Nekromanti Money well spent...

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Hej!

Jag undrar hur mycket pengar ni lägger på hobbyn rollspel en average månad?

Vad går pengarna till?

Är det tärningar, pdf:er, resor till konvent, fikabröd, fysiska böcker, vad?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag lägger mellan 50 och 1000 kronor. Det varierar väldigt. Den här månaden har jag till exempel betalat en illustratör 2000:- och kommer dessutom att kickstarta Vampire Dark Ages med en tusenlapp, ett riktigt specialfall.

Men mina pengar går huvudsakligen till PDF:er jag aldrig får tid att läsa och till illustrationer till mina egna spel.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Själv har jag nog aldrig lagt mer än 500:- någon månad.

Oftast är det pdf:er som kostar men nästan lika ofta är det suddgummin, pennor, papper och annat bös som känns gott i handen.

Fysiska böcker blir väldigt sällan. Jag är lite sugen på Svenska Kulter men varit för snål varenda gång jag hållt det i handen.

Ymir

Liten kantbaron
Själv lägger jag ut typ en negativ summa varje månad eftersom jag är utfattig och får mer rollspelsmoduler gratis genom frilansande än vad jag köper. Men...om jag hade en stadig inkomst skulle jag typ köpa varenda svenskt rollspel som jag inte tycker suger, eftersom det enda som håller svensk rollspelsproduktion levande är ett mycket begränsat antal mycket köpvilliga konsumenter.
DeBracy said:
Vulgar display of kulturkonservatism? :D

Rob

Veteran
2000-3000 kr kanske mest består det av gamla Dungeons & Dragons produkter ifrån eBay men också lite kickstarters här och var.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Förra året köpte jag Vornheim och Whitehack, plus att jag betalade in hela mitt lag på SävCon (750 kr). Det här året har jag lagt ett par hundralappar på stämplar till Grottröj, $3.50 på pdf:en Within the Radiant Dome och 300 kr till SävCon.

Jag är benhård på att jag vill ha valuta för mina pengar; jag köper inte en pdf som jag inte kommer att hinna läsa tex. Det här med att rollspelsindustrin behöver folk som köper allt tror jag inte ett dugg på. Själv skapar jag för att jag tycker om det och det ger mig ett mervärde av hobbyn, inte för att jag tror att någon kommer betala för det.

I min budget är det framförallt tidsposten som sätter begränsningen, däremot. När jag ser till att gå och lägga mig i tid har jag kanske 20-30 minuter effektiv tid per dag jag kan lägga på att läsa, skriva eller rita något. Under den tiden vill jag hinna med att designa äventyr, fixa artiklar och layout till GrottZine, programmera lite, osv.
slanfan said:
"kanske 20-30 minuter effektiv tid per dag jag kan lägga på att läsa, skriva eller rita något. Under den tiden vill jag hinna med att designa äventyr, fixa artiklar och layout till GrottZine, programmera lite, osv."

:O
kloptok said:
Barn etc.
slanfan said:
Ja, något tar ju uppenbarligen BW´s tid, jag reagerade snarare på ambitionerna för de 20-30 minuterna.
GO BW!
kloptok said:
Aha, ja vår gode Björn Krigsmedalj verkar vara en högst effektiv person. Om jag får barn hoppas jag att jag blir det automatiskt. Det vore skönt.
RasmusL said:
kloptok: Don't count on it...
Björn Wärmedal said:
kloptok: det kommer inte per automatik :) inte ens i närheten. Dessutom finns det långa perioder då jag misslyckas kapitalt med att vara produktiv. Prep är A och O, likaså att spendera den tid man kan med att fundera på vad man faktiskt ska göra den där korta tiden och vilka mål som är rimliga.
kloptok said:
Usch då, det låter ju jättejobbigt!
RasmusL said:
kloptok: Du ser det också va? BW håller sakta men säkert på att tappa fotfästet. Snart har vi honom här nere hos oss bland ALLA PREPPLÖSA PICK-UP-AND-PLAY SPEL!! MWAHAHAHAHAAAA!

kloptok

Pensionerad astrolog
I runda slängar kring 1000 kronor. Men då räknar jag med 3-4 middagar per månad som käkas i anslutning till spel. På faktiska rollspelsprodukter (pdf:er och fysiska böcker) lägger jag kanske några hundra per månad i genomsnitt. Köper ofta bundles med pdf:er och jag håller hellre på pengarna och köper den fysiska boken snarare än en pdf om jag kan välja.

Men högen med olästa böcker börjar bli rätt stor nu. Och pdf-arkivet ska vi inte ens tala om.

slanfan

Hero
Jag spenderar väldigt lite per år. Oftast är det på Gothcon som pengarna går. Utslaget på månader blir det nog inte mer än 200 pix. Fast då räknar jag ju inte in snacks, sprit, pennor, arbetstimmar, surfkostnader, knark, kaffe, resor, kondomer eller pizza.

Lupus Maximus

Tekniker
Jag vill nog inte veta hur mycket jag lagt ner, eller lägger ner, på rollspelsrelaterade utgifter. Men vissa månader är det bara serverdriftskostnader för TrekRPGnet, ibland är det full köpfrenesi på DriveThru (t.ex. när jag köpte alla PDFer till Exalted 1ed och 2ed på en gång).

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Jag köper nog en fyra-fem tryckta produkter om året. Något annat lägger jag nog inte pengar på; om jag brukar vara spelledare och låta spelarna stå för godis och fika. En del saker samlar jag på, andra köper jag för att jag är intresserad av system och spelstilar. Jag spelar mest Pendragon och till det har jag sedan länge det mesta som finns att köpa.

Hellzon

Långsamma Vargen
Vad pengar ni bränner. ;) Här blir det väl rimligare att skriva en köpfrossa på 1000/år. Inte medräknat bensinkostnad till konvent/flumspelsgrill.

anth

Vetefan
Jag mäter inte mina inköp i kronor, utan i centimeter. Circa 5 hyllcentimeter i månaden.

chrull

Stockholm Kartell
anth;n47175 said:
Jag mäter inte mina inköp i kronor, utan i centimeter. Circa 5 hyllcentimeter i månaden.
Aouch. Jag tror jag har köpt ungefär 1 hyllmeter de senaste 5 månaderna.

Ond bråd död

Swashbuckler
Lägger kanske ner 1500 per år. Men om jag var med i skuldfällan på tv så skulle det visa sig att det är mycket mycket mer, och att jag tagit sms-lån för att köpa samlarutgåvor av Eon.

Njord

Veteran
Mellan 100 och 1500 per månad skulle jag tro, men i år blev det nog lite mer då det utkom så många nya titlar. Det blir mest böcker för mig då jag föredrar fysisk form framför pdf. Så mycket runt-i-kring-krafs som pennor och godis blir det dock inte då min grupp allt mer sällan kan träffas för spel.