Oscar Silferstjerna
Doktor Snuggles urmakare
I nästa Fenix kommer en artikel där jag bla påstår att Monopol är en sorts rollspel.
Är inte det att luckra upp begreppet en smula?Bengt Petter said:I nästa Fenix kommer en artikel där jag bla påstår att Monopol är en sorts rollspel.
Begreppet är redan helt och hållet uppluckrat och har inte betytt någonting på flera år. Det blir det som är konsekvensen av att låta alla och deras mammor definiera sig som rollspelare oavsett vad de håller på med. Toleransens pris, liksom. I Monopol flyttar man runt en karaktär med distinkt identitet, enligt fasta regler. Det finns konkreta utmaningar, och det finns andra spelare som flyttar runt andra figurer med likaledes distinkta identiteter.Dante said:Är inte det att luckra upp begreppet en smula?
Men det beror förstås enkom på att den definition av rollspel du hade när du kom till Rollspel.nu var snävare än Spinal Taps spandexbrallor.krank said:Så jodå, om en monopolspelare skulle påstå sig vara rollspelare, så skulle nog jag nicka förnumstigt och tänka "om D&D och vissa indiespel som helt saknar rollpersoner eller spelledare kan vara rollspel, så kan nog det här också vara det".
Indeed. Det finns för- och nackdelar med snäva definitioner. Nackdelen är att det ibland kan vara politiskt inkorrekt eller onödigt fjärmande. Fördelen blir att ord faktiskt betyder konkreta, avgränsade saker och därmed blir lättare att snacka om. Just ordet "rollspel" är det såpass många som har såpass starkt claim på, att det skulle vara helt omöjligt att umgås vettigt om alla vidhöll sin egen definition. Jag har till exempel sett flera som inte erkänner friform som rollspel.Dante said:Men det beror förstås enkom på att den definition av rollspel du hade när du kom till Rollspel.nu var snävare än Spinal Taps spandexbrallor.
Nästan precis så jag formulerar mig i artikeln. Men jag går faktiskt ytterligare ett par steg i mina påståenden (pengar som "kroppspoäng" etc). Är onekligen nyfiken på vad folk kommer att tycka om artikeln, som alltså alltså handlar om långt mer än bara Monopol.krank said:Monopol flyttar man runt en karaktär med distinkt identitet, enligt fasta regler. Det finns konkreta utmaningar, och det finns andra spelare som flyttar runt andra figurer med likaledes distinkta identiteter.
Nu var det länge sedan jag spelade Monopol, men jag har inget minne av att jag hade någon distinkt identitet alls, om man inte anser att "representeras av ett strykjärn" är en distinkt identitet. Man har inga utmärkande drag alls, bara ett antal poäng i form av pengar och ett antal kort som representerar de gator man köpt, och om man vill hävda att det är en distinkt identitet kan man lika gärna påstå att Fia med knuff är ett rollspel eftersom pjäserna skiljer sig från varandra genom olika färger.I Monopol flyttar man runt en karaktär med distinkt identitet, enligt fasta regler.
Fast då hamnar alla de här samberättarspelen där man inte har fasta roller eller för den delen inte lever sig in i en roll/gestalt/person bort. Alla metaspelande spel faller bort.Eksem said:Jag förstår inte ens varför man inte bara nöjer sig med att om man lever sig in i en fiktiv roll/gestalt/person så är det ett rollspel, gör man det inte så är det något annat.
Det finns en viktig skillnad mellan Monopol och Fia med knuff. Monopol rymmer en form av fiktion (man köper gator i en stad), medan Fia inte föreställer något. Detta menar jag är skillnaden mellan rollspel och andra spel.Gurgeh said:Nu var det länge sedan jag spelade Monopol, men jag har inget minne av att jag hade någon distinkt identitet alls, om man inte anser att "representeras av ett strykjärn" är en distinkt identitet. Man har inga utmärkande drag alls, bara ett antal poäng i form av pengar och ett antal kort som representerar de gator man köpt, och om man vill hävda att det är en distinkt identitet kan man lika gärna påstå att Fia med knuff är ett rollspel eftersom pjäserna skiljer sig från varandra genom olika färger.I Monopol flyttar man runt en karaktär med distinkt identitet, enligt fasta regler.
/tobias
Fast i samberättarspel fokuserar man väl inte på inlevelse i rollerna? Det var "lever sig in"- delen av resonemanget jag inte köpte.Endyamon said:Fast var står det att det måste vara fasta roller? Det står ju bara i roller. Och i samberättarrollspel så har du väl roller också, även om du kanske har flera roller. Finner ingenting som säger att det måste vara exklusivt.
Det är en lååååång artikel. Monopol är inte huvudpoängen.Zire said:Sen tycker jag också att det är himla synd att såna här diskussioner börjar innan artikeln kommer ut.