Nekromanti moduler.

Krille

Super Moderator
"Är det någon som vet vilken nästa modul från Neogames är?
till Eon då alltså."

Alla frågor av typen "när kommer modulen yaddayadda", "kommer det en bok om yaddayadda", "vilka böcker ska Neogames släppa" eller "vilken är nästa modul" besvaras lättast av Neogames egen releaseplan.

Helmgast
Sjöfarare & Pirater 28/3

Som är försenad, men den har ju har svällt från 80 till 96 sidor.

Storuggla

Champion
Re: Sjöfarare & Pirater 28/3

"förresten hur många dagsresor hinner man med båt i god vind?"

En om dan kanske? :gremgrin:

Storuggla, retas

Zaaken

Veteran
Som dom sa nästa kommer inte förens 28/3 så du får vänta ett tag alla andra frågor om muduler får du nog svar på den sida som krille hänvisar till

Emil

Hero
Re: Sjöfarare & Pirater 28/3

Låt säga 6-8 knop i god vind... Det är alltså 6-8 nautiska sjömil i timmen. Sedan får du själv räknar om det i meter (finns tabeller i regelboken).

/Emil

The_Gorger

Hero
knop och sjömil

En sjömil/nautisk mil är 1852 meter
Knop är sjömil/timme
Det finns lätta sätt att räkna om värdena
1m/s = 1852/3600 ca 0,5knop
Så, om du mäter skeppet/båten. Sedan kastar i tex äppelskrutt i fören och räknar hur lång tid det tar för äppelskrutten innan den passerar aktern. (meter / sekunder)/2 blir knop. OBS detta är farten genom vattnet och inte farten över grund som oftast är mer intressant. OBS
För att få fram den senare måste man ta till mer avancerade metoder.

En fråga. Finns sextanten? Hur avancerade navigationsmetoder finns det? Hur utvecklad är astronomin? oj det blev visst fler :gremblush:

För er som ej vet ska jag säga skillnaden mellan fart genom vattnet och fart över grund. Man kan ha hög fart genom vattnet men stå still pga tex ström. Fart över grund är alltså den fart man får på kartan.

Jag kanske har gjort det krångligare än innan, men livet är sällan lätt

Emil

Hero
Re: knop och sjömil

Han ville väl bara veta hur många dagsmarscher om dygnet man kan förflytta sig i god hastighet, vilket ju blir:

24 * hastighet i knop * 1,852 / 36.

En fråga. Finns sextanten? Hur avancerade navigationsmetoder finns det? Hur utvecklad är astronomin? oj det blev visst fler

Svaren på dina frågor skiftar mellan olika kulturer. Man har utvecklat metoder för navigering efter stjärnorna, även om dessa inte är förfinade. Mer än så kan jag dock inte säga, men Sjöfararmodulen kommer ju ganska snart...

/Emil

King Kromm

Hero
Re: knop och sjömil

Så, om du mäter skeppet/båten. Sedan kastar i tex äppelskrutt i fören och räknar hur lång tid det tar för äppelskrutten innan den passerar aktern. (meter / sekunder)/2 blir knop. OBS detta är farten genom vattnet och inte farten över grund som oftast är mer intressant. OBS
För att få fram den senare måste man ta till mer avancerade metoder.
Jag är nu säkert ute å cyklar, men jag har fått för mig att ordet knop kommer av att man hade en tamp med ett antal knutar som man kasta överbord(nej nej, inte allt på en gång) och mätte på något vis med massa knutar.

För er som ej vet ska jag säga skillnaden mellan fart genom vattnet och fart över grund. Man kan ha hög fart genom vattnet men stå still pga tex ström. Fart över grund är alltså den fart man får på kartan.
Läst navigation?? Kustskepparn?