Nekromanti Monopol och rollspel

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Re: Utplockad deltråd

krank said:
Fast i samberättarspel fokuserar man väl inte på inlevelse i rollerna? Det var "lever sig in"- delen av resonemanget jag inte köpte.
Ingen aning. Jag är inte mycket för sådant. För mig både som SL och spelare är det viktigt att jag får uppleva en fängslande berättelse på ett sätt som mitt intryck av samberättarspelen inte ger mig.

Så som jag tolkar samberättarspelen så är det skapande av ett "häftigt" narrativ tillsammans allt eftersom. Utifrån det perspektivet så kan man ju mycket väl ha roller att leva sig in i. Men som sagt var, det kanske inte är vad samberättarspel är så...

Eksem

Champion

Okej, jag får nog ändå göra en utbrodering, även om jag tycker hela frågeställningen är löjlig och ointressant.

Det finns förstås flera skillnader mellan Monopol och DnD. T.ex. att i Monopol återgår världen alltid till sitt ursprung mellan varje spelomgång, att interaktionen mellan figur och värld i Monopol är begränsad, att "rollerna" i Monopol saknar förflutet, framtid, namn och personlighet.

Dessa tre tycker jag är de stora skillnaderna, där framförallt interaktion mellan roll och värld är den kanske största skillnaden, och är mycket av det som gör rollspel till rollspel.

Eksem

Champion

Jag skrev inte heller "fokuserar". Du kan byta ut "lever sig in" mot "gestaltar" eller något annat om "lever sig in" har en särskild laddning för dig.

anth

Vetefan

Problemet är snarare att om man säger att monopol är rollspel - vad är i sånt fall INTE rollspel?
Med din definition så är schack, fia med knuff och poker rollspel.

I sånt fall så tycker jag att det är bättre att sluta kalla rälsning för rollspel. :gremlaugh:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Eksem said:
Du kan byta ut "lever sig in" mot "gestaltar" eller något annat om "lever sig in" har en särskild laddning för dig.
Det har det ju visserligen, men jag tycker nog att man gestaltar i monopol. Man gestaltar en finanshaj. Som köper ytor och är girig och så.

Eksem

Champion

Jag tycker inte att man faktiskt gestaltar en fiktiv person i Monopol, och ser inget riktigt stöd för det påståendet heller. Det beror förstås lite på hur man definierar "person".

Möjligen leker man en abstrakt finanshaj i Monopol, men att vara girig och köpa ytor och gå varv efter varv är inte att gestalta en fiktiv person i mina ögon.

Sedan finns det förstås andra mycket viktiga skillnader mellan Monopol och rollspel, som jag tar upp i ett annat inlägg i tråden.

CapnZapp

Myrmidon

Hur får ni det till att man är "girig" i Monopol?

Zire

Swashbuckler

Tycker du inte att ett spel som går ut på att skinna sina motståndare och skaffa monopol på alla butiker låter lite girigt? :gremsmile:

Ram

Skev

Därför att pengarna inte nödvändigtvis är pengar i monopol mer än Bä är pengar i Settlers?

Man är inte väl mordisk bara för att man dödar någon i Assassin (brädspelet)?

De är medel och spelmekaniker. Man kanske vill ha mer av dem, men det beror på att spelet är funtat så. Fanns det t.ex. inte ett spel som gick ut på att man skulle bränna pengar så fort som möjligt också? Är då den girige den som har mest eller minst pengar?

Eksem

Champion

Men vi talade ju om rollen man gestaltar (finanshajen), inte spelaren.

Ram

Skev

Eksem said:
Men vi talade ju om rollen man gestaltar (finanshajen), inte spelaren.

Men du sa ju...

Eksem said:
Jag tycker inte att man faktiskt gestaltar en fiktiv person i Monopol, och ser inget riktigt stöd för det påståendet heller.
I'm so confused... :gremsmile:

Men nae, du har väl rätt. Om man ser Monopol som ett rollspel så antar jag att man som spelare kan ses som girig. Att spela på något annat sätt skulle vara kontraproduktivt för då förlorar man... :gremsmile:

Eksem

Champion

"I'm so confused..."

Ja, fast det betyder också att ditt ju egentligen korrekta påstående också är ett stöd för att man ju egentligen inte gestaltar i Monopol. Eh. Jag har sjuk feber och sitter på jobbet så det är möjligt att jag är obegriplig just nu.

Ram

Skev

Jag tycker inte att monopol är ett rollspel, nej.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Åsiktsmonopol

Det finns en viktig skillnad mellan Monopol och Fia med knuff. Monopol rymmer en form av fiktion (man köper gator i en stad), medan Fia inte föreställer något. Detta menar jag är skillnaden mellan rollspel och andra spel.
Medan jag är av den lite mer traditionella skolan som hävdar att skillnaden mellan ett rollspel och ett annat spel är att man i rollspelet spelar en roll (eller flera roller, naturligtvis). Visst kan man roa sig med att tänja på begreppet rollspel så att det även omfattar Monopol, men då har det spruckit för länge sedan och blivit i princip helt meningslöst. Vad vinner man på det?

/tobias

kängtrollson

Veteran

Så fort man säger A så har en armé av folk redan annalyserat söner A innan man kommit till B. Tycker att det gäller alla forum i världen faktiskt. Det är väl lite av grejen eller hur =)

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare

Målet med min artikel är inte att få rätt, utan att göra jämförelser som kastar nytt nytt över gamla ämnen. Det tror jag att jag har lyckats med.

soda_UBBT

Warrior

Bengt Petter said:
Målet med min artikel är inte att få rätt, utan att göra jämförelser som kastar nytt nytt över gamla ämnen. Det tror jag att jag har lyckats med.
Är du samma lirare som trodde Noir var nydanande på Mutantforumet?