väldigt mycket i V å N som kan vara intressant och som man inte vet mycket om. (Jäklar, jag tror att jag ska skaffa V å N när jag får mera pengar :gremsmile:, för nu har jag gjort mig själv så jäkla nyfiken!)
Men vad spelar du för äventyr då? Är det zombieslakt, eller intriger? Eller kanske något annat?

/Glimfrost - svamlar vidare

Isilme

Veteran
Hoppsan (lite OT)

Eller oj, svarade jag fel person nu? :gremtongue:
Men när jag ändå har dig på tråden - äger du V å N? Isåfall, kan du rekommendera den till någon som vill spela skräck? Jag har som tidigare nämnts bara skummat igenom den och han inte läsa så mycket. Vad tycker du? Folk har sagt att den är bra, men man kan ju alltid fråga många :gremsmile: Är den värd pengarna och innehåller den mycket inspiration o dyl(det är det jag främst är ute efter, attribut till spöken och sånt behöver jag nog egentligen inte så jättemycket)?

/Glimfrost - nyfiken