Nekromanti Moduler till Vampire the Requiem

Johan K

Gammal & dryg
Sitter här & har nyligen införskaffat mig Vampire the Requim, vilket jag nån dag tänkte försöka dra igång & sl & lira i största allmänhet.
Dock är jag lite nyfiken på de moduler som kommit ut till detta spel. Ni som har dem/läst dem, vad tycker ni om dem ? Vilka är bra ? Vilka kan jag vänta med ? Vilka skall jag mot all förmodan inte skaffa ?

cogitare

Swashbuckler
Skaffa dig Bloodlines:the Hidden. Den är rolig. Antagonists är också kul.

Jag har inte detaljstuderat dem egentligen men de verkar vara roliga.

C.

Havoc

Swordsman
Det beror naturligtvis på vad du är ute efter, mne jag antar att det inte är det svaret du vill ha...

Bloodlines: The Hidden är bra eftersom den indirekt visar på så många olika typer av kampanjer man kan spela i V:tR. Däremot tycker jag inte den passar lika bra för att plocka rollpersonskoncept ifrån, som en motsvarighet till yrken, utan är bättre ifall man kopplar den bloodline man vill använda ordentligt till sin spelmiljö. (Det där blev lite flummigt.)

New Orleans är hyfsad om du vill ha en färdig kampanjmiljö, även om det blir lite skruvat om du spelar efter Katarina.

Jag älskar personligen Ghouls eftersom den har en så härligt mörk stämning.

Böckerna om en specifik covenant är bra ifall du vill fokusera på den i ditt spel, men annars kan de vara lite för mycket info om du inte redan är "inne" ordentligt i spelet.

Det som brukar rekommenderas som ett bra första supplement är Coteries, eftersom den innehåller lagomt mycket extrainfo om alla fem covenants. Jag äger den inte själv (beställd).

Vill du ha mer om World of Darkness som inte är specifikt om Vampire så är nog Antagonists bra. Den innehåller olika motståndare och brukar hållas fram som en av de bättre böckerna (också beställd.)

Den enda bok till nya WoD som jag hittills blivit besviken på är Lore of the Forsaken till Werewolf. Alla de andra böckerna är bra till mycket bra.

Vilken typ av äventyr brukar/vill du spela? Vad blev du mest inspirerad av i grundboken? Vad kände du fattades i den?

(Sen kan du ju läsa mina recensioner i Fenix, men jag berättar gärna mer här också.)

AEGIS PRIME

Swordsman
New Oreleans är bra, smått rörig men jag kan inte få för mig att använda den efter Katrina

VII tycker jag är mycket bra, inovativt skriven och gav mig mycket uppslag, dock med en varning att inte göra den till Sabbat kopier, de må ogilla vampyrer men att använda dem som kanonmat är helt fel

Johan K

Gammal & dryg
Sent om sider får du ett svar... :gremblush: Har lyckats glömma bort att jag skrev dena tråd... :gremblush:

Hursomhelst, tackar för dina svar. De har gett mig lite mer kött på benen iaf. Vilket alltid är en start iaf. Så nu skall jag se ifall jag ska ta mig ner till butiken & köpa nått här, nu när man äntligen fått lön & sådant nödvändigt...

Havoc

Swordsman
Har nyss läst igenom Coteries och den var rätt informativ men inte särskilt spännande skriven. Det kändes som lite väl mycket standardmall, något som WW och andra företag som har många skribenter till samma bok lätt kan råka ut för. Kan trots allt vara bra att ha i början, men vänta dig inget underverk.

Däremot är Antagonist mycket bra, eller i alla fall så långt som jag kommit (~halva). Den är ju inte riktad bara mot vampire, men jag tror ändå att det kan vara ett bra första supplement att köpa. Den hjälper till så att spelmiljön inte bara handlar om vampyrers intrigernade, det finns en hel del annat att oroa sig för där ute i mörkret.

Lycka till!

Johan K

Gammal & dryg
Jo, Antagonists har jag tittat lite i.
Så även Chikago -boken som åxå är ruggit maffig. Har du kollat närmare på den boken ? Jag blev sådär lite småsugen på att köpa den nämligen. Dock är det ju en del pengar att lägga ut för den boken, tyvärr.

Havoc

Swordsman
Nej, jag har inte läst den än. Tanken är att den ska dyka upp vilken dag som helst och att det ska bli en recension till nästa nummer av Fenix. Jo, den verkar minst sagt maffig. Jag får hoppas att mitt intryck inte påverkas av att jag blir tvungen att läsa allt i ett sträck. Misstänker att det är en bok som man ska ta lite i taget av, så man inte blir tokig... Det vore trevlit om den var bra eftersom konceptet med en kombinerad setting är mycket tilltalande.

Skickar dig lite av mina tidiga intryck när jag sätt igång med den.

Johan K

Gammal & dryg
Man tackar för det !
Vore snällt om du droppade läte komentarer om den modueln. Skall åxå bli kul att läsa din recension i nästa Fenix !

StefanB

Warrior
Laholm, Halland, Sverige, EU, Norra Halvklotet, Te
Bloodlines: The Hidden gillar jag då det finns ganska tuffa bloodlines. Dock ska man inte överandvända denna utan mer som en krydda.

Bloodlines: The Legendary har jag inte ännu läst men efter att ha läst om den så verkar den inte allt för bra. Verkar slänga tillbaka lite av det dom tonade ner i övergången mellan VtM och VtR

New Orleans är jag lite osäker på. Själv föredrar jag att skriva ner eget materiel om staden vi spelar i.

Coteries är en bra bok som går igenom lite lagom om alla 5 covenants. Covenant böckerna är aktuella om ni efter ett tags spelande kommit fram till en covenant ni föredrar och efter det spelar i den.

Antagonists är en bok som verkar grymt bra (har bara läst igenom den en gång), finns en del förgjorda "monster" men även bra utrymme för att skapa eget. Mer av en handbok änn en monsterbok.

Sen sist men inte minnst har vi Armory som verkar vara en riktigt nice modul för alla dom som gillar vapen. Dock verkar den vara grymt undernärd när det gäller bilder. (Offensiv till neotech är min mässt lästa modul. Är föresten grym när det gäller bilder)

Så det jag skulle köpt som första böcker är Coteries och sen lägga till beroende på vad man gillar/tycker det behövs mer av: Antagonists ("monster"), Bloodlines: the hidden (Tuffa bloodlines) New Orleans (setting) eller Armory(vapen mm)