Nekromanti Moduler, behövs de ?

Saxifrage

Hero
Re: Moduler, behövs de ? [way OT]

I den alternativa dimension där det finns en Johan Rising som kommer någonstans med sitt rollspel Flux (det är en alternativ dimension som inte liknar vårt universum ett dugg!) ---

Alternativ-Rising har säkert fått nuppa den där komvuxtjejen också. Den jäveln... :gremwink:

/Sax, borde skaffa ett liv...

Havoc

Swordsman
Re: Moduler, behövs de ? (OT)

Ändå känns det som om det släpps mer bakgrundsmoduler till de flesta rollspel. Så jag vet inte ifall det är just att det är regler i böckerna som gör att de säljer bättre, det kan lika gärna vara att spelet redan från början är konstruerat för att man i stort sätt ska måsta köpa magiboken och krigarboken.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Re: Behövs uppgraderingar till program?

Slutligen så hatar jag när det enbart är regler i grundboken. Då har man helt fel tankesätt. Det är som att man bifogar regler i ett brädspel men sedan säger "Du får hitta på brädet själv". Oacceptabelt.
Så... Jag ser helst en grundbok med basregler som har goda möjligheter att utvecklas för de som vill. Hmm, det märks att jag är en DoD:are i grund.
Fast, eh, DoD pre-Chronopia var väl bara grundböcker med basregler som du helst ser men som du hatar och tycker är oacceptabelt?

Dewil

Rickard

Urverk speldesign

"DoD pre-Chronopia var väl bara grundböcker med basregler..."
DoD2 hade spelledarkapitel längst bak i boken och EDD hade en gul kampanjbok som gav lite ved till brasan. Med 91:an stämmer det nog det du skriver. Har inte såå bra koll på det, då jag aldrig känt mig tvungen att behöva läsa igenom allting. Kunde ju det mesta från EDD när jag gick över till nästa version.

Tycker du bör jämföra dåtidens boxar med nutidens grundböcker och inte bara grundboken.

/Han som tänkte att hans regelmakande utgår från DoD, medan han även upptäckt många saker som han stört sig på i just DoD

Dewil

Skrivbordsgeneral

DoD2 hade spelledarkapitel längst bak i boken och EDD hade en gul kampanjbok som gav lite ved till brasan. Med 91:an stämmer det nog det du skriver. Har inte såå bra koll på det, då jag aldrig känt mig tvungen att behöva läsa igenom allting. Kunde ju det mesta från EDD när jag gick över till nästa version.
OK, jag tänkte på specifikt kampanjmaterial (kampanjvärld och sånt) medan du tänkte på generellt kampanjmaterial (spelledartips m.m.)...

Tycker du bör jämföra dåtidens boxar med nutidens grundböcker och inte bara grundboken.
...och på den sena EDD-utgåvan där den orangea Gigant-boken följde med. (Eftersom har jag har hela Gigant så tänker jag inte på att för många är halva Gigant en del av Expert.)

Då är vi nog överens.

För övrigt var jag en gång barnsligt förtjust i extraregler. I dag är jag mer av åsikten att grundboken ska innehålla ett sammanhållet regelsystem. Eventuella regelutökningar bör vara sådana som täcker helt nya områden eller är kompletta revisioner och inte är småförändringar i grundreglerna. Helt nya regelområden eller kompletta revisioner kan lyftas in eller ut i sin helhet utan att grundreglerna påverkas nämnvärt.

Det jag verkligen gillar i dag är mer eller mindre renodlat kampanjmaterial. Jag bryr mig mindre och mindre om regler ju äldre jag blir.

Dewil

PAX

Jordisk Äventyrare
Vet inte om min åsikt belyser ämnet på något nytt sätt men jag vill ändå göra ett inlägg.

Att det finns ett behov av nya moduler till rollspel råder det ju ingen tvekan om. Behovet tror jag ligger i att spelarna vill känna att det händer något med spelet. Alternativt att de går och väntar på nya regler som ska behandla ett visst ämne (krigarböcker, ny utrustning osv...)

Själv tycker jag att regelboken bör innehålla alla de regler som man kan förvänta sig av ett rollspel i dess genre. Sen kan det naturligtvis blandas in en del nya regler i diverse bakgrundsmoduler. Men de reglerna får inte ersätta de gamla. Då ser jag hellre en nyrevidering av orginalreglerna. Sen borde kanske spelkonstruktörerna hålla sig till ett regelverk trots dess brister. Att se 3:e versionen på regelboken efter 5 år känns lite omotiverat (eller fumligt kanske...)

Av de moduler som jag själv har köpt genom åren tycker jag att de som gör spelvärlden mer dynamisk och levande får högst betyg. Därför tycker jag att kampanjmoduler är bra. En god mixning av nya landområden, SLPs, en röd äventyrstråd och möjligheten att justera den efter eget huvud tilltalar mig mycket. När äventyret är spelat kan jag använda kampanjmodulen vidare i mitt rollspelande. Samtidigt visar kampanjmodulerna hur spelkonstruktören har sin syn på spelvärlden. Den kan naturligtvis vara helt fel och inte stämma alls med din egen uppfattning om olika saker i spelet men förhoppningsvis är kampanjmodulen en förlängning av det som konstruktören redan har presenterat i regelboken. För att nämna ett par exempel så tar jag Järnringens Mutant och dess kampanjmoduler, samt det första Twilight 2000 och dess Polenkampanj. Visserligen kan inte modulerna i T2000 mäta sig i sidantal med Mutants men jag tycker de är så pass bra att de är värda att nämna. Både i Hindenburg- och Polenkampanjen finns nya områden att upptäcka. Nya SLPs att möta, nya faror att överleva och nya regler att använda efter eget huvud.

En annan modul jag håller högt är Delta Green och dess efterföljare Delta Green Countdown. Varför? Jo, för att Delta Green tar ett välkänt spel och vrider på temat en aning och plötsligt har spelet förvandlats från ett pulpigt mysteriespel till en mörk konspirationshistoria där Fox Mulder bara tror sig veta sanningen...

Johan K

Gammal & dryg
jo, världsmoduler måste jag hålla med dig om att de är kalrt mer spänandne & givande än just reelmoduler.
Hur skulle du/ni se att en världsmodul skule se ut då ??
För min del så får det gjärna vara utformad som Jorges Bestarium.