Nekromanti Moduler, behövs de ?

Johan K

Gammal & dryg
Sitter är & funderar lite, medans min polare gör sin karaktär, över moduler..
Varför borde det egentligen inte räcka gott & väl med en grundbok ? Eller är det som så att man inte kan knöka in allt & lite till i själva regelboken Så man behöver just moduerna till hjälp för att få med få med det extra allt ?
Vad

Hjalle

Swashbuckler
Det bästa är om man utan problem kan spela spelet med en grundbok. Att, well, moduler inte är nödvändiga för att kunna lira, så som i Eon II (skräckexemplet). Moduler däremot, skall användas om de är bra och tillför något, vilket de allt som oftast gör. En modul som inte gör det har inte i spelet att göra. Vad det tillför behöver inte vara fakta, inte regler heller, det räcker egentligen med stämning - saknas det är det emellertid väldigt illa ute med den produkten. Nåja.

Moduler är dessutom roliga av den anledningen att man kan längta efter mer. Man vet att än finns det mer att läsa, mer att gå och smygbläddra i på Sf-bokhandeln och mer att dräggla på hemma hos kompisarna. Just det saknar jag just nu till det modulrika Eon - eftersom det så länge varit det enda spelet jag spelat har jag alla moduler, och därmed har spelet börjat kännas ointressant.

Så ska det förstås inte vara då heller, så jag antar att det har med andra, mer interna saker att göra också, som att jag faktiskt köpt andra rollspel och fått dregla lite mer på dem. I DoDs fall så har jag inte grundregelboken, däremot alla moduler - spännande. :gremsmile: (Se även här, dudettes!) I Västmark, ett annat spel, saknas moduler helt - med modul tycker jag egentligen att det krävs något att ta och bläddra i, nämligen, och därmed har spelet inte känts riktigt så intressant som det hade kunnat göra om det fanns fler tryckta moduler (det vill säga, om man tjänade mer pengar på att göra rollspel - trots allt inga bannor på dig, Krille). Mutant känns fortfarande rätt attraktivt, däremot, där har jag gott om inbundna, grymt snygga och intressanta, mustigt tjocka saker att sätta händerna i fortfarande.

Alltså - inget rollspel utan moduler - bu, moduler - bä.

-Hjalle, tjenahej.

Storuggla

Champion
Å ena sidan vill jag säga att om du inte får in alla regler du vill ha i en bok så har du skrivit fel regler, men då får jag väl på moppo.
Jag gillar inte moduler som består till största delen av regler och knappt någon världsinfo alls, sådant suger. Moduler med bara världsbeskrivningar rockar, eftersom då kan jag använda de till vilket system som helst utan att känna att jag har en massa sidor jag inte använder.

Alltså: regelmoduler, nej fy. Världsbeskrivningsmoduler, woopie. :gremsmile:

Storuggla, järnrikerna som exempel

Rising

Vila i frid
Jag diggar slutet på ditt inlägg:

Vad... då? Den frågan var svår att svara på! :^)

---

Nå, jag tycker som så att grundboken bör vara skön att bläddra i. Med en för stor bok så blir allt otympligt och jobbigt. Så jag tycker det är helt okej om man bara tar med sånt som absolut behövs i grundboken, och sedan kan man bidra med broderad information och extra mångfald i extra moduler.

Monsterböcker är perfekta moduler. Man kan ha en fullmatad modul som är rolig att bläddra i, och slippa ha dem i en fullknökad telefonkatalog till grundbok. Monsterinfo används ändå inte så ofta.

I den alternativa dimension där det finns en Johan Rising som kommer någonstans med sitt rollspel Flux (det är en alternativ dimension som inte liknar vårt universum ett dugg!) så har han planerat en grundbok och tre moduler: En monsterbok, en bok om kabbaler, föreningar, grupper, gäng, förbund, sällskap, ordrar och liknande, och slutligen en bok om mystiska platser och hemliga plejs och sånt.

Det skulle vara den perfekta moduluppdelningen. I alla spel. Även My Little Pony. Jupp.

Kanturi

Swordsman
Re: Moduler, behövs de ? (OT)

Alltså: regelmoduler, nej fy. Världsbeskrivningsmoduler, woopie.
Där säger jag faktiskt emot, lite iaf. JAG (observera: JAG) tycker att regelmoduler är nästan lite roligare än världsbeskrivningar. Jag älskar att ligga å läsa om hur många tärningar man ska slå i skada om rp trillar ner för en 1200 meter ravin och tycker att det är (oftast) Xtremt tråkigt att ligga å läsa om en massa länder långt bort ifjärran som ingen har hört talas om... men det är bara oftast... ett undantag är t.ex. när man liggar och läser om regler för att framana någon stor obehaglig elementar varelse så kan man tänka på hur kul det är att läsa om matkulturer i olika länder... aja, nu har jag sagt mitt...

//Emil "Kanturi" Nises

Rickard

Urverk speldesign
Behövs uppgraderingar till program?

Fan, vilken svår fråga. Skriver mest inlägget för att rensa mina tankar om vad jag egentligen tycker. Jag förmodar att du (precis som jag) lite ogillar att behöva släpa med sig ett antal tilläggsböcker till spelmöten.

Själv kan jag också säga att jag hatar att få extraregler i böcker. En extra förmåga eller färdighet. Till och med yrken är bluärk. Det skulle vara fräckt om man delgav alla planer på kommande moduler i grundboken men som inte förklarades, utan enbart presenterades. Fräckt om man gör det på rätt sätt. Fel sätt skulle vara när folk börjar tänka "Varför är boken så inkomplett?".

Slutligen så hatar jag när det enbart är regler i grundboken. Då har man helt fel tankesätt. Det är som att man bifogar regler i ett brädspel men sedan säger "Du får hitta på brädet själv". Oacceptabelt.

Jag har inget emot att det finns förslag på husregler (fördjupande tilläggsregler) på exempelvis rollspelsskaparens hemsida och sedan får man ta del av dem om man vill, men då ska de vara så lätta och intiutiva att man ska lära sig dem med en gång. Eller en möjlighet att skriva ut en komplementerande lista där allt gottigott finns med. Därför tycker jag att regler aldrig ska finnas i moduler.

Jag vill helst inte behöva ta med mig ens grundboken till rollspelsmötet. Behöver man slå i boken så är spelet dumt skapat. Däremot så (lite paradoxalt) tycker jag man kan ha en sammanfattning av spelet(s regler) helt nedladdningsbart någonstans och som finns med bland rollspelsprylarna. För vem fanken bryr sig om ett rollspels regler? Det är ju världen man vill åt. Vem vill spela ett brädspel (nu för tiden) där man måste hitta på brädet själv?

Så... Jag ser helst en grundbok med basregler som har goda möjligheter att utvecklas för de som vill. Hmm, det märks att jag är en DoD:are i grund.

Kom inte direkt på någon vettig analogi att ta till. Brukar gilla sådant annars.

/Han som kan säga att han hade rätt många minuters betänketid mellan varje skrivet stycke

Eksem

Champion
Jag tycker bäst om moduler som erbjuder riktlinjer för en ny dimension till spelet. Gärna sånt som man kan lista ut själv, men som någon betald författare verkligen har lagt ned tid på. För att förklara tydligare tar jag Heroes of...-serien till D&D. Heroes of Battle och Heroes of Horror ger råd, tips, förklaringar och regler för hur krig respektive skräck kan fungera i D&D. Det går givetvis att lista ut själv hur man spelar skräck och i krig i D&D, men böckerna är välskrivna och genomtänkta och erbjuder något bättre än vad jag själv har tid att lista ut. Det är sådant som inte behöver eller kanske ens bör finnas med i grundboken.

MrG

Swashbuckler
Föredrar mindre regler, men misstycker inte moduler. Bara de inte är nödvändiga för att spela spelet. Helst ska modler bara innehålla fluff och lite regler. Gärna fördjupningar i världen eller i vissa detaljer, men som text och tanke. Det för att undvika att den som har mest moduler gör mest optade karaktär. Plus att det kan vara bra läsning även för dem som inte har grundboken.

Saknar för övrigt tiden med mindre rollspel överlag, jag hinner idagsläget inte läsa 300 sidor regler, och märkte på min systerdotter att hon inte kände för att läsa så mycket innan hon kom igång och fick spela.

Krille

Super Moderator

"Där säger jag faktiskt emot, lite iaf. JAG (observera: JAG) tycker att regelmoduler är nästan lite roligare än världsbeskrivningar."

Du är inte ensam. Regelmoduler säljer i allmänhet ungefär dubbelt så bra som världsbeskrivningar.

MrG

Swashbuckler

Du är inte ensam. Regelmoduler säljer i allmänhet ungefär dubbelt så bra som världsbeskrivningar.
Fast här vill jag lägga in en brasklapp. Ofta tycker jag regelböckerna är mycket mer välproducerade än världsbeskriningarna. Det är två helt skillda saker att skriva och med olika utmaningar. Ofta verkar de ändå produceras i mångt och mycket av samma personer. Inte undra på då att ena produkten säljer bättre.

Sen kommer det väll till att det kan vara skönt med multipla regelböcker att slå i medan man spelar, men under spelmötena är det sällan man behöver slå i flera ex av världsbeskrivningarna. De går snarare runt som en läscirkel mellan spelmötena. Så det ideala i många system upplever jag som att ha minst två regelböcker i gruppen, men en världsbeskrivning brukar räcka långt.

Å andra sida köper jag stundom världsbeskrivningar utan att köpa själva spelen :gremwink:

Big Marco

Läskig
Re: Behövs uppgraderingar till program?

Jag vill helst inte behöva ta med mig ens grundboken till rollspelsmötet. Behöver man slå i boken så är spelet dumt skapat.

Det är ju ett tämligen brett generaliserande - vilka rollspel uppfyller det kravet, anser du?

Spontant kommer jag inte på ett enda - frånsett vissa minimalistiska Forge-meck.

(och jag utgår från att du nu menar att reglerna skall följas, och inte gissas fram under spelets gång, annars är ju argumentet rätt urvattnat)

Big Marco

Läskig

Jag tror att Järnringens approach med rejäla böcker där lite regler, lite äventyr och lite bakgrundsmaterial i ett är en vinnare.

Gäller det regelmoduler så föredrar jag nästan alltid att det är fokus på just regler - hellre få och kompletta än utspritt i sjuttioelva böcker.

MrG

Swashbuckler

Jag vill helst inte behöva ta med mig ens grundboken till rollspelsmötet. Behöver man slå i boken så är spelet dumt skapat. Det är ju ett tämligen brett generaliserande - vilka rollspel uppfyller det kravet, anser du?
Hur får man ha spelat? Jag klarar fortfarande Mutant, Expert utan regelböcker, CoC brukar jag åka dit på vansinnestabellerna, Amber är reglerböckerna överflödiga efter karaktärsgenereringen, Adventure! funkade när jag var igång, men nu är jag nog för ringrostig...

Mycket fråga hur inläst sl är på reglerna och hur mycket skumma undantag det finns i dem. Mer moduler försvårar självklart det hela, som klanböckerna i vampire - hopplös pappermängd :gremtongue:

Krille

Super Moderator

"Fast här vill jag lägga in en brasklapp. Ofta tycker jag regelböckerna är mycket mer välproducerade än världsbeskriningarna. Det är två helt skillda saker att skriva och med olika utmaningar."

Bara för att vara övertydlig: jag menar inte grundregelböcker, utan regelmoduler lika med tilläggsböcker med regler, exempelvis den uppsjö krigarböcker och magikerböcker som varje självaktande fjantasyrollspel måste ha.

MrG

Swashbuckler

Bara för att vara övertydlig: jag menar inte grundregelböcker, utan regelmoduler lika med tilläggsböcker med regler, exempelvis den uppsjö krigarböcker och magikerböcker som varje självaktande fjantasyrollspel måste ha.
Jag med, speciellt med första stycket, det du citerade.

Muggas

Hero
Det jag tycker tilltalar med en grundbok är om den ger precis så mycket information jag behöver för att bilda mig en helhetsuppfattning, men samtidigt får mig att vilja veta lite mer om allt. Jag vill inte ha en fet grundbok där allt är "klappat och klart", utan en välbalanserad grund som man kan utveckla i den riktning man känner för. Vad gäller moduler eftersöker jag mer "konceptfördjupningar" än regel-, eller världsmoduler. Med det menar jag att det är vidareutvecklingar av delar av helheten från grundboken, avgränsat och med fler detaljer såklart.

Moduler ska aldrig kännas nödvändiga (affärsmässigt självmord kanske?), utan ska finnas där för att det som man läste i grundboken får en att hungra efter mer (som man egentligen inte behöver).

Kanturi

Swordsman

Regelmoduler säljer i allmänhet ungefär dubbelt så bra som världsbeskrivningar.

Ojdå, det var fort... det förvånar mej egentligen inte... men ändå...

Storuggla

Champion

"Det är ju ett tämligen brett generaliserande - vilka rollspel uppfyller det kravet, anser du?"

Over the Edge, Heroquest, Unknown Armies, RISUS och... uh... Dying Earth RPG.
Och inget av dessa är ett Forgespel (fast det finns ett Heroquestforum på Forge).

Storuggla, mörgöpp on the roof

Eksem

Champion

"hellre få och kompletta än utspritt i sjuttioelva böcker. "

Jag gillar affärsmodellen Wizards börjat med, där de släpper en ny regel, några extra-feats, extra-spells och sådant i varje bok de släpper, oavsett fokus. Sedan börjar de släppa Spell Compendium (och det kommer säkert flera böcker i den stilen, SC är sjuuukt populär på Wizards forum) som samlar allt från de där böckerna så att man bara behöver släpa runt en bok för att ha tillgång till alla spells. Det är sinne för att tjäna pengar, vill jag lova. Släpp en bok som bara är en samling av sådant som redan är designat och skrivet, och få fansen att älska det.
Paizo har visst släppt ett kompendium med material från Dragon också. Precis lika smart.

/Eksem, money money moooneeey, MOOONEY!