Nekromanti Moduler och sänkning av bokmoms

Flash Back

Warrior
Vid årsskiftet skall bokmomsen sänkas från 25% till 6%. Jag antar att detta även kommer att påverka NeoGames produkter.

Detta medför hursomhelst att en modul som idag kostar 199 kr kommer att kosta 169 kr, och en som kostar 220 kr får priset 187 kr.

Mer moduler för pengarna helt enkelt.

Det Förglömda: tillbaka på ny adress:
<A HREF="http://rollspel.20m.com" target="_new">http://rollspel.20m.com</A>

Krille

Super Moderator
"Vid årsskiftet skall bokmomsen sänkas från 25% till 6%."

Ska och ska - (mp), (s) och (v) har kommit överens om en budget. Det är inte så ämlans säkert att den går igenom än. Ropa hej när du är över bäcken, inte förr.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"

Zaiber

Veteran
Spelar det någon roll om de sänker momsen med 19 procentenheter? Om mindre än två år så kommer förlagen ha höjt priserna för att kunna tjäna pengar på de där 19 små godsakerna. Så att priset på böckerna skulle sänkas kan man drömma om.

Så någon priskillnad för konsumenterna tror jag så mycket jag vill på. Dock så kommer vi skattepengar att gå förlorade så Sverige kommer att bli ännu fattigare.

Zaiber - Religion är coolt, Gud är coolare.

Sir Foilan

Hero
"Men en förändring i bokmomsen påverkar alltså alla slags böcker, även rollspel?"

Trots att alla detaljer inte är klara så lär med stor sannolikhet alla tryckta böcker på papper påverkas av sänkningen. Att detta betyder att även rollspel påverkas ser jag som självklart.

Hoppas nu att denna sänkningen av bokmomsen verkligen leder till sänkning av priset på böcker, inte bara rollspel då förstås.

/Foilan - the Man, the Myth, the Beast

Zaiber

Veteran
Oj, förlåt. Jag är en hjärtlös jävel som inte tänkte på dem.

Emil

Hero
Spelar det någon roll om de sänker momsen med 19 procentenheter? Om mindre än två år så kommer förlagen ha höjt priserna för att kunna tjäna pengar på de där 19 små godsakerna. Så att priset på böckerna skulle sänkas kan man drömma om.

De stora bokhandlarfirmorna har lovat att momssänkningen ska synas på priset, men i vilken utsträckning vet vi ju inte än.

Så någon priskillnad för konsumenterna tror jag så mycket jag vill på. Dock så kommer vi skattepengar att gå förlorade så Sverige kommer att bli ännu fattigare.

Vem har tutat i dig att Sverige är ett fattigt land?

/Emil

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.alfaweb.nu/eonse" target="_new">http://www.alfaweb.nu/eonse</A>

Targon

Hero
Nej, inte en chans!

Nja, rollspel är ju inte monopol precis. Eller snarare, rollspel är nog alltför litterärt (litteratur taget i sin breda betydelse som omfattande såväl muntligt som skriftligt berättande) för att någonsin kunna jämställas med traditionella sällskapsspel. Snarare än i leksaksaffärerna hör rollspel hemma på biblioteken. Synd bara att ingen har begripit det ännu.

- Targon

On ne voit bien qu’avec le cœur. L’essentiel est invisible pour les yeux.

Helmgast
Mer pengar till rollspelsföretagen helt enkelt

Kanske att KV och M&M sänks till 199 kronor. Men anledningen till att de flesta böcker kostar 199 även fast de har 80, 96 eller 112 sidor är att det är just 199 kronor. Nästan 200 alltså. Neogames kommer inte sälja mer 'Dvärgar' om dom kostar 170 istället för 199. Men kanske mer KV om den kostar 199 istället för 229. Dessutom spås inflationen öka.

// Slut.

Helmgast
Väljare

Jag tror att de kommer rösta igenom förslaget, annars är risken stor att de förlorar väljare. Och sossar kan nog bli såväl vänster, center eller moderater.

// Slut.

Zaiber

Veteran
Vet inte. Kanske det faktum att det sparas och snålas överallt. Skulle gärna vilja veta vars de pengarna tar vägen eftersom de aldrig verkar täppa till det hål som måste tätas.

Sedan så ska vi väl inte ens prata om vår "lilla" skuld som staten bär på.

Märka bokmomsen. Om en bok sänks med 50 kr totalt med momssänkningen så kan vi väl som konsumenter få köpa den 10 kr billigare. Litar jättemycket på företag som lovar saker.

Watchman

Warrior
Alla stater har skulder. Alla stater är beroende av att låna pengar av andra.

Det kan alltid bli värre, det kan alltid bli bättre.

Belgarth

Swordsman
då kanske man kan köpa alla moduler sen då
hurra hurra mer rollspel åt det svenska folket

How do you prove that you exist? Maybe we don`t exist....

Zaiber

Veteran
Så vitt jag vet så hade Norge ett budgetöverskott förra året. Kanske ändå har skulder, ingen aning.

I vilket fall som helst så barkar det längre och längre ner för Sverige för vart åt som går.

Men nu är ju det här ett rollspelsforum så vi behöver inte förvandla det till politisk debatt

Emil

Hero
Vet inte. Kanske det faktum att det sparas och snålas överallt. Skulle gärna vilja veta vars de pengarna tar vägen eftersom de aldrig verkar täppa till det hål som måste tätas.

Det är för att politikerna bara tänker i fyra års perspektiv. Och att de hushåller väldigt dåligt med pengarna - mycket går till adminstration. Det kvittar vilka det är som styr, det är samma problem ändå.

Sedan så ska vi väl inte ens prata om vår "lilla" skuld som staten bär på.

Jepp, statsskulden (om man nu kan kalla den för det) är liten, väldigt liten. Dels i jämförelse med andra länder, dels i jämförelse med att staten har enorma kapitaltillgångar (jag säger bara: AP-fonderna!).

Så snarare än skuld skulle jag benämna det som ett lån, eftersom staten har pengar att betala tillbaka det med.

För övrigt, om vi pratar om att ge pengar till rika så är en återbetalning av detta "lån" det samma som att ge pengar till enormt rika person, eftersom det är dessa som lånat ut pengar till staten.

Märka bokmomsen. Om en bok sänks med 50 kr totalt med momssänkningen så kan vi väl som konsumenter få köpa den 10 kr billigare. Litar jättemycket på företag som lovar saker.

Vi tjänar åtminstone lite på det... Jag tror inte heller att vi kommer att få se exakt lika stor prissänkning, men någerlunda. Jag skulle gissa på att de höjer det "nya priset" så att det når upp till något som slutar på en nia.

/Emil

Eon SE: <A HREF="http://www.alfaweb.nu/eonse" target="_new">http://www.alfaweb.nu/eonse</A>

Emil

Hero
Så vitt jag vet så hade Norge ett budgetöverskott förra året. Kanske ändå har skulder, ingen aning.

Sverige har också budgetöverskott, det är ju det som bland annat ska spenderas på att sänka bokmomsen. Hur Norge har det i lånefrågan vet jag dock inte.

I vilket fall som helst så barkar det längre och längre ner för Sverige för vart åt som går.

Faktiskt inte. Jämför du med länder ute i Europa så går det bra för Sverige, men det beror givetvis på om man mäter tillväxt heller hur folk har det.

Sedan att det kommer en massa larmrapporter hela tiden beror mycket på att media lyfter fram saker som är sensationella.

Men nu är ju det här ett rollspelsforum så vi behöver inte förvandla det till politisk debatt

Givetvis. Snart kommer väl någon arg adminstratör och låser tråden. Det brukar vara så...

/Emil