Avveckling
"nu säger jag det rent ut igen: ämlans elitist! Dessutom stämmer inte utvecklingsstegen enligt min erfarenhet. Akademikerna kommer efter ångestspelare, och matiné-äventyr går parallelt med simulationister. Dessutom borde lajvare helt lyftas ut och få en egen utvecklingsskala - hört talas om "boffertomtar", till exempel?"
He he, jag skojade mest med den utvecklingslinjen. Den är inte så allvarligt menad. Ville mest trycka dit historikerna (som jag tycker förtråkar rollspelshobbyn mer än kobolderna) och reta upp folk i största allmänhet. Tungan i kinden, alltså, ville bara skoja med er.
"För sjutton, jag slutade friforma för tio år sedan (give or take) för att jag tyckte det var för pretentiöst. Jag fick intrycket av att man friformade för att det var fint, inte för att rollspel var kul. Det roliga var inte att spela rollspel, utan att skryta om hur mycket "finare" rollspel man spelade än alla "kobolder"."
Jo, så där är det ju med alla konstformer. Jag upplever ofta att många headnoddare, symfonirockare, frijazzare och ambientälskare bara lyssnar på sin musik för att vara märkvärdiga. Alla vet ju att Boney M bevisligen är världens bästa band, right? Men så är det ju inte. Man behöver inte vara elitist för att vara indie, det finns faktiskt de som älskar annat än radiopop, hur mycket radiopopparna än säger att det är deras musik som är "rolig" och alla andra bara gör sig till för att vara annorlunda.
Så visst finns det lökiga friformare, men dra dem inte alla över en kam. Alla lyssnar inte på Daniel Johnston för att han är kultursnobbarnas favorit. Några älskar helt enkelt hans musik och föredrar det framför Shakira. Utan att vilja vara märkvärdiga.
"Så nu har jag gått tillbaka till matiné-äventyr, fast jag rollspelar istället. Det är inte Krister Sundelin i medeltida kläder som flyr från Skuggans Hejdukar(TM), det är Tuva från Vadehyttan. Var platsar jag på din skala? Är jag retarderad till matinéspelare eller har jag gått bortom friformen?"
Jag tror du är precis lika mogen som jag. (Demokratiskt svar, inte sant?) Din fantasivärld har blivit så verklig och påtaglig för dig att den inte är att betrakta som ett gäng effektfulla kulisser att äventyra i. Jag tror iaf att ditt Västmark är precis lika konkret för dig som New York är för mig när jag spelar Kult i friform. Därför ser jag inga anmärkningsvärda skillnader mellan oss två i det här fallet.
/Rising