Nekromanti Monster och Momolan

Humledans

Veteran
Gävlebor bör inte läsa det här. Eller, iallafall inte Du Som Har En Fetish För Lönnmördaralver, Du Som Såg Till Att Lönnmördaralven Blev Ihjälsparkad, Du Vars Karaktär Är Snuskigt Rik, Du Vars Karaktär Är Snuskigt Snygg, Du Som Skapade Den Värsta Bärsärken What So Ever, Du Som Gillar Mary-Sues och Du Som Spelade Bror Till Han Som Såg Till Att Lönnmördaralven Blev Ihjälsparkad Fast I Ett Annat Rollspel. Yeah.

Jag håller på att skriva ett rollspel. Kanske inte direkt skitsmart, min erfarenhet ligger fortfarande i botten, och spelarnas erfarenhet är ännu lägre, men vad gör man? Jag har ju inte råd att köpa något, och har kört dom som går att ladda hem på Eons hemsida. Grejen är, jag har inget vidare material. Har lånat Magiboken och Legendboken, har det där grundpaketet, men inte mer. Så jag skulle behöva hjälp med en del saker ><,

a) Vet någon om er någonting om landet Momolan eller landet som ligger över, så vore jag hemskt tacksam. Meningen är att en del av rollspelet ska utspela sig där, men jag vet ingenting om stället förutom det som står i Spelledarens Guide.

b) Jag skulle vilja ha lite stats till några monster - dels lite svagare, dels lite starkare. Får jag bara några, så kan jag säkert göra upp några själv sedan, men just nu har jag ingen aning om vad det är rimligt att deras styrka och attackstyrka ska ligga på. Ökenvarelser, magiska varelser och varelser från Skugglandet vore särskilt uppskattat.

c) En slutboss. Rollspelet ska vara en längre kampanj, och jag har lagt upp massor med "minibossar", men jag behöver en riktigt bad guy. En drake vore lite väl klassiskt, och en magiker undviker jag helst, men jag vill ändå ha en rätt stark varelse. Hjälp?

d) Två av karaktärerna har blivit lirte väl bra... En av dom slog 18 i Personlighet, la till ett för att hon var tjej, plus tre för att hon var alv... 22 i Personlighet. Den andra hade tur på sin förmögenhet - hon fick så fram Ob5T6 x 200 Silvermynt, Ob4T6 x 100 Guldmynt, plus en massa mer... Hon slog Ob 5 gånger på dom slagen. Fatta. Hur. Rik. Hon. Är. Borde jag som spelledare begränsa dom? En sådan snygg spelare, dessutom med ett stridsgissel som vapen och en kariärr som framgångsrik sköka, kan bli ett problem då någon ska övertalas eller förföras - det kommer helt enkelt inte bli någon match. Och den rika, hur ska hon motiveras att delta i äventyret, då pengar inte lockar? Hennes karaktärs livsmål är att bli en drakryttare (som att nu det skulle gå... ._.,), men jag har inga drakar i äventyret.

e) Några tips för äventyrskapande? <3

walium

Ganska töntig, faktiskt
Lasse och Masse

Nu ska jag svara lite selektivt. De monster som finns till Eon påminner i mångt och mycket om de monster som brukar dyka upp i alla andra fantasyspel. Här tycker jag gott att du kan hitta på mer eller mindre fritt. Annars så har du råkat ut för den typ av problem som brukar uppstå när man börjar planera sin kampanj innan karaktärerna är helt framslagna. En del lamers kommer säkert att föreslå att du ska låta tjuvar stjäla alla pengar och kasta syra i fejset på den vackra alven men det tycker jag vore en tråkig lösning. Dina spelare är säkert mycket nöjda med att ha slagit så bra och det vore därför synd att inte försöka utnyttja detta.

