Vet inte om min åsikt belyser ämnet på något nytt sätt men jag vill ändå göra ett inlägg.
Att det finns ett behov av nya moduler till rollspel råder det ju ingen tvekan om. Behovet tror jag ligger i att spelarna vill känna att det händer något med spelet. Alternativt att de går och väntar på nya regler som ska behandla ett visst ämne (krigarböcker, ny utrustning osv...)
Själv tycker jag att regelboken bör innehålla alla de regler som man kan förvänta sig av ett rollspel i dess genre. Sen kan det naturligtvis blandas in en del nya regler i diverse bakgrundsmoduler. Men de reglerna får inte ersätta de gamla. Då ser jag hellre en nyrevidering av orginalreglerna. Sen borde kanske spelkonstruktörerna hålla sig till ett regelverk trots dess brister. Att se 3:e versionen på regelboken efter 5 år känns lite omotiverat (eller fumligt kanske...)
Av de moduler som jag själv har köpt genom åren tycker jag att de som gör spelvärlden mer dynamisk och levande får högst betyg. Därför tycker jag att kampanjmoduler är bra. En god mixning av nya landområden, SLPs, en röd äventyrstråd och möjligheten att justera den efter eget huvud tilltalar mig mycket. När äventyret är spelat kan jag använda kampanjmodulen vidare i mitt rollspelande. Samtidigt visar kampanjmodulerna hur spelkonstruktören har sin syn på spelvärlden. Den kan naturligtvis vara helt fel och inte stämma alls med din egen uppfattning om olika saker i spelet men förhoppningsvis är kampanjmodulen en förlängning av det som konstruktören redan har presenterat i regelboken. För att nämna ett par exempel så tar jag Järnringens Mutant och dess kampanjmoduler, samt det första Twilight 2000 och dess Polenkampanj. Visserligen kan inte modulerna i T2000 mäta sig i sidantal med Mutants men jag tycker de är så pass bra att de är värda att nämna. Både i Hindenburg- och Polenkampanjen finns nya områden att upptäcka. Nya SLPs att möta, nya faror att överleva och nya regler att använda efter eget huvud.
En annan modul jag håller högt är Delta Green och dess efterföljare Delta Green Countdown. Varför? Jo, för att Delta Green tar ett välkänt spel och vrider på temat en aning och plötsligt har spelet förvandlats från ett pulpigt mysteriespel till en mörk konspirationshistoria där Fox Mulder bara tror sig veta sanningen...