Nekromanti Modulen den svarta madonnan?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Det är det största äventyr som finns till Kult och hyfsat populärt. Detta leder till att det kan bli ganska dyrt om man väl får tag i det. Vill minnas att Legend Hobbyspel hade ett ex för 350 spänn sist jag kollade.
Det tråkiga med äventyret är att det krävs rätt mycket våld för att klara det. Det är inte precis ett deckaräventyr även om man som SL så klart kan modifiera det lite som man vill.

Krille

Super Moderator
Låt bli

"Är den bra och värd att införskaffa?"

Nej.

Den är rälsad och flera sektioner kan man bara komma förbi med våld.

Ugglan

Veteran
To räls or not to räls...

...men om vi hoppar över ovannämda citat, kan boken användas som insperation. För man behöver väl inte följa ett äventyr slaviskt eller hur? Någon hört talas om improvisation......../images/icons/smile.gif

Finns det roliga idéer, uppslag, story, detaljer, karaktärer, scener o dyl?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: To räls or not to räls...

"...men om vi hoppar över ovannämda citat, kan boken användas som insperation. För man behöver väl inte följa ett äventyr slaviskt eller hur? "

Visst kan den det, om man nu inte tycker att 350 spänn är för dyrt för ett äventyr som man bara ska använda som inspiration.

"Finns det roliga idéer, uppslag, story, detaljer, karaktärer, scener o dyl? "

Det finns en del användbara tankar och vinklingr som man skulle kunna bygga vidare på. Men det beror helt och hållet på hur mycket arbete man orkar lägga ner.

Rising

Vila i frid
Re: To räls or not to räls...

"Finns det roliga idéer, uppslag, story, detaljer, karaktärer, scener o dyl?"

Ja, det tycker jag. Och det är ju nästan det viktigaste, för äventyren brukar ju ändå alltid spåra ut och så får man improvisera det mesta ändå, inte sant? Jag kommer inte ihåg så mycket från Svarta Madonnan, men det jag lät mig inspireras av var särskilt en scen där rollpersonerna får träna upp sig på drömkonst (vilket kan vara svårt att låta spelarna få under vanliga omständigheter) och ett par kusliga skrämselscener. Jag vet inte om jag skulle tycka det var lika läbbigt idag. Tyvärr är det lite för mycket action, splatter och äckelskräck för min del, men det är ju å andra sidan enkelt att tona ner och göra mer suggestivt.

Jag skulle defenitivt slå till.

/Rising
som ska köpa SM från min gamla spelklubb.

Herr Brownswick

Veteran
"Är den bra och värd att införskaffa?"

Äventyret kräver en hel del av både spelare och spelledare för att uppnå sin fulla potential. Och det oundvikliga våldet som nämnts är bara en liten del av den skräck som går att få ut. Annars är det ändå en riktig superfin sak i hyllan. Tarotikum är annars enligt mig bättre än den svarta madonnan.

Herr Brownswick

Ugglan

Veteran
Tarotikum?

Tackar för tipsen....det lutar väl åt att man får köpa det (även om det blir lite dyrt)

Men vad är Tarotikum? Ävertyr eller någon annan modul?

/P

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Tarotikum?

"Men vad är Tarotikum? "

Det är ett tämligen mysko äventyr som utspelar sig i London och handlar om en magisk tarot-kortlek. Tämligen svårspelat men inte lika våldskrävande som Den Svarta Madonnan om du frågar mig.

Wolfmaster

Warrior

Som sagt det utspelar sig i London, med börja på ett fälngels som heter Sandburn. Jag har spellett en grupp i det och det är nog ett av de bästa äventyer till Kult som jag varit inblandad i.....

walium

Ganska töntig, faktiskt

Jag tyckte att det var mycket svårspelat och vi tog oss aldrig igenom det. Eftersom vi bara har Kult-reglerna version 2 så kändes det som om vi missade en del. Särskilt när det gällde magidelen. Dessutom tyckte jag nog att det ockulta och övernaturliga var alldeles för uttalat och rollpersonerna var tvungna att tänka väldigt kreativt och acceptera en massa saker som de antagligen aldrig kommit i kontakt med tidigare.

Ghoulz

Swordsman

Visst är det så, men då blir det ju lite mer av amerikansk b-rysare/thriller över det hela och det är ju egentligen det vi alla vill ha.

Organ

Out of time, out of mind
Ja, det tycker jag. Enligt mig är den det bästa som släpptes till Kult. Som någon påpekade stämmer det dock att vissa delar av den är VÄLDIGT våldsam och man inte kommer förbi dessa delar utan att fylla alla fickor man har tillgängliga med AK-47-mag. Om man inte har problem med detta är den fullkomligt lysande.

/Anders

Organ

Out of time, out of mind

>Men vad är Tarotikum? Ävertyr eller någon annan modul?

Det är ett äventyr. Även om jag i mitt första svar lovprisade Madonnan, så kan jag inte annat än rekomendera även Tarotikum. Lite flummigare, lite mindre action och lite mer geniknölande. En annan sak jag gillar med den är att den bitvis utspelas under flera tidsperioder.

/Anders

Netzach

Veteran
Gudagivna Svarta Madonnan

Absolut! Kan man få tag på den ska man ha den. Det är det bästa rollspelssupplement jag någonsin läst och den bästa kampanj jag någonsin spellett. Håller inte med om att det måste vara en massa splatter för att ta sig igenom kampanjen. Med subtila manipulativa eller duktiga smygare till rollfigurer kan det gå ändå. Dessutom är allting öppet för modifikationer. Köp köp köp!