Om vi tar rikedomen först så är det knappast så att någon person i Mundana traskar runt med tusentals mynt i fickan. Förmögenheten har man sällan i kontanter utan snarare i egendom och föremål. Låt hellre spelaren investera majoriteten av pengarna i ett eller flera fartyg, en borg eller något annat mer beständigt. De finns moduler som tar upp just byggandet av borgar (Riddaren) och skepp (Sjöfarare & Pirater) och där finns även regler för vad olika saker kostar. Men om du inte kan få tag i dessa på något sätt så får du försöka höfta. Sitt ner tillsammans och rita upp en båt/borg som rollpersonen äger och kan använda till olika coola saker.

Sedan har vi frågan om hur förmögenheten har införskaffats. Jag förstod inte riktigt om det var den rika eller den snygga rollpersonen som var en föredetta sköka eller vilket kön som de har. Men det blir roligare för alla inblandade om rollpersonen har kommit över pengarna på något lite kontroversiellt och smått förbjudet sätt. Har de stulits ifrån någon viktig helgedom? Har rollpersonen ärvt eller lurat sig till dem av någon mäktig adelsätt? Poängen är att förvärvandet av pengarna ska lägga grunden till någon form av konflikt så det inte bara blir en tråkig extraresurs.

Sedan när det gäller skönhet så har utseendet en benägenhet att ställa till det för folk, särskilt om man förlitar sig för mycket på det. Det kan ge upphov till avundssjuka, åtrå, habegär och alla möjliga komplikationer med omgivningen. För att inte tala om sådana saker som graviditet och könssjukdomar (eller våldtäkter om det är okej för spelaren och det är en lite mörkare kampanj).

Hade jag varit du och haft dina begränsade resurser så hade jag nog skippat Momolan och satsat på länder som Soldarn eller Consaber istället. De är nämligen feodala samhällen och lätta att identifiera sig med för de flesta som har sett lite Robin Hood och Ivanhoe. Dessutom finns det en lång artikel om ett baroni i Soldarn i det senaste numret av Fenix. Där finns det bland annat en mycket pilsk baronson och gott om uppslag för äventyrande. En plats där rollpersonerna skulle kunna äga en liten borg kanske? Endast 49 kronor och då får du dessutom en massa andra bra rollspelsmaterial.

Ger du mig lite mer information och önskemål så kan jag ge ytterligare tips.

Craygh

Swordsman
Hett tips om ni har ont om resurser: Skapa en studiecirkel under ABF eller en förening i SVEROK!

Regmolar

Swashbuckler
Nu ska jag snart försöka sova, för jag jobbar imorgon, men jag ska svara så mycket jag orkar...

a) Momolan är ett matriarkaliskt samhälle i öknen. Det består dels av ökenstammar och dels av två städer (en vid kusten, en längre inåt landet) som är byggda under jorden för att tåla hettan och försörjs genom konstbevattnad odling. Könsrollerna är som den näst värsta mellanösternversionen, fast tvärtom vad gäller könen (männen ägs av sina makor och tvingas bära slöja). Mûhad är en slags teokrati styrd av Mhîm (vilken är en ärftlig kungatitel som kan erövras på de vanliga sätten; "gudomligheten" medföljer ämbetet). Tänk dig forntida arabien, så har du någorlunda koll. Landet är rikt och har en massa droger och slavar. (har jag skrivit något tillräckligt dumt nu kommer snart Ymir och ger dig en rejäl genomgång av det hela :gremwink:)

b) Kolla hemsidans gratisäventyr samt informationen till Monster i Mundana (utgången produkt) så får du några djur och monster, förutom de som redan finns i Spelledarens bok. De tre du nämner är dock just de som det finns ungefär ingen information om...

c) Demoner är väl en klassiker, och ju ganska bra i Momolan. Annars är väl en drake det mest episka du kan döda, fast du ska nog se till att RP har åtminstone en chans att ha ihjäl den innan du lägger in den... Dra annars bara ihop lite lagom stats för vad det nu är de blir.

d) Utnyttja karaktärsdragen. En person med 22 i personlighet kommer att dra blickarna till sig var hon än går (notera också att människor har ett extra gott öga till alver). I ett land där kvinnorna är enväldiga, självständiga och hetlevrade och gärna vill ha sina män helt för sig själva kan det vara en dålig kombination, vilken inte förbättras av att alviska slavar är de allra mest eftertraktade i Mûhad... en alvinna med 22 i PER (och eventuellt vissa skickligheter från sitt arbete, om jag fattat rätt) lära vara värdig självaste Mhîm, en gåva som allra minst lär belönas med ekonomiskt oberoende i åtskilliga generationer... och många skulle nog döda för bara det.

Enorma mängder pengar införskaffas inte spontant (åtminstone inte innan jättelotterier uppfunnits, och jag tror inte det är fallet i Mundana), så där har vi möjliga äventyr. Pengar ger makt och inflytande och gör personen känd, vare sig den vill det eller inte. Det ger möjliga äventyr. Med ett så excentriskt livsmål skulle du kunna centrera en kampanj bara runt den karaktären...

e) <table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">Ska vi se, Momolan... du verkar ju ligga ganska hårt åt high och monsterslakthållet, så vi kör på det först. Vi har en kult som dyrkar demonen Azradeus (se L&H) och de demonyngel som bor och ibland drar ut ur Helveteshålet i östra Momlan (nedgång till Underjorden, typ). De steker sig över svavel, slår sig med piskor och väntar på att A ska ta över världen, typ. Knivar som gör +Ob4t6 Blödning och deras "präster" kontrollerar demoner. Sedan har vi ju förstås den grupp av utbrytarlamior (Eon-vampyrer; transformeras genom en religiös ritual och inte genom något annat), flest kvinnor, som bor där och är rika och mäktiga och hemliga, och de har typ vandöda tjänare och så och moderkulten vill förgöra dem... tja, det var väl allt jag kom på för tillfället. Vi väntar fortfarande på att Ymir ska komma med sin modul och avslöja resten.</font></td></tr></table>

Hoppas det var till någon hjälp :gremsmile:

Humledans

Veteran
Re: Lasse och Masse

Tack! Era svar uppskattades stort, även om jag tyvärr inte riktigt har en aning om hur man skapar studiecirklar och sånt... Tänkte börja på ett lite lägre nivå. Walium, att skapa en borg till Xenma Draköga var en toppenidé, något jag antagligen kommer försöka mig på :3 Har lite småidéer om hur jag ska tackla hennes skönhet också - det enda problemet är en annan spelare, som har tagit det till vana att dutta ihop alla med alla. Nåja, ditt svar gav mig en god vägledning. Har dessvärre inte pengar för någonting - min totala budget ligger för närvarande på 41,50, och det ska jag klara mig på i två månader. Go me. Och Momolan passade bra in med vad jag tänkt ut åt äventyret hittills, det är inspererat av nordafrikansk mytologi och, så det bör vara en hel del öken, med gåtor jag försökt klura ut att lösa - och som sagt, jag har inte råd att skaffa material till någon annan plats heller. Behöver fortfarande hjälp med lite monster - själva monstren kan jag nog komma på, men jag behöver hjälp med deras styrka - vad är lagom för runt fyra-fem nyskapade karaktärer, med stridslysta spelare bakom? De flesta karaktärer kan slåss. Måste också erkänna att jag varken sett Robin Hood eller Ivanhoe - det sistnämda vet jag inte ens vad det är för något. Ska se om Fenix finns på biblioteket, men är tveksam till den möjligheten.

Jo - pratade lite med Xenma, den rika (hon är en djupt religös magiker) över möjligheten att skapa en borg, och vi kom in på möjligheten att skapa en orden. Hennes karaktär är en högst medelmåttig nybörjarmagiker med stora resurser - är det möjligt för henne att bygga en fästning, skapa en ordern med en åtta-tolv deltagare och utnämna sig själv till ledande, utan några kunskaper i ledarskap? (Att vara ledare över en orden utan medlemmar är lite väl patetiskt...) Måste medlemmarna i orden vara spelare, eller kan jag sätta ihop ett gäng spelledarkaraktärer som det passar mig? (Egentligen borde det kanske vara hennes uppgift, men jag litar inte på att hon inte sätter ihop ett gäng superkrigare, så tar hellre på mig det själv). Är lite orolig att dom andra spelarna ska känna sig dissade också...
Nu låter det som att min datortid är över igen.

EDIT: Åh Regmodar, jag missade ditt inlägg, vi måste ha skrivit samtidigt. Jag måste verkligen gå nu, men tack så hemskt mycket för din hjälp - nu fick jag något att gå efter. Tack återigen, ni hjälpsamma människor.

Craygh

Swordsman

Starta studiecirkel är faktiskt inte så jobbigt, och är någonting som ganska lätt kan finansiera rollspelande då det inte är så pengakrävande

Craygh

Swordsman
Sverok-föreningar [OT]

Vi har haft min rollspelsgrupp som studiecirkel i ABF, men vår SL äger vareviga bok till EON, så det blir till att inhandla alla noveller samt en extra atlas-box.

Har du tips på hur man startar en SVEROK-förening? Hur många måste man vara? Jag provade deras hemsida och laddade hem formulären, men lyckades inte hitta någon uttömmande information.

Regmolar

Swashbuckler
Re: Sverok-föreningar [OT]

Du ska vara minst fem bidragsgiltiga (mellan 7 och 65, typ) och behöver ett föreningskonto på en bank (vilket är det svåraste). Sedan är det bara att skicka in, och vips har du en förening! (och ca. 3000 kronor mer om året att spendera på rollspel :gremwink:). Det finns en hel del information om du klickar på underrubrikerna bredvid (under Förening), har jag för mig. Vi hade inga egentligen problem förutom kontot.

Humledans

Veteran
Wo-ho-ho, måste testa att registrera mig där då, för att få lite pengar till rollspel. Vilka böcker är rekommenderade att köpa? Monster i Mundana ska jag skaffa mig, likaså Myter och Legender. Gudarnas kamp?

Hjalle

Swashbuckler
Mûhad är en slags teokrati styrd av Mhîm (vilken är en ärftlig kungatitel som kan erövras på de vanliga sätten; "gudomligheten" medföljer ämbetet). Tänk dig forntida arabien, så har du någorlunda koll. Landet är rikt och har en massa droger och slavar. (har jag skrivit något tillräckligt dumt nu kommer snart Ymir och ger dig en rejäl genomgång av det hela )
Fast det är lika mycket en blandning av Tusen-och-en-nattskt Persien, Kina, turkiskt Konstantinopel och så, om jag har tolkat det rätt.

Hjalle

Swashbuckler
Varken Legender & Hemligheter eller Religioner: Gudarnas kamp klassas som särskilt bra moduler, särskilt den senarenämnda är en riktig dynghög i bokhyllan. Jag tänker inte bidra med något konstruktivt själv, då mina favoritmoduler (typ, Tiraker: Mörkrets döttrar, Riddaren och Barbarer & Människofolk, Thalamur till viss del) inte direkt är några man är i så stort behov av att ha som basbibliotek.

-Hjalle, heja!

walium

Ganska töntig, faktiskt

Något som skulle kunna vara häftigt är om handlingen förläggs till en oas i öknen där den här orden håller till under Xenmas ledarskap. Ordens fäste kan vara en ordentlig borg i sandsten och vid dess fot kan olika lokala beduinstammar träffas för att handla, hämta vatten och utbyta skvaller.

Xenmas spelare kan själv få vara med och designa borgen samt skapa några av de övriga ordensmedlemmarna. Sedan kan du få skapa resten. Är hon en rik men medelmåttig magiker så känns det som om en äventyrstråd skulle kunna vara att hitta någon skicklig magiker som kan lära henne mer magi. Kanske finns det någon mytomspunnen ensling ute i öknen vars krafter är stora och fruktade som hon kan försöka hitta?

När det gäller övriga rollpersoner så kanske det finns någon beduinhövding som är intresserad av den vackra kvinnan? Eller så finns det någon äldre mäktig kvinna som är avundsjuk på hennes ungdom och skönhet. Jag skulle försöka väva ihop någon slags svartsjukedrama kring rollpersonen.

Sätt dig ner med ett tomt papper och rita upp oasen samt diverse intressanta platser i närheten (ruiner, grottor, områden med kvicksand, bottenlösa gropar, förstenade skogar, klippformationer etc) som kan bjuda på äventyrligheter för rollpersonerna. Skapa sedan ett antal intressanta spelledarpersoner (beduinhövdingar, mäktiga ökenandar, magiker, eunucker etc) och skriv ner några korta stolpar om dem. Sedan kan du utgå ifrån detta när du skapar kampanjen, kanske sätta ihop något litet dokument som spelarna kan ta del av för att få lite trådar att nysta i.

Ymir

Liten kantbaron
Mm, och turkfolken framförallt (dvs de här bortglömda, fascinerande muslimska folken i Centralasien och nordvästra Kina).

Men å andra sidan: Hur många vanliga dödliga kan skilja ett smack på araberna, perserna, turkarna och turkfolken? De kommer bara associera till en grå massa av turbaner, lökkupoler, harem, kroksablar, bazarer, vattenpipor och fina mattor, och förknippa rubbet med Arabien. Jag menar, mig veterligen har folk tillochmed problem med att skilja på Japan och Kina; som har mycket mindre gemensamt än de islamska kulturerna i väst- och centralasien. Så liknelsen med 'forntida Arabien' är kanske adekvat trots allt.

Fast jag vill påpeka en sak. När man tänker på Arabien associerar man till palmer och subtropisk vegetation. Det finns inte i större delen av Mûhad, som snarare ligger på breddgrader motsvarande Uzbekistan. Det är alltså vanliga lövträd och grejer som gäller. Hagtorn, pilträd, kastanjer, poppel, otaliga fruktträd och olika sorters ekar är vanliga. (Det finns oaser även i tempererade ökenklimat). Däremot uppvisar hela Mûhad här och var en sagolik blomsterprakt, men det beror mycket på att zhanerna älskar sina trädgårdar, och på att de få fruktbara platser som finns verkar vilja kompensera för öknens ödslighet - om man ska tro zhanernas sagoberättare, iaf. .

- Ymir, ska försöka skriva lite sedan

Regmolar

Swashbuckler
Beror helt på vad du vill spela; de flesta moduler knyter på något sätt an till ett speciellt tema, med undantag för "regelmoduler" som krigarsviten. En bra grund är enligt mig Mystik och Magi (typ hundrafaldigar magins möjligheter och ger en massa annat runt ikring) och Geografica Mundana (eventuellt som Atlasbox; för beskrivningar av alla länder i Mundana om man inte har modulerna eller spelar på "fel" ställe), men det har såklart också med personliga preferenser att göra, vilket också är viktigast när man ska välja vad man vill ha.

Men med tanke på att du talar mycket om övernaturliga varelser och "bossar" låter det som om du spela episk fantasy med en ganska hög halt av magi. Rekommendationerna är då sagda Monster i Mundana, Bestialiska folk, Drakar (mycket bra om du vill ha med drakar, och pseudodrakar är utmärkta som svårare fiender, och en hydra fungerar nog väl som "miniboss"), Mystik & Magi (om du inte vill improvisera fram starkare magi), Vandöda & Nekromanti (om du vill inkludera sådant), Vapenmästaren (ökar krigarnas utvecklingspotential enormt med sina stridskonster, och ger en massa olika vapen, inklusive några legendariska) och troligen någon mer som jag har glömt. Samtliga utom Vapenmästaren innehåller stats för olika mer eller mindre magiska varelser

Hoppas jag har tolkat dina preferenser rätt nu, annars får du skälla ut mig :gremwink:

Ymir

Liten kantbaron
Tja, det finns ju regler för slavpriser, och eftersom det finns regler, så måste vi ju använda dem. Nu hade jag behövt lite information till egentligen, men låt oss gissa lite värden:

Grundpris för slav: 800 silver
22 i PER: + 1200 silver
Låt oss gissa, Förföra 13, det är + 300 silver.
Låt oss gissa, 12 i Dansa, Sjunga eller Musik, det är + 100 silver.
= 2400 silver.
Detta multipliceras sedan med tre för att det är en alv:
2400 x 3 = 7200 silver.

Det är inte så pjåkigt, direkt. Lägg därtill att det där är ett 'rekommenderat cirkapris' - en vettig slavhandlare på en vettig auktion kan nog trissa upp det till nästan det dubbla.Så, åtminstone 10 000 spänn torde älvan ifråga vara värd i Mûhad. Det är lika mycket som -9- medelmåttiga stridshingstar. Det kan nog borga för en del problem, Indeed.

Och alltså, det är inte som att Momolanerna inte också är tämligen förtjusta i alver. Priserna där är kanske inte riktigt så höga som i Mûhad dock; mycket för att efterfrågan inte är lika stor - de som har råd med sådana utsvävningar i Momolan är en väldigt liten andel av befolkningen. Momolans ekonomi är heller inte riktigt så sofistikerad som Mûhads, så allt fungerar lite...simplare. (Tex brukar ingen våga bjuda över furstinnorna vid auktioner, vilket gör sitt till för att trissa ned priserna en del).
Mûhadinska furstar som verkligen, verkligen vill ha något brukar snarare demonstrera sin makt och härlighet genom att erbjuda handlaren en summa för att öronmärka varan ifråga åt dem, varefter de sedan betalar skäligt pris. Detta gör ju dock att varan aldrig når ut på auktionerna, varvid furstarna inte ens behöver -riskera- att någon skulle bjuda över dem. Och det gör ju också sitt för att hålla priserna nere, förstås. Faktum är, vissa slavhandlare och andra som pysslar med lyxvaror försöker säkert hemlighålla vissa kap de fått in, så att ingen furste hinner öronmärka dem - på så vis kan handlaren förhoppningsvis få ut ett ännu högre pris bland borgerskapet på auktionen. .

- Ymir, råkade inspirera sig själv

Humledans

Veteran
... 10 000? Ohshit. Och med oss har vi också en pengagirig liten alvtös med hela fem i lojalitet. Vi har ett problem... Nåja. Det där är ett sånt problem som det faktiskt kan vara ganska kul att lösa inom gruppen. Men, ja, det var intressant att veta.

Tack för tipsen om böcker, hörni! Ska försöka skaffa fram åtmistånde Monster i Mundana och Drakar (visste inte ens att det fanns en sådan bok, men den lär bli ett klart måste med en drakjägare i gruppen). Antagligen också Geografica Mundana (nu sa jag fel, va..? Nåja, det märker jag väl tids nog) och Vapenmästaren, så snart jag får råd till dom, och försöka kopiera/scanna dom bra delarna ur dom böcker jag kan låna på biblioteket.

Regmolar

Swashbuckler
Gällande vilka böcker som fanns, har du kollat in listan på utgivna produkter Neogames hemsida, eller bara inte orkat läsa igenom den ordentligt? :gremwink: Se till att starta en Sverok-förening bara så löser sig nog penningproblemen i sinom tid, också :gremsmile